mickey-rourke-wrestler-poster
Wrestler. Slovenská premiéra 24. septembra 2009.(Foto: SPI / Fox Searchlight Pictures).
USA 2008, 115 min.
Réžia: Darren Aronofsky

Návrat Mickeyho Rourka ocenený Zlatým glóbusom a Zlatým levom v Benátkach

Na konci 80. rokov zapĺňal profesionálny wrestler Randy „The Ram“ Robinson titulné stránky novín. Teraz, o dvadsať rokov neskôr, sa horko-ťažko pretĺka životom, vystupuje pre hŕstky wrestlingových fanúšikov v školských telocvičniach a kultúrnych domoch.

Svojej dcére sa dávno odcudzil a nie je schopný udržať si skutočný vzťah. Randy žije pre vzrušenie zo show a pre obdiv fanúšikov. Infarkt ho však prinúti odísť do dôchodku. Pomaly si začína zvykať na novú situáciu, avšak nedokáže odolať lákadlám ringu a wrestlingovej vášni, ktorá hrozí, že ho opäť pohltí.

Darren Aronofsky (scenárista, režisér a producent)

Narodil sa a vyrastal v Brooklyne, študoval film na Harvardskej Univerzite a Americkom Filmovom Inštitúte. Jeho predchádzajúci film Fontána bol nazvaný „psychedelickou rozprávkou“. Pred ním natočil film Requiem za sen. Herečka Ellen Bursty zaň získala Zlatú palmu na MFF v Cannes a nomináciu na Oscara. Aronofského režisérsky debut, snímka (1998), mala premiéru na filmovom festivale Sundance, kde vyhrala cenu pre najlepšieho režiséra. V jeho poslednom filme Wrestler žiari okrem Mickeyho Rourka aj Marisa Tomei v roli starnúcej striptérky Cassidy (Než diabol zistí, že si mŕtvy, Po čom ženy túžia, Vitajte v Sarajeve) a Evan Rachel Wood (Kráľ Kalifornie, Pocit viny, Tunel do Číny) ako zabudnutá wrestlerova dcéra.

mickey-rourke-wrestler1
Randy, vedomý si svojich chýb minulosti, sa pokúša nadviazať stratený vzťah s dcérou.
S predošlými Aronofskeho filmami nemá veľa spoločné. Wrestler nie je psychiatriou ako Requiem za sen, ani podivnosťou, akou bola Fontána. Nedočkáme sa vizuálnej trendovosti, Aronofsky ako režisér si odpustil svoje experimentálne orgie, ustupuje do pozadia a dáva maximálny priestor hlavnej postave – Mickey Rourkovi. Scenár je tiež jednoduchý a oproti pseudo-intelektuálskej Fontáne ľahko zrozumiteľný.

Človek sa pri starnúcom, úprimnom wrestlerovi cíti neuveriteľne familiárne, ako doma. Randy je rozumom veľké decko v tele medveďa. Kamera ho sleduje i v intímnych chvíľach, vždy mu je v pätách, pripomína až reality show. Aj keď je vám wrestling bytostne odporný, vo filme na ňom nezáleží, snímka nie je oslavou wrestlingu, či podobných mäsiarní. Ide tu o zákulisie, steroidy a zašlú slávu. Film ukazuje kontrast medzi reálnym životom, ktorý je zložitejší než primitívny priebeh vo wrestlingovom ringu, kde je výsledok známy ešte pred začatím zápasu.

Wrestler označený za protiiránsky

mickey-rourke-wrestler2
Film s hereckým výkonom titana.
Ako píšu noviny Hollywood Reporter, „Mickey Rourke predvádza majstrovské herectvo,“ USA Today hovorí o „Rourkovom hereckom výkone svojho života.“ K tomu stačí dodať, že Rourke nehrá, ale ten príbeh žije. Ide o jeho príbeh - Mickey Rourke s napuchnutou tvárou od alkoholu, boxu a skrášľovacích operácií si prešiel životným peklom. Zaujímavosťou však je, že Aronofsky obsadil Rourka až potom, čo rolu odriekol Nicolas Cage a Sylvester Stallone. Rourke kvôli úlohe pribral 16 kg svaloviny v priebehu pol roka. Bol nominovaný na Oscara za najlepšieho herca v hlavnej roli, ale "zobral" mu ho Sean Penn za film Milk. Iránskymi médiami je film označený za protiiránsky, pretože Randy v ringu nenávistne zničí iránsku vlajku. Iráncom sa takisto nepáči postava zápasníka Ayatollaha, ktorý nosí smiešne plavky vo farbách iránskej vlajky a so symbolom "alef", reprezentujúcim prvé písmeno v slove Alláh.

Drogami rozožratý Mickey Rourke

mickey-rourke-wrestler3
Vyslúžilý wrestler si cez víkendy privyrába v lahôdkach supermarketu.

Mickey Rourke sa narodil v roku 1952 v New Yorku. Keď mal 6 rokov, jeho otec opustil rodinu. Rourke sa od mlada zaujímal o boxovanie. Zápasil na amatérskej úrovni, až kým mu krátko po dvadsiatke doktori odporučili rok oddychu. Keď sa rozhodol, že by sa chcel venovať herectvu, absolvoval herecký kurz a debutoval vo filme Stevena Spielberga 1941. Nasledovali ďalšie úlohy, ale preslávilo ho až stvárnenie podpaľača vo filme Body Heat. V osemdesiatych rokoch sa našiel v úlohách top filmov ako 9 a ½ týždňa, Štamgast (Barfly), alebo v kultovom Bistre (Diner). Ocitol sa na špičke a bol porovnávaný s Marlonom Brandom. Potom sa ale všetko začalo meniť k horšiemu. Mickey Rourke začal odmietať veľké úlohy a v Hollywoode získal reputáciu herca, s ktorým sa ťažko pracuje. V roku 1991 sa začal znova venovať boxu. V tejto branži však karieŕu nespravil, nestihol toho za tú dobu ani veľa natočit a to, čo natočil, boli skôr prepadáky. Čo však stihol, bolo totálne sa zničiť. Prišiel o predné zuby, drogoval, pil a v roku 1994 bol zatknutý. Po neúspešnej sebevražde začalo liečenie.

K nepoznániu zmenený a v tvári drogami rozožratý Mickey sa rozhodol vrátiť k herectvu. Cesta bola dlhá a spletitá, plná podradných a neznámych filmov. Občas sa objavil v niečom výraznejšom, ako Double Team a Zastavte Cartera, ale stále si ho nik nevšímal a kto ho videl, povedal si: „On ešte žije ?“

Dráma opotrebovaného športovca

Zlom prišiel až nedávno, keď sa objavil v pokračovaní Desperada Kedysi dávno v Mexiku a vo filmovej verzii comicsu Sin City. Rourkeovi sa návrat podaril. Nie do prvej ligy a nie s honorárom 20 mil. dolárov, ale s ohľadom na minulosť na jedničku. Ako sám hovorí: "Robím filmy hlavne pre seba. Človek je tu na zemi len tak dlho, aby stačil vypiť šálku kávy. Mám len jeden život a nemôžem sa páčiť všetkým..." Rourke svoju zatiaľ poslednú rolu stvárnil priam legendárne. Wrestler je drámou opotrebovaného športovca, zamyslením sa nad životom zlomeného muža a sledovaním odchodu amerického ideálu pop kultúry.

Hodnotenie:

mickey-rourke-wrestler4
(Foto: SPI / Fox Searchlight Pictures).