Film 2012. (Falcon.cz)

Žánr: akční/drama/sci-fi
Režie: Roland Emmerich
Scénář: Harald Kloser, Roland Emmerich
Hrají: John Cusack, Chiwetel Ejiofor, Amanda Peetová, Oliver Platt, Thandie Newton, Danny Glover, Woody Harrelson

"Proč končí Mayský kalendář rokem 2012?"

Mayský kalendář končí rokem 2012 a předpovědi konce světa se od Nostradama přes Bibli sbíhají všechny k tomuto přelomovému datu. Co lidstvo zanedlouho čeká a jak se může hrozící apokalypse postavit a přežít ji? Nad tím se zamysleli Harald Kloser a Roland Emmerich, když psali scénář k filmu 2012.

Apokaplyptických filmů byla již natočena celá řada a všechny obsahovaly jednu ze tří možných hrozeb. Buď se do běhu dějin vloží nezastavitelná síla přírody potažmo vesmíru, mimozemská civilizace nebo dílo zkázy samotného člověka a jeho vynálezů. Film 2012 se zamýšlí nad možným vlivem slunečních erupcí na stav zemského jádra, které by mohlo následnou nestabilitou vyvolat gigantická zemětřesení, vulkanické erupce, posouvání a praskání litosférických desek.

Roland Emmerich natočil například dobrodružné drama 10000 př. n. l. nebo akční sci-fi Den nezávislosti. Harald Kloser se podílel na natáčení katastrofického filmu Den poté. Společně vytvořili poměrně svižný film, ve kterém není nouze o napínavé momenty a těsné úniky ze spárů padajících domů, bortících se mostů a propadající se země. Jediné útočiště zůstává ve vzduchu, nad do země padajícími troskami měst. Kromě nového grafického ztvárnění snímek přinese řadu zajímavých nápadů, jak se vyrovnat s možnou globální katastrofou a zachovat si při tom lidskou důstojnost a humanitu.

Herci a postavy

Ve filmu uvidíme řadu osudů od největších státníků světa po tibetské mnichy na úpatí Himalájí. Svoji rodinu se pokusí zachránit John Cusack jako rozvedený spisovatel Jackson Curtis. Rady Bílému domu, kterému velí Thomas Wilson (Danny Glover), bude dávat vědec Adrian Helmsley v podání Chiwetela Ejiofora. Pobaví vás také Woody Harrelson jako šílený rozhlasový moderátor Charlie Frost, který aspiruje na proroka a všude propaguje svůj blogg - Charlie Frost vám to říkal jako první. Jako přímočarý náčelník krizového štábu Carlov Anheuserov se ukáže Oliver Platt.

Celosvětová evakuace

Za zmínku rozhodně stojí vyvážená mezinárodní účast všech mocností na záchraně lidstva. Dříve propagované hvězdy a pruhy, které několikrát spasily svět v čele s Brucem Willisem v Armagedonu nebo jinými statečnými Američany ve Dni nezávislosti se stávají v roce 2012 pouze jednou ze světových mocností. V klíčových scénách se odehrává vyjednávání se zástupci všech zemí, kteří se umí společně dohodnout a spolupracovat na záchraně lidského pokolení, což je pro americké apokalypsy rozhodně příjemný pokrok. Téměř každá národnost má ve filmu svoje vtipně trefné a přiléhavé zástupce od USA přes Francii, Itálii, Rusko a Tibet až do Číny - těžko říci jestli tam byl někdo i z ČR nebo ze Slovenska, možná v komparzu.

Film 2012 - apokalypsa podle Mayského kalendáře. (Falcon.cz)
Svoji rodinu se pokusí zachránit John Cusack jako rozvedený spisovatel Jackson Curtis. (Falcon.cz)

Zvláštní efekty a animace

Zatímco se Roland Emmerich věnuje režírování katastrofického filmu, pracují počítačoví grafici na zvláštních efektech a animacích. Pokud je na 2012 něco zvláštního, je to právě tato část filmové stopáže, která ukáže ničivou katastrofu v rozsahu i detailnosti, jakou prozatím neukázal žádný jiný dosud natočený snímek.

„Našim cílem je dosáhnout toho, aby divák nedokázal rozlišit, co jsme opravdu postavili a co je vizuální efekt, vyrobený v počítači,“ vysvětluje výtvarník filmu Barry Chusid. „Pokud se to podařilo, budete po skončení filmu přemýšlet o tom, kde jsme asi nalezli horu, v níž jsme mohli postavit to, co jsme tam postavili,“ zakončuje Chusid poněkud tajnůstkářsky a nakonec uvidíte sami, že něco takového se dá jen velmi těžko dosáhnout, ale skutečně se k tomu hodně přiblížili.

Hodnocení

Pokud se chcete bavit na skutečně zajímavě vypracovaných grafických efektech a animacích, můžete už klidně pomalu vyrazit do kina. Jestli vám ale jde spíše o kvalitní film, tak vás 2012 svojí předvídatelností a katastrofickým klišé asi moc neosloví. Příběh má ale na druhou stranu rozhodně i svá zajímavá místa a vtipné pasáže, které celkově jeho score vylepšují. Je to pro apokalyptický žánr rozhodně krok dopředu ve vývoji, i když ne až tak velký.

Premiéra 12. listopadu 2009, délka filmu 158 minut.

Hodnocení filmu na ČSFD

2012 je o něco více, než průměrným katastrofickým filmem, ale na druhou stranu je výbornou počítačovou animací, která rozhodně přináší něco nového a neotřelého. (Falcon.cz)