Režie: Tom Hooper
Scénář: David Seidler

Kamera: Danny Cohen
Hudba: Alexandre Desplat

Hrají: Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Guy Pearce, Michael Gambon, Derek Jacobi, Jennifer Ehle, Timothy Spal

"Neobyčejně obyčejný příběh"

Oscarovými nominacemi ověnčený snímek Toma Hoopera - Králova řeč přivádí diváka do prostředí britské královské rodiny. Po smrti krále Jiřího V. (Michael Gambon) nastupuje na britský trůn jeho nejstarší syn Edward VIII. (Guy Pearce). Svět se zmítá v hospodářské krizi, Hitler se dostává k moci a Anglie nutně potřebuje silnou osobnost - vůdce, který by spojil celý národ.

Edwardova vláda však trvá poměrně krátce. Díky svému osobnímu životu, který se neslučuje s královskou etiketou, je Edward nucen abdikovat a na jeho místo nečekaně nastupuje nejistý "Bertie" - princ Albert (Colin Firth), který se potýká s celoživotním handicapem - vadou řeči provázenou koktavostí. Proto se králova žena Alžběta (Helena Bonham Carter), budoucí královna matka, rozhodne svému muži pomoci a zprostředkuje mu setkání se svérázným logopedem Lionelem Loguem (Geoffrey Rush). S jeho pomocí a díky netradičním metodám se král postupně zbavuje koktavosti a pronese zásadní projev, který stmelí Anglii na prahu druhé světové války.

Je národ připraven na dvě minuty ticha?

Již úvodní scéna, kdy má budoucí král pronést řeč v rozhlase před celým národem, jasně vypovídá, oč tu půjde. Místo sebevědomé řeči v éteru panuje dvouminutové ticho místy přerušované nesmělým koktáním. „Je národ připraven na dvě minuty ticha?" ptá se budoucí král. Jak se zdá, Angličané vyžadují řeč, která bude projevem silné osobnosti. A právě proto se král ocitá v oprýskaném bytě samozvaného doktora logopedie Lionela Loguea. První hodina je směsí vzájemné nedůvěry, která postupně opadá. Lionel, který vyžaduje rovnost se svými klienty, se potýká s královskými manýry a místo lekcí mluvení drze pátrá v králově minulosti. Zprvu nucené setkávání se poznenáhlu mění na hlubokou citovou vazbu. Nejde tu ani tak o to, kdo tu koktá či ne, ale o to, jak vykovat z průměrného šperku skvost. A to se Lionelovi podaří více než dobře. Typický suchý anglický humor je jeden z dalších plusů filmu.

Silný příběh, bravurní herectví v Beethovenově symfonii

Scénáři z pera