Spyker nemíní Saab nikterak rozsáhle restrukturalizovat. Logo švédské automobilky Saab. (saabhistory.com)
Spyker nemíní Saab nikterak rozsáhle restrukturalizovat. Logo švédské automobilky Saab. (saabhistory.com)
Po měsících vyjednávání dostal konečně Spyker NV, holandský výrobce automobilů, zelenou ke koupi značky Saab, patřící společnosti General Motors. Hlavním důvodem úspěšného završení transakce byl úvěr ve výši 400 milionů eur (544 milionů dolarů), který společnosti Spyker poskytla Evropská investiční banka (EIB).

GM krom toho od Spykeru dostane 74 milionů dolarů v hotovosti a 326 milionů dolarů v prioritních akciích nové společnosti. Spyker již získal 50 milionů dolarů, k dokončení transakce mu tedy stále 24 milionů dolarů chybí.

„Kontaktovalo nás mnoho investorů, kteří projevili zájem,“ potvrdil ve svém prohlášení Victor Muller, generální ředitel Spykeru, a prohlásil, že je přesvědčen, že zbylé peníze na nákup Saabu, který je mimochodem asi 200 krát větší, než Spyker, jistě sežene.

Až obchod proběhne, chystá se Muller přejmenovat společnost na Saab Spyker Automobiles. K chystané změně názvu se však ještě musí vyjádřit Saab. V souvislosti s novým jménem je Muller připraven zaregistrovat společnost na Londýnské burze.

„Díky zalistování v Londýně budeme investorům daleko blíže, než kdybychom zůstali v Amsterdamu,“ řekl Muller v rozhovoru po setkání s akcionáři.

Spyker nemíní Saab nikterak rozsáhle restrukturalizovat, naopak chce zachovat jeho původní strukturu a zaměstnance. „Nehodlám nikoho vyhazovat, spíš ještě budeme další pracovníky přijímat,“ nechal se Muller slyšet. Nemá v úmyslu jakkoliv snižovat počet pracovních míst.

400 milionová půjčka poslouží k revitalizaci výrobních linek Saabu a nový model 9-5 bude uveden na trh hned po skončení akvizice. Kromě toho Muller plánuje vytvořit nový model 9-1, „high-endové malé auto“, které už by navrhl Spyker. Úspěch těchto modelů bude záviset na tom, zda Saab dokáže využít výhod rozsáhlé sítě prodejců, zákazníků, a celosvětového renomé značky.

„Hlavním důvodem, proč si myslíme, že Saab uspěje, je jeho unikátní značka,“ řekl Muller.

Snižování nákladů

Pohled z druhé strany je prostý – GM prodává Saab kvůli obrovskému množství peněz, které se utápějí v jeho vysokých provozních nákladech.

Celkově GM plánuje snížit v Evropě produkci o 20 procent a propustit 8300 zaměstnanců. Rovněž chce v příštích pěti letech vynaložit 15 miliard dolarů na to, aby zabránila úpadku značek Opel a Vauxhall. Bodu zvratu chce společnost dosáhnout v roce 2011 a pokud se podaří realizovat veškerá úsporná opatření, první zisk by se měl dostavit během roku 2012.

„Jsem si jist, že tato strategie pomůže naplnit naše poslání stát se předním evropským výrobcem,“ prohlásil Nick Reilly, generální ředitel GM Europe. „Kombinace přizpůsobování a vylepšování postaví společnost zpátky na nohy.“

Ze zmiňovaných 15 miliard dolarů, které chce GM investovat v příštích letech, připadne 4,5 miliardy na zachování konkurenceschopnosti v době, kdy bude u Opelu a Vauxhallu probíhat restrukturalizace. GM už na tyto účely vynaložil 816 milionů dolarů a další úvěry v úhrnné výši 3,75 miliardy dolarů se stále snaží získat od evropských vlád.

„Chceme vybudovat evropskou společnost, která je zisková, sebe-udržitelná a se kterou bude možné dlouhodobě počítat,“ řekl Reilly. „Výrobní základnou zůstane Evropa. To prospěje Evropě, našim zaměstnancům i našim zákazníkům. Proto věřím, že plán podpoří i naši zaměstnanci.“

Stěžejní část investic bude využita na sponzorování osmi hlavních modelů v rámci dvojice Opel / Vauxhall - jako jsou Meriva, Corsa, Movano a Astra Sports Tourer, které budou uvedeny na trh v roce 2010. V roce 2011 chce GM představit další 4 vozy, včetně elektrického vozidla Ampera.

„Opel / Vauxhall má jasnou vizi: budeme předními evropskými výrobci vysoce kvalitních, žádoucích automobilových výrobků, založených na německé technice. Budeme týmem sjednocených profesionálů, který bude respektován po celém světe. Tuto vizi chceme realizovat pomocí našich úžasných technologií,“ říká Reilly.

Article in English