poster
Čiernu labuť. Slovenská a česká premiéra: 10.2.2011 © Bontonfilm /FOX
USA, 2010, 110 min
Réžia: Darren Aronofsky

Natalie Portman balansuje nad priepasťou šialenstva

V psychologickej dráme Čierna labuť z prostredia newyorskej baletnej scény zavedie vizionársky režisér Darren Aronofsky (Wrestler, Fontána, Requiem za sen) divákov na mrazivú cestu do vnútra mladej baleríny, ktorá sa kvôli vytúženej úlohe v Labuťom jazere stane až desivo dokonalou.

Snímka sleduje príbeh Niny (Natalie Portman), baleríny newyorského baletu, ktorej život je, podobne ako život všetkých v tejto profesii, pohltený tancom. Žije s matkou, bývalou balerínou, ktorá svoje profesijné ambície nenaplnila, a tak aspoň nadšene podporuje kariéru svojej dcéry. Umelecký šéf baletu Thomas Leroy (Vincent Cassel) sa rozhodne vymeniť pre novú sezónu v Labuťom jazere primabalerínu Beth Macintyre (Winona Ryder), Nina je jeho jasnou voľbou.

Čo všetko by ste obetovali pre sen?

BS_02410
Vincent Cassel  ako umelecký šéf baletu je podobne razantný a arogantný ako Jacques Mesrin  v snímke Verejný nepriateľ č.1 © Bontonfilm /FOX

Nina je z veľkej príležitosti vo vytržení, ale už čoskoro pocíti ťarchu Leroyových požiadaviek na umeleckú dokonalosť. Ďalší tlak prichádza v podobe novej tanečnice, zvodnej samice Lily (Mila Kunis), ktorá na šéfa baletu zapôsobí zmyselnosťou a pre Ninu sa okamžite stáva silnou konkurenciou. Labutie jazero totiž vyžaduje tanečnicu, ktorá vie zahrať okrem nevinnej Bielej labute aj ľstivú a zmyselnú Čiernu labuť. Nina je dokonalým stelesnením Bielej labute, ale Čierna labuť je jej povahe a prejavu vzdialená. To ale neplatí pre Lily...

Medzi oboma tanečnicami sa rozvíja podivne zvrátené priateľstvo, ktoré ničí vzrastajúca rivalita. Nina sa nechce vysnenej roly vzdať, ale pri naplnení svojho sna môže prekročiť hranicu, spoza ktorej už do normálneho sveta nebude návratu.

Wrestler na divadelnom pódiu?

BS_02233
Začiatok novej sezóny sa blíži... s ňou sa stupňuje i tlak. Nina žiarli na Lily a jej démonickú zvodnosť,  dostáva sa do víru pomätenosti,  jej duševné zdravie začína kolabovať. © Bontonfilm /FOX

Aronofsky si pre svoj najnovší film zvolil kulisu baletu a  herečku Natalie Portman, čím sa mu naskytla príležitosť osloviť širšie publikum. Čierna labuť však nie je Disneyovka. Halucináciami pripomína Requiem za sen. Aronofsky tentoraz použil až nepríjemne hororové prvky, zneisťuje diváka, či sa jedná o Nininu realitu alebo  halucinácie. Týmto si vás buď získa, alebo od filmu odídete ešte pred koncom. Aj Vy máte niekedy dojem, že Vám Aronofsky chce filmom niečo povedať a neviete čo?

Aronofsky vo filme porovnáva krásu baletu s grotesknými obrazmi posadnutosti. Deprimujúce udalosti za baletnou oponou majú s poetikou predstavenia veru málo spoločné. Ako režisér sa Aronofsky drží svojej zaužívanej štruktúry, ide po cestičke vyšliapanej predošlými snímkami (téma posadnutosti za dokonalosťou, sebadeštrukcia). Tak ako vo filme Wrestler poskytol Mickey Rourkovi javisko na výkon hodný Zlatého glóbusu, rovnako tu dáva všetok priestor Natalie Portman. Celú snímku udržuje hlavná postava, kameru má neustále v pätách, ukazuje zákulisie života profesionálneho športovca, v tomto prípade umelca. Snímka je akoby dokumentárnym filmom intímneho života hlavnej postavy.

BS_02758
© Bontonfilm /FOX

Snímka Čierna labuť bola nominovaná na 4 Zlaté Glóbusy, získala jeden. Ten si odniesla Natalie Portman za najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe. Čo sa týka hereckého obsadenia, vysvetľuje režisér: „Vedel som, kto bude hrať Ninu, skôr, než bol dokončený scenár. Musela to byť Natalie Portman. Nielen preto, že sa od detstva venuje baletu, ale hlavne preto, že dokáže zvládnuť nesmierne fyzické a psychické nároky roly, v ktorej súčasne cvičila, tancovala a strácala kontakt s realitou,“

Portman presvedčivo stvárnila psychicky vyčerpanú postavu balansujúcu nad priepasťou šialenstva, kvôli role baletky bola nútená i radikálne schudnúť, takže už nemá 45 kíl, ale 25. Jej filmová baletná sokyňa Mila Kunis je svojou odľahčenosťou perfektným protikladom vypätej Portman. Winona Ryder dostala minimálny priestor k prejaveniu sa, čo je možno škoda, všetko zatieňuje Natalie. Bulvárnou zaujímavosťou je, že Natalie Portman si počas natáčania našla snúbenca, s ktorým momentálne čaká dieťa. Benjamin Millepied, rodák z  Bordeaux, choreograf a hlavný tanečník newyorského baletu, strávil s Portman rok náročných príprav a vo filme sa mihne vo viacerých scénach.

Resumé

Čiernu labuť možno nazvať ako Wrestlera na baletnom móle. Dráma o vášni, či skôr posadnutosti baletom, o zničených chodidlách, potlačovanej sexualite, drine a intrigách za divadelnou oponou a o tom, že dokonalosť sa nedosiahne ovládaním sa, ale uvoľnením.

Hodnotenie:

Film je do 12 rokov nevhodný