Logo firmy Panasonic. (Rama/wikimedia.org)
Logo firmy Panasonic a Sanyo. (Rama/ Aspiriniks/ wikimedia.org)

Po téměř ročním zájmu získal japonský výrobce elektroniky Panasonic Corp. ve čtvrtek 50,2 procentní majoritní podíl v konkurenční společnosti Sanyo Electric Co. Ltd. za cenu 4,6 miliard dolarů.

Panasonic je světová jednička ve výrobě plazmových televizí. Důvodem k obchodu je pozice firmy Sanyo na poli zelených technologií, kde je momentálně největším světovým výrobcem dobíjecích baterií.

Panasonic zaplatil 131 jenů (celková částka činila 403 miliard jenů – 4,6 miliard dolarů) za každou akcii koupenou od největších akcionářů Sanyo – Daiwa Securities, Sumitomo Mitsui Bank a Goldman Sachs.

Spojení společností okamžitě vyhoupne Panasonic do role dominantního hráče na rychle rostoucím trhu baterií pro auta s hybridním pohonem. V současné době Panasonic spustil společný projekt na výrobu pohonných jednotek pro firmu Toyota Motor Corp., která produkuje světově nejprodávanější hybridní vozidlo Toyota Prius.

Sanyo dodává hybridní baterie společnostem Honda Motor Co. Ltd., Ford Motor Co., Volkswagen a francouzské PSA Peugeot Citroen. Navíc vyrábí solární články, což je pro Panasonic bonus na dalším, rychle se rozvíjejícím trhu.

„Náš objekt zájmu (Sanyo) má především velký podíl na globálním trhu a vysokou úroveň technologie v celosvětovém měřítku a je dobře zavedený jako přední celosvětová společnost, v oblasti obchodu se spotřebními lithio-iontovými bateriemi,“ uvedl minulý měsíc Panasonic ve vyjádření k veřejné zakázce.

Ještě před oznámením stoupla ve čtvrtek na burze v Tokiu cena akcií firmy Sanyo o 11 procent.
Nová cesta
Převzetí Sanyo jedním z nejúspěšnějších výrobců elektroniky na světě bylo pro její management vítanou reprízou.

Navzdory svému současnému úspěchu v odbytu autobaterií čelila společnost Sanyo mnoha finančním nezdarům včetně nedávného skandálu v účetnictví, který si vynutil reorganizaci managementu.

Sanyo je v Japonsku populární značka, ale v posledních letech její pověst značně utrpěla a v oboru spotřební elektroniky je analytiky vnímána jako slabý hráč. V roce 2006 vykázala čistou ztrátu 50 miliard jenů (560 milionů dolarů) a snížila počet pracovních míst o 2 200.

Firma převedla značnou část kapitálu do technologií v oblasti obnovitelné energie a do roku 2015 chce docílit čtyřnásobného zvýšení produkce solárních článků. V současné době vlastní rozsáhlé závody na montáž solárních článků v Mexiku a Maďarsku.

Sanyo v japonštině znamená „tři oceány“, což odráží ambice zakladatelů firmy: prodávat své produkty do zemí ležících za Atlantským, Tichým a Indickým oceánem.

Article in English