Divine Performing Arts, pianistka a reziserka DPA, Peiyong Xie
Slečna Pei-jong Xie, pianistka a inspicientka souboru Divine Performing Arts z New Yorku.

Pod jejími prsty vytváří piano přitažlivé melodie, občas jemné a elegantní, jindy vášnivé a naléhavé. Na jevišti je elegantní pianistkou v růžových šatech a mimo něj je tou nejkrásnější režisérkou“, jak říkají její kolegové. Je to pianistka a režisérka souboru Divine Performing Arts, slečna Pei-jong Xie.

Nejdůležitější je koordinace

Pei-jong přicestovala s Divine Performing Arts na jejich představení u příležitosti Podzimního festivalu, uspořádaného v kanadském Torontu od  24. do 28. září. Prozradila nám svoje tajemství, jak zvládá dvě celodenní zaměstnání: „Aby to fungovalo, pomůže pouze dokonalá spolupráce.“

„Vynikající sólistka neznamená nutně vynikající doprovod. I s nejlepšími schopnostmi, pokud nedokážete naslouchat a spolupracovat s ostatními, potom nedosáhne hudba souboru harmonie a nedotkne se srdcí lidí. S prací jevištního režiséra je to stejné, musím v každém ohledu se všemi spolupracovat. Musím být schopna dobře komunikovat, koordinovat a být přátelská.“

Pei-jong cestuje se souborem Divine Performing Arts od roku 2007. Mnozí zaměstnanci divadel, kde soubor vystupoval, říkali, že umělci a zaměstnanci Divine Performing Arts byli „ta nejneobyčejnější skupina lidí“.

Člen personálu divadla Adelaide Theater v Austrálii řekl: „Divine Performing Arts je tou nejorganizovanější a nejlépe fungující společností, kterou jsem viděl - nemuseli jsme dělat téměř nic. Postarali se o všechno sami.“

Přinášet divákům to nejlepší

Pei-jong pochází z rodiny umělců. Odmalička se učila baletu a hudbě. Dosáhla mistrovského titulu na Peabodyho konzervatoři hudby na universitě Johna Hopkinse a specializovala se ve hře na piano. Kdysi byla studentkou přední pianistky Chen Hung-Kuan.

„Pokud věříš, že to můžeš udělat, dokážeš to,“
řekla Pei-jong. „Díky spolupráci všech členů Divine Performing Arts a díky stejnému přání, které sdílíme, přinášíme divákům to nejlepší představení.“

V každém divadle dohlíží slečna Pei-jong na celkové uspořádání a koordinaci jevištního osvětlení, projekční plátno, ozvučení a zařízení divadla. Těsný rozvrh světového turné je pro ni velkou výzvou uplatnit fyzickou odolnost, pozornost a vytrvalost. Vždy budou existovat problémy, jako nesoulad a špatně vybavená divadla. Pei-jong řekla: „Každý v týmu se snaží udělat to nejlepší, co může, aby překonal problémy a pomohl ostatním vyřešit jakýkoliv problém.“

Myslet na diváky

Pei-jong se pokouší být ohleduplná ke každému divákovi. „Chceme, aby každý z diváků viděl ten nejlepší výsledek bez ohledu na to, kde sedí, a mít zážitek z tradiční čínské kultury, kterou chce Divine Performing Arts předvést.“

Projekci na plátno, kterou soubor používá, diváci vždycky obdivují. Každý tanec má svoje speciální pozadí, obsahující barvy, které ladí s kostýmy umělců.

Slečna Xie řekla, že není snadné zajistit, aby mohl každý divák vidět celé plátno. Když se nastavuje jeviště, jdou zaměstnanci souboru do každého rohu, aby si ověřili, zda je projekční plátno v té nejlepší pozici.

„Místní zaměstnanci divadel někdy našemu úsilí nerozumí. Myslí si, že ti, kteří si koupili levnější lístky, přirozeně nemohou očekávat, že budou vidět a že prožijí vystoupení tak, jako ostatní. Ale pro nás je každý člověk v obecenstvu stejně důležitý, nezáleží na tom, kým on nebo ona jsou nebo kde sedí.“

„Mnozí ze zaměstnanců divadla nakonec pochopí, proč trváme na tom dělat to takto – protože vidí, jaký účinek to mělo na diváka.“

Pei-jong řekla, že členové souboru Divine Performing Arts si vždy udržují ve svých srdcích mír a laskavost. „Když jdou na jeviště, přirozeně ukazují divákům to nejlepší. Když se pokoušejí vyjádřit laskavost, krásu a čistý obsah umění, jsou diváci pohnuti k slzám.“

Umělci neprojevují soutěživého ducha. K dokonalosti jsou poháněni svým přáním, aby každý divák i jejich spoluvystupující i oni sami viděli tradiční čínskou kulturu v její úplnosti. Pei-jong řekla: „V souboru jsou umělci šťastní, když vidí, že se ostatním umělcům při jejich vystoupení daří.“

Od prosince 2006 do března 2008 cestoval soubor Divine Performing Arts po čtyřech kontinentech a uspořádal více než 300 představení. Více než 800 tisíc lidí bylo svědkem jejich působivých a příjemných způsobů.

„Zda uspořádáme deset nebo sto vystoupení a zda na nich vystupujeme před stem nebo šesti tisíci lidmi, nemá pro nás význam. Každé vystoupení je důležité.“