20091226_technika_solar1
Solar Impulse - první letadlo světa, které je poháněné solární energií, se při svém prvním letu dostává do vzduchu. (solarimpulse.com)
První solární letoun vzlétl 5. prosince ve švýcarském Duebendorfu. Uletěl téměř 365 metrů, pohybujíc se mírně nad zemí v průměrné výšce jednoho metru. Celý let trval osmadvacet vteřin.

Organizace stojící za touto krátkou, leč kompletně sluncem poháněnou cestou, se jmenuje Solar Impulse (Solární impuls), jejímž cílem je uskutečnit výrobu letadel poháněných sluneční energií.
20091226_technika_solar2
Solar Impulse při svém první zkoušce letu. (solarimpulse.com)

„Víc než deset let už sním o solárním letounu, který by byl schopný létat dnem i nocí bez paliva, a dnes se naše letadlo vzneslo a poprvé se dostalo do vzduchu,” uvedl v prohlášení Bertrand Piccard, zakladatel společnosti Solar Impulse.

Markus Scherdel, pilot památného letu, vysvětlil, že 5. prosince to byl
20091226_technika_solar3
Jásající pilot po letu. (solarimpulse.com)
pouhý test a příležitost se s novým letounem sžít.

Dalším krokem tohoto projektu bude pokus o 36-hodinový non-stop let, který proběhne v létě 2010. Tím konečným cílem je ale obletět v roce 2012 zeměkouli při non-stop letu, který bude trvat až 25 dnů.

Tento plán na let kolem světa počítá s pěti krátkými zastávkami, kde se vymění unavení piloti, protože pro jednoho člověka je fyzicky nemožné cestu absolvovat bez spánku více než pět dnů.

„Letadlo to může teoreticky dokázat non-stop, ale ne pilot,” říká Piccard. „Měli bychom letět přibližnou rychlostí 20-25 uzlů (37-46 km/h), což znamená 20-25 dnů pro obletění celého světa, a to je pro pilota, který musí letoun ovládat, příliš. Domníváme se, že maximum pro jednoho pilota je pět dnů,” dodal Piccard.

Samozřejmě, že smyslem tohoto epického letu není vyzkoušet výdrž pilota. Piccard doufá, že to vyšle do světa zprávu o tom, jak mocné a užitečné mohou obnovitelné energie být.

„Opravdovým úspěchem Solar Impulsu by bylo, kdyby projekt následovalo s nadšením dost lidí. Chceme od lidí slyšet: ‘Když oni dokázali s obnovitelnou energií a úsporou energie obletět celý svět, pak bychom to měli dokázat v našich denních životech také,‘” svěřil se Piccard.

Projekt Solar Impulse je sponzorován soukromými firmami, jako Solvay, Omega SA, Deutsche Bank, Altran a Swisscom. Technickou expertízu zajišťuje EPFL (Švýcarský federální úřad pro technologii), Evropská vesmírná agentura a Dassault.

Technické podrobnosti

20091226_technika_solar4
Solar Impulse má rozpětí 61 metrů. (solarimpulse.com)
I když model, který se nedávno vznesl (známý jako HB-SIA), vypadá z boku jako kluzák, má impozantní rozpětí 61 metrů – stejné, jako moderní dopravní letadla. Pod křídly jsou čtyři gondoly s motory a těžké lithiové baterie pro ukládání solární energie.

Nejvýznačnějším rysem HB-SIA je 61 m2  fotovoltaických článků, připevněných k povrchu křídel a ocasu. Tyto články jsou navrženy tak, aby
20091226_technika_solar5
Křídla letadla jsou pokryta fotovoltaickými články. (solarimpulse.com)
absorbovaly sluneční paprsky, které letoun pohánějí, a přebytečnou energii ukládají do baterií pro noční lety.

Další model HB-SIB, který se má objevit příští léto, bude mít i přetlakovou kabinu, která letadlu umožní pohybovat se ve výšce dvanácti kilometrů, a tím docílit transkontinentálních a zaoceánských non-stop letů.

Tým věří, že pokrok v technologiích může vytvořit lehčí a výkonnější baterie. To by umožnilo přidat sedadlo pro druhého pilota a umožnit skutečný let kolem světa bez přestávky, protože piloti by se mohli střídat a odpočívat za letu.

Article in English