20090329-star-trek-recenze-plakat
Žánr: sci-fi
Scénář: Roberto Orci, Alex Kurtzman
Režie: J. J. Abrams
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Chris Pine, Jennifer Morrisonová, Eric Bana, Winona Ryderová, Simon Pegg

Ochránci míru a odvážní cestovatelé napříč vesmírem, zrození v mysli spisovatele Genea Rodenberryho, jsou zpět v novém, již jedenáctém pokračování. Celková zápletka je v základu snahou o záchranu všech planet Federace, které ohrožuje Romulanská loď řízená pomstychtivým Nerem (Eric Bana – Trója, Černý jestřáb sestřelen). Jeho loď přiletěla dílem osudu skrze díru v časoprostoru, ale zatím není jasné, proč napadla loď Federace, ani kam zmizela poté, co se srazila s vesmírnou lodí Enterprise.

James T. Kirk (Chris Pine - Blind Guy Driving, Just My Luck) a celá jeho posádka jsou teprve na samém začátku svojí kariéry u hvězdné flotily a scénáristé je vykreslili jako poměrně barvité a rozporuplné charaktery. Se záměrem oslovit širší diváckou obec se vydali cestou polidštění a omlazení všech členů posádky lodi Enterprise, přidali na akčnosti a zvláštních efektech snímku. Pro skalní fanoušky vytvořili spletitý příběh protkaný cestami v čase, náhlými zvraty, vysoce pokročilou vesmírnou technologií a klasickými rysy hlavních postav.

20090329-star-trek-recenze2
Ústřední postavou se stává vysoce inteligentní premiant Spock, napůl Vulkánec a napůl člověk. (bontonfilm.cz)

Ústřední postavou se stává vysoce inteligentní premiant Spock (Zachary Quinto – Heroes), napůl Vulkánec a napůl člověk. Jako Vulkánec musí ovládnout svoje pocity a dát se cestou rozumu a logiky. Ale jeho matkou je člověk - žena, která mu dává základ pro víru v nepředvídatelné a logicky nemožné. Pro odvážné a riskantní a logicky nepravděpodobně úspěšné manévry je lepší vyhledat lidský druh v zastoupení budoucího kapitána Kirka. K úspěšnému dokončení mise je ale nejdůležitější celková spolupráce všech členů posádky.

Zvláštní efekty opět skutečně pokročily a vykreslují monstrózní vesmírné jevy i plazmové přestřelky mezihvězdných plavidel ještě o něco šířeji a reálněji, Nová budoucnost má dobrý spád i nápad. Právě uvolněnější atmosféra a mládím nabití herci vdechli Nové budoucnosti hravé a pružné jádro a zpřístupnili ji i mladší generaci, která nehledá pouze technické vymoženosti, racionální a hluboké úvahy, ale zábavu, akci a tak trochu vybočuje a rebeluje proti zaběhanému systému. Právě tak se snaží scénáristé hlavní postavy uvést, jako někoho s barvitou minulostí, nemají to být úplní svatouškové a premianti, ale spíše zábavní, bystří a jedineční lidé.

S úlevou můžeme konstatovat, že Abrams neudělal krok stranou od základů kultovní legendy Star Treku, ale skutečně ho přiblížil širšímu poli diváků. Sice poněkud osekal klasický vědecký přístup a vydal se cestou odvážných jedinců, kteří jsou tuženi v akci, ale rozhodně to dohnal pohráváním si s časem, prostorem a akcí promyšlenou na setiny sekundy. Pokud jde o tradiční odkazy, jako „rozhodnout o vlastní budoucnosti“ nebo „věřit v dobrý konec“ a věřit vůbec navzdory racionalitě, přenechávají tvůrci opět největší moc jakési vyšší prozřetelnosti, která chrání zastánce míru, ochránce nevinných a těch, kteří dokáží mít soucit i se svými nepřáteli.

Nezbývá než nostalgicky dodat, že doufáme, že tahle výprava vesmírné lodi Enterprise nebyla poslední. Snad bude i nadále podnikat odvážné výpravy do nekonečného vesmíru, seznamovat diváky s nejnovějšími vědeckými výdobytky a myšlenkami. Elita lidstva na cestě za odhalením nové formy života má stále jako vyslanec Federace poslání navazovat přátelské vztahy s životy ve vesmíru, ochraňovat mír a zajistit spravedlnost, tentokrát však s ještě širší diváckou posádkou. Skalní fanouškové si snad také přijdou na své, ale jak by Spok jistě poznamenal, „zvětšení akční složky a uvolnění atmosféry byl zcela racionální krok producentů“, ale „nakonec to byla dobrá zábava,“ dodává Kirk.

20090329-star-trek-recenze
Kirk je zatím jen postpubertálním mladíkem, kterého zajímají jen děvčata a jeho „nadupaná motorka“.(bontonfilm.cz)

Premiéra 7. května 2009, barevný, české titulky, Dolby Digital.