Scénář: Steve Kloves

Kamera: Eduardo Serra
Předloha: J.K.Rowling
Hudba: Alexandre Desplat

Herci: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Helena Bonham Carter, Robbie Coltrane a další

"Je nutno se ptát, proč série knih a filmů o Harry Potterovi baví a dojímá miliony diváků."

Čekal jsem, že na novinářské projekci budu obklopen samými cynickými teoretiky-chirurgy v brýlích. Proto mě překvapilo, když se po promítání někdo z horních řad přiznal, že úvodní sekvence (Hermiona se vymaže z paměti svých rodičů) ho dojala. „Já Hermionu vůbec nemůžu vidět brečet, hned natahuju taky,“ chlácholil ho úplně vážně kolega.

Trojice hrdinů potterovské série se nám tentokrát představuje na hranici dospělosti a podtitul by mohl znít Konec dětství. Vypovídá o tom i scéna, kdy Harry před odchodem ze svého mudlovského domova otevře pokojíček pod schody a pohledem zavadí o cínové vojáčky, zapomenuté jednou provždy na poličce. Pomalu mi dochází, v čem tkví snad největší půvab série o čarodějově učni Potterovi: diváci stárnou spolu s postavami, a jak se příběh proměňuje, děti na plátně i v kinosálech nezadržitelně spějí k dospělosti.

Asi proto je příběh čím dál temnější a jeho spodní proudy čím dál častěji obtékají Smrt. Při zasedání smrtijedů na Malfoyově panství, které vidíme v prvních minutách filmu, a zejména při těžkém dopadu bezvládného těla zavražděné učitelky Burbageové, mě zamrazí a začínám pochybovat, zda bych na film pustil své děti.

Poté se děj zalidňuje postavami a přichází řada humorných a akčních zápletek. Jak je Rowlingové zvykem, na scénu vstupují noví hrdinové (i antihrdinové) a celkem se jich představí mnoho. Zaujme Bill Nighy jako ministr kouzel Rufus Brousek, ale i ostatní role jsou dobře řemeslně odvedené, včetně vtipné epizody, kdy se Harry, Ron a Hermiona díky mnoholičnému lektvaru promění v úředníky Ministerstva kouzel.

Malebná jména postav reflektují vytříbený spisovatelský instinkt (nomen omen) i anglosaskou vášeň pro genealogii, které J. K. podlehla - jen se podívejte na její oficiální stránky, kde je bez komentáře zveřejněn „záhadný" lísteček s rodovým kmenem nejdůležitějších postav Potterova příběhu.

Původně dětští herci se v tomto dílu posunuli dopředu. Herecky obstojí jak Emma Watson (Hermiona), tak i příjemně humpolácký Rupert Grint (Ron). Uvěřitelný je dokonce i Daniel Radcliffe (Harry), k jehož předchozím výkonům jsem měl výhrady. Na druhou stranu Radcliffova prkennost k Potterovi vždycky seděla, protože ti nejvíc kladní hrdinové bývají suchaři a podivíni. Už v minulém dílu mě zaujal Draco Malfoy (Tom Felton), když se špatně skrývaným soucitem bral do ruky mrtvého ptáka z rozplývavé skříně. I zde jeho postava bolestně našlapuje po ostří rovnováhy dobra a zla. Oficiálně se Draco přiklonil ke zlu, ve skutečnosti ale stále trpí pro nikdy neuskutečněné a přesto zhrzené přátelství s Harrym.

Některé detaily filmového přepisu odkazují na skutečný osud autorky. Bídné finanční poměry, kterými Rowlingová prošla, a které ji dodnes straší ve snech, se promítají do ošuntělého oblečení Weasleyovic dětí i do dalších motivů knihy, které jsou ve filmech jen naznačeny (chudý Ron vs. bohatý Harry, ušmudlaní Weasleyovi vs. noblesní Malfoyovi). Nutno přiznat, že je to sympatické. Rowlingová jakoby se snažila naplnit prastarou vizi, že „ubozí a chudí vstanou", aby ryzím charakterem smetli nabubřelé a falešné věci.

Slogan na tento díl zní: Nikde není bezpečno. Tomu odpovídá i koncepce filmu jako road movie, kdy jsou hrdinové štváni zlem z místa na místo. Když se Harry Potter s batůžkem vydává na cestu, nelze si nevzpomenout na analogickou situaci, kterou v Pánovi prstenu prožívá Frodo. Ani v Kraji Harryho Pottera už není bezpečno. Později si na Pána prstenu vzpomeneme znovu, když Voldemortův viteál, v jehož nesení se Harry, Hermiona a Ron střídají, manipuluje myslí svého nositele, stejně jako Sauronův prsten.

Rowlingová také opakuje sama sebe, když se svatba Fleur Delacour a Billa Weasleye zvrtne stejně jako mistrovství světa ve famfrpálu v Ohnivém poháru. Právě tyto náhlé zvraty mají na obecenstvo (každý už zažil katastrofu, přicházející z čistého nebe) hypnotizující dopad.

