3:10 Vlak do Yumy. Slovenská premiéra: 31. január 2008 (c) Lionsgate / Intersonic

Crowe ako kráľ banditov svojou dominantnosťou hravo schová do vrecka Christiana Balea

Výstredná postava Bena Fostera v roli  štýlového psychopata Charlieho Princa vo filme vynikne väčšmi než hereckí páni Crowe a Bale.

Western
USA 2007, 117 min
Réžia: James Mangold

Rančer Dan Evans (Christian Bale) je svedkom lúpežného prepadnutia, na čele ktorého stojí obávaný zločinec Ben Wade (Russell Crowe). Wade je čoskoro zatknutý a keďže Evans zúfalo potrebuje peniaze, podujme sa odviesť ho za odmenu na stanicu do Yumy. Odtiaľ by mal o 3:10h byť najžiadanejší zločinec prevezený vlakom do väzenia na popravu.

Evans to nerobí len pre záchranu svojho ranču, ale aj kvôli svojmu synovi, pretože túži byť v jeho očiach niečo viac ako len opatrný a naivný rančer. No cesta k vlaku do Yumy je nebezpečná, Wadeova banda im je v pätách a má eminentný záujem vyslobodiť svojho šéfa. Vzťah medzi Wadeom a Evansom sa počas trávenia dlhých chvíľ pomaly mení. Ben Wade začína rančera rešpektovať a ten zasa v hĺbke duše Wadea obdivuje. Obom ide o veľa - Wadeovi o slobodu, Evansovi o existenciu jeho rodiny.

Už pred 50 rokmi

Rovnomenný western bol natočený už v roku 1957 s Glennom Fordom a Van Heflinom. Réžie remaku po 50 rokoch sa chopil James Mangold. Od neho sme mohli zhliadnuť drámu Narušenie s Winonou Ryder alebo zaujímavo spracovaný životný príbeh country speváka Johnnyho Casha Walk the Line. Vo filme Vlak do Yumy Mangold stavia na hereckom obsadení, ktoré -dá sa povedať- snímku zachraňuje. Uvidíme Russela Crowa ako šarmantného záporňáka s intelektom, ktorý si ľahko získa zelené ženské oči. Proti nemu stojí Christian Bale v roli čestného a zásadového rančera, ktorý sa po zranení v civilnej vojne usadil a zriadil si malú farmu na pozemku v Arizone. Popri týchto dvoch hereckých pánoch sa blysne aj Ben Foster (Alpha Dog) sťaby štýlový psychopat Charlie Prince.

Hudba šitá ako na mieru vytvára napätie. Vďaka nej, výprave a neumytým indivíduám sa snímke darí navodiť atmosféru divokého západu. Ide o drsný klasický western, na ktorý sa dobre pozerá. No ale napriek tomu som sa neubránil pocitu, že tu niečo nesedí. Je to nereálne a dej ma nezobral so sebou.  Spracovaním je to pekné,  ale nie výnimočné. Obsahom je to však výnimočne stupídne. Vo filme nájdeme nelogické, neprirodzené, naivné situácie a zvraty, zrecyklované heroické prvky hraničiace s výsmechom. A toto pri pozeraní dosť prekáža. Páni, takéto prešľapy sa nerobia. No kráľovskú korunu tomu dá až koniec. Ide skôr o iróniu ako o zobrazenie hodnôt, ktoré dobrý westernový film v sebe vždy mal. Scenáristom by som miesto písania doporučil zbierať céčka. Pri tejto činnosti istotne viac využijú svoje schopnosti.

Rozum nebude treba

Nerád by som tu urážal tvorcov, cení sa snaha o oživenie žánru. No na druhej strane je to skôr chytrý producentský ťah.  Filmy z westernového žánru pribúdajú už iba sporadicky. Keby sme ich mali na filmovom trhu viac, za Vlakom do Yumy by v konkurenčnom boji  ani pes neštekol. Okrem menej nápadného Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom je tomu už dávno, čo sme tu mali kvalitné žánrové snímky ako Tanec s vlkmi alebo Nezmieriteľní. No Vlak do Yumy sa k nim radiť nemôže. Ak by ste sa vybrali na tento film do kina, rozum pokojne nechajte odpočívať doma, nebudete ho potrebovať.