Režie: Bryan Singer
Hudba: John Ottman
Kamera: Newton Thomas Sigel

Scénář: Christopher McQuarrie, Nathan Alexander

Hrají: Tom Cruise, Carice van Houtenová, Bill Nighy a další.

Valkýra je skvělým návratem jak pro režiséra Bryana Singera, tak pro Toma Cruise

Dlouho očekávaný film na motivy skutečného příběhu atentátu na říšského vůdce Adolfa Hitlera ke konci 2. světové války s názvem, který je synonymem pojmenování nouzové operace, plánované pro případ Hitlerova úmrtí, Valkýra.

Film vypráví skutečný příběh plukovníka Clause von Stauffenberga (Tom Cruise), který stál v čele rozsáhlého protinacistického spiknutí, jehož hlavním cílem mělo být právě odstranění Adolfa Hitlera (David Bamber), odstavení nejzarytějších nacistů od moci nad prohrávajícím Německem a ukončení války.

První věcí, na kterou jsem se tak trochu těšil a zaměřil, bylo prozkoumání historických událostí samotné proslulé operace Valkýra (link). Když se objevila první kritika od německého historika, který po přečtení scénáře konstatoval několik faktických nepřesností, trochu jsem zazoufal nad tím, jak Hollywood ke škodě filmů zbytečně překrucuje skutečnost, aby byl děj více "cool" a více podle jeho vlastních představ.

Nahlédl jsem do materiálů distributora a při projekci se soustředil právě na faktickou věrnost scénáře, na výkon samotného Cruise v roli hraběte von Stauffenberga i ostatních herců. Protože se scénáristům podařilo opravit všechny historické nepřesnosti, musím přiznat, že jsem nenašel jedinou faktickou chybu, a tak konečně dostaly dějiny za pravdu a novému filmu Bryana Singera to rozhodně přidalo další kladné body. Dokonce byly vystříhány všechny scény, které byly zahrnuty ve filmových upoutávkách, kde se projevovalo Cruisovo „charisma z dívčích filmů“, a scény, které měly přídech románku. Místo toho filmovou metráž ochladili a přiostřili do svižného a strhujícího dramatu pečlivě natočenými a vybranými scénami.

„Podle očekávání kladně zapůsobila účast mnoha hereckých hvězd“

Tom Cruise jako hrabě von Stauffenberg. (bontonfilm.cz)

Podle očekávání také kladně zapůsobila účast mnoha hereckých hvězd, jakými jsou Terence Stamp, Kenneth Branagh, Bill Nighy, Tom Wilkinson a dalších. Další plusy nasbírala Valkýra za perfektní kostýmy a detailně propracované interiéry.

Cruise vzal roli hraběte ze Stauffenberga jako novou výzvu a pořádně se do ní obul. Od začátku spolu se stupňující se nervozitou z příprav atentátu a samotné akce a spuštění operace Valkýra se jeho postava stává stále více koncentrovanou a cílevědomou. Jeho rozhodnost a vůle jít až do konce jasně přebíjí ostatní a Stauffenberg se stává silnou oporou celého spiknutí.

Když se Stauffenberg ráno v den atentátu při holení řízne žiletkou do krku, zdá se, že na chvíli znervózněl, jeho mysl jakoby nebyla náhle pevná a soustředěná. Po říznutí do kůže mu krev maličko zbarvila límeček naškrobené košile. Po příjezdu do Hitlerova tajného ústředí požádá Stauffenberg o poskytnutí místa, kde by si mohl košili převléci. V místnosti se svým pobočníkem Wernerem (Jamie Parker) společně sestaví bombu. Žádná nervozita, ale přesně vypočítané a cílevědomé kroky, to je význačným rysem analytické a soustředěné mysli jednookého Stauffenberga.

Když je bomba aktivována, není už možné couvnout, časovač běží a teď už se akce nedá zastavit. Hitler ale v bunkru není a porada se koná v dřevěném domku na povrchu - co teď? Bomba za chvíli vybuchne... právě teď začíná skutečné drama.

„Další plusy nasbírala Valkýra za perfektní kostýmy a detailně propracované interiéry“

Foto z natáčení filmu Valkýra. Eddie Izzard (generál Erich Fellgiebel), režisér Bryan Singer a Tom Cruise (plukovník Stauffenberg).
Foto z natáčení filmu Valkýra. Eddie Izzard (generál Erich Fellgiebel), režisér Bryan Singer a Tom Cruise (plukovník Stauffenberg). (bontonfilm.cz)

Český divák také ocení, že se ve filmu několikrát zmiňuje naše hlavní město, kam při zatýkání jednotek SS a NSDAP zavítá i velitel záložních vojsk Otto Ernst Remer (Tomas Kretchman). Naneštěstí se atentát nezdařil a Hitler osloví překvapeného Remera do telefonního sluchátka. Remer zjistí, že nevědomky stojí na straně pučistů, vedených Stauffenbergem, a události naberou opačný směr. V tu dobu ještě Hitlerovo Německo nepadlo a přežilo ještě několik měsíců, plných zkázy.

Historik by si povzdechl: „Kdyby atentát uspěl, mohlo se tehdy zachránit tolik životů!“ Tolik osudových zásahů do samotného atentátu - poloviční nálož, porada místo v bunkru v dřevěném domku na povrchu, nejasná telefonická zpráva o Hitlerově smrti, nerozhodnost generála Olbrichta, který namísto, aby spustil operaci Valkýra, šel na oběd. - to už není náhoda: německému lidu asi osud neměl dopřát snadný konec války a ušetřit jej tak tragického závěrečného krveprolití.

Hitler tehdy nezemřel a tak jako Dykův Krysař svedl celé Německo společně se sebou samým, do hluboké propasti zkázy. Když spojenecké letecké perutě kobercovým bombardováním srovnávaly německá města se zemí, bylo jeho dílo zpečetěno.

Nehledě na tragickou historii, je Valkýra skvělým návratem jak pro režiséra Bryana Singera, tak pro Toma Cruise; úspěchem pro scénáristy McQuarriea a Alexandra a kameramana Sigela. Svižné tempo a napětí, prostě všechno, co byste od dobře sehraného dramatu mohli čekat, když to spojíte s historickou autentičností událostí, dostanete něco, z čeho vás bude v závěru opravdu mrazit v zádech.

Nevhodný mládeži do 12 let

Premiéra 12. února 2009, délka 121 minut * ČSFD * IMDB * WEB * Facebook * Wikipedia *

Stauffenbergův pokus o převrat