Po úvodní hektické pasáži, kdy i náročný divák žasne nad trikovým provedením Harryho transportu do bezpečí, přichází jakési lyrické nadechnutí, v němž se trojice hlavních hrdinů bezcílně toulá vybydleným světem. Vracejí se motivy tvrdě zkoušeného přátelství a celý díl nakonec vyzní jako oslava „obyčejného" kamarádství. Scéna, kdy Harry a Hermiona tančí za zvuků písně O‘ Children Nicka Cavea, je půvabná a efektní. Téma chraplajícího rozhlasového přijímače - jediného spojení hrdinů s vnějším světem - chápe atavisticky každý, kdo žil ve ztotalizovaném dvacátém století. Motiv Hermioniny kouzelné tašky je zase poctou bezedným kabelkám, z nichž naše milované manželky či matky vždycky vytáhnou něco, co je zrovna potřeba.

Mám-li zhodnotit technické provedení filmu: věděl jsem, že jsme dabingová velmoc, ale to, jak je nadabován Harry Potter snad překonává i původní znění. Obdivuji práci sochařů, výtvarníků, designérů a architektů scény. Podívejte se na sochu s heslem Magic is Might v interiéru Ministerstva kouzel, kde masa kamene tlačí svou tíhou na propletená, marně se vzpínající těla. Nebo na viktoriánský interiér v domě Siriuse Blacka či Brumbálův minimalistický žulový hrob.

Všechna čest patří také trikovým sekvencím, kouzla se točí v nekonečné spirále stejně jako doprovodná hudba. Ani domácí skřeti Dobi a Krátura na rozdíl od minulých dílů nepůsobí, jakoby byli vyrobeni z PVC. Triků je ve filmu dokonce tolik, že závěrečný pohřeb chce unavený Harry uspořádat „bez kouzel".

Poprvé ve filmové sérii se zde objevuje čistě animovaná sekvence. Pojednává bajku o třech bratrech a smrti a vysvětluje klíčový pojem „relikvie smrti". Animace ve stylu rokokových vystřihovaných obrázků mě příliš neoslovila pro zvláštní stylizaci připomínající 70. léta. Zato moralizující příběh tří bratří je krátký, ale mistrně vymyšlený.

Celým filmem se prolíná nevyvratitelné přesvědčení, že původ věci je jejím nejdůležitějším atributem, a že minulost je klíčem ke všemu. Proto Harry navštěvuje hrob svých rodičů, a proto se celý příběh propadá hlouběji a hlouběji do propasti času.

Co je filmu možné vytknout? Především příliš zdlouhavé Potterovo bloudění vyplňující střední část filmu, kdy sice obdivujeme oku lahodící exteriéry, ale přitom skrytě zápasíme se zíváním. Bohužel musím dát za pravdu londýnskému kritikovi, který by nechal „mávnutím kouzelné hůlky zmizet minimálně 20 minut filmu, aniž by si toho někdo všimnul“. A druhá věc: ačkoli Ralph Fiennes je bezpochyby „poctivý“ Voldemort, jeho postava se na můj vkus příliš vystavuje, což jí ubírá charisma Více mě bavil jako duch bez formy či jako „zlé mimino", zahlédnuté koutkem oka v Ohnivém poháru.

Závěrem je nutno se ptát, proč série knih a filmů o Harry Potterovi baví a dojímá miliony diváků. Myslím, že J. K. Rowlingová do svých sedmi knih jako do viteálů rozpustila svou duši, která je čirá a plná dětské představivosti a inspirace. Fenomén kouzla, na kterém celá série stojí, je tím, po čem lidé k smrti unavení vědou stále více touží (kouzlo je asi to jediné, co nám při současném stavu věcí může pomoci). Potterovská série je pro citlivého diváka také vzpomínkou na dětství a mládí se všemi jeho zmatky a bouřícími vlnami ryzích citů.

Navíc propojením reálného a kouzelného světa dosáhla Rowlingová obdivuhodného efektu, který jsem poznal na vlastní kůži po cestě z kina. Zničehonic mě v parku míjí jeden z lesních lapků (dredař v umaštěném manšestrovém kabátu), před školou zevlují emo spolužačky Lenky Láskorádové a na lavičkách před Hlavním nádražím se povaluje pár Hagridových příbuzných.

A když konečně přijíždím domů, všechno se koupe ve zlatém odpoledním slunci a vítají mě hejna vrabců švitořící na silnici před domem. A na stole překvapení největší: když jsem byl na projekci, přišla mi poštou fotografie s podpisy Radcliffa, Grinta a Emmy Watson, kterou jsem si snad před měsícem koupil na eBay. A pak, že kouzla nejsou!

Film je do 10 let nevhodný

Premiéra 18. listopadu 2010 * ČSFD * IMDB * WEB * FACEBOOK *

Sovisející články: