Image

Vítěz mužské kategorie Tim Wu tančí ve finále Mezinárodní taneční soutěže v čínském klasickém tanci. Jejím pořadatelem byla televize NTDTV. (Bing Dai/The Epoch Times)

New York, USA – 24. srpna nabídli arbitři druhého ročníku Mezinárodní taneční soutěže v čínském klasickém tanci novou definici této tradiční čínské umělecké disciplíny. Jak v posledních letech stoupá kvalita výkonů v soutěži, vzrůstají také požadavky na soutěžící.

„Soutěž nejenže udává směr a trend této umělecké formy na globální úrovni,“ říká rozhodčí Vina Lee, „Stanoví také odlišný myšlenkový standard. Dnes lidé používají umění, aby si vylévali emoce, zatímco v minulosti ho užívali, aby uctívali a velebili bohy.“

Mezi třiceti finalisty posledního kola soutěže byli elitní protagonisté čínského klasického tance z celého světa. Měli za úkol zobrazit široký okruh historických postav z čínské historie.

Standard se neustále zvyšuje

„Mezi letošní a loňskou soutěží byl velký rozdíl. Soutěžící jako celek se dramaticky zlepšili,“ říká rozhodčí Xiu Guo. „Podstata jejich tance se vytříbila. Díky tomu mohli dát na odiv vnitřní významy čínského klasického tance ještě lépe.“

Rozhodčí byli potěšeni účinkem, který soutěž má na zprostředkování tohoto asijského tanečního umění světu. Letošní tanečníci prý mají lepší pochopení čínského klasického tance a postupně přicházejí k důležitým objevům. Třeba, že čínský tanec vyjadřuje vnitřní pocity tanečníka, a že samotná technika není tak důležitá, jako hluboké skryté významy tance.

Dědictví z pradávné historie

„Klasický čínský tanec se nenazývá „klasický“ jen tak pro nic za nic,“ říká Xiu Guo. „Ve skutečnosti je zděděn z prastaré historie. Stále jsme rozvíjeli naše pochopení čínského klasického tance, který se vyvíjel podobně jako čínská opera nebo bojová umění. Zatímco každý tanečník o něm má trochu odlišnou představu, naším úkolem je ukázat ho světu v krystalicky čisté formě.“

Kritéria rozhodčích se soustředí na užívání pohybů autentického čínského klasického tance a na věrohodnost a výraz, s jakým tanečník v samostatném minutovém programu zpodobní konkrétní historickou postavu. Zvláštní ohled je brán na tradiční charakteristiky tance, význam pohybů a jejich formu.

„Jsme velmi šťastní, že se soutěžící pokoušejí vyjádřit vnitřní pocit postav a nepoužívají přitom taneční slovník libovolně a náhodně,“ pochvaluje si Xiu Guo. „Diváci díky tomu získávají jasnější představu o klasickém tanci. Je jiný než moderní tanec a balet, jeho pojetí, formy a vnitřní významy, všechno je jiné.“