Vystoupení souboru Shen Yun. (Shen Yun)
Vystoupení souboru Shen Yun. (Shen Yun)

Sochař unavený po těžké práci uléhá ke krátkému odpočinku a ve snu se před ním objeví zvláštní obraz. Socha Buddhy, kterou tvoří, ožívá a inspiruje ho k dalšímu zdokonalení díla... Taneční drama "Sen v jeskyni Tun-chuang" ukazuje, jak duchovní porozumění ovlivňuje to, co v životě děláme.

Umění vnáší smysl do života lidí. V širším měřítku může umění, zejména hudba a tanec, ovlivnit chování celé společnosti. Již Konfucius před dvěma a půl tisíci lety zaznamenal, že se v těchto formách umění odrážejí mravy společnosti: "K povznesení zvyklostí a obyčejů není účinnějšího nástroje než hudby," řekl v "Jüe Ťi" neboli "Poznámkách k hudbě".

Stojí zde také: "Zásady člověka je možné poznat z výrazu jeho tance."

Velkolepé představení k čínskému Novému roku televizní stanice NTDTV uvedlo na pódiích po celém světě příběhy starověkých čínských dynastií. "Mulan," "Věrný Jüe Fej" a "Sen jeskyně Tun-chuang" oslovily hlubokým morálním ponaučením a mnoha návštěvníkům z očí stékaly slzy dojetí. Taneční vystoupení přivedla publikum blíže k pochopení dokonalosti a krásy starobylých duchovních tradic Číny, často nazývané "Země bohů".

Je mnohdy nemožné přiblížit umění čínského tance pouhými slovy. Každý tanec Novoročního představení poskytl divákům vhled do šíře a hloubky původního čínského tance, uvedl je do rozlehlé říše mýtů, legend a skutečných historických postav dlouho ztracených duchovních klenotů čínské kultury.

Na závěr světového turné Novoročního Gala se NTDTV, aby podpořila tento druh umění, stane hostitelem Mezinárodní soutěže v čínském klasickém tanci . Hlavními body, které bude porota sledovat, bude schopnost tanečníků vyjádřit čistotu, laskavost a krásu. Soutěž v tanci vedená po vzoru podobných přehlídek umění v historii chce touto formou přispět k mezinárodnímu sdílení kulturního a duchovního bohatství.

Pět tisíc let kultury Říše středu poskytuje pro čínský tanec nekonečnou inspiraci. Novoroční představení předvedlo širokou škálu charakterů a z nepřeberného množství témat se objevily úžasné historické postavy, jako byl oddaný a soucitný Jüe Fej, jeho obětavá a svědomitá matka, skromná a statečná Mu-lan, snášenlivý mnich, zbožný a pracovitý sochař v jeskyních Tun-chuang, okouzlující děti, nebeské krásky a velkolepí a svatí bohové a buddhové.

Každé taneční představení je souhrou tanečních pohybů, pozic, hudby, rekvizit, světel a divadelních kulis. Společně s jejich plynulými proměnami je možné jazykem tance hladce a srozumitelně vyprávět příběh. Divák tak může nejen obdivovat dokonalé umění tanečníků, ale dokáže také snadno vycítit charakter postav a hluboký význam scén, které se před ním odehrávají.

Čistota, klid a vlídnost tance pak mají  blahodárný vliv na lidské srdce. Přímo posilují to dobré a přirozenou cestou vedou člověka k nápravě nesprávného chování.

Tisíce let dějin čínského tance procházejí řadou dynastií, různými národy a jejich zvyky, zachycují historické postavy, báje a pověsti. Je v něm také zakódováno morální chování - soucit, oddanost, slušnost, moudrost, spolehlivost a úcta k rodičům.
Pro tanečníky samotné je praktikování tohoto umění povznášející. Čínský tanec se zaměřuje na pozice těla, gestikulaci a jejich význam. Je vyjádřením legend božského původu čínské kultury, která je založena na jednotě tělesné pozice a duchovního stavu. Pohyb je veden duchem člověka a pohyby tanečníka jsou pak výrazem jeho ducha.

Umělci procházejí pečlivou přípravou. Pohyby musejí být nejen naprosto přesné a dokonale propracované, ale i jemné a musejí být schopny vyjádřit lidského ducha. Pohyb jediné části těla má vést k pohybu celého těla a všechny pohyby jsou vzájemně propojené - jakýkoli pohyb rukou, očí a nohou musí být následován pohybem celého těla.

Od tanečníků to vyžaduje nejen dobrou psychickou a fyzickou kondici, ale i schopnost "produchovnění" těla, která pak umožní dokonale ovládat každou jeho část. Společně s trénováním těla a zdokonalováním techniky tedy pracují i na zlepšování svého charakteru a posilování vůle.
Konfucius praví: "Hudba je ztělesněním morálky." Se svým úzkým propojením s hudbou může tanec také ovlivnit morální hodnoty člověka. Tanečníci také musejí ztělesňovat a zušlechťovat vyšší mravy a chování.

Ve "Snu v jeskyni Tun-chuang" prostý sochař věří v bohy a buddhy a uctívá je, za což je odměněn inspirací, velkým nadáním a tvořivostí. Výraz tance odpovídá duchovní úrovni tanečníka, který tento příběh přináší publiku. Skrze umění pak čistota jeho nitra oslovuje srdce a ducha diváků, kteří z představení odcházejí naplněni krásou a spravedlivostí.

Čínský tanec může svou kvalitou a elegancí zaujmout místo v centru světového kulturního dění, představit nové umělecké trendy a položit základy pro novou kulturu čistoty, laskavosti a krásy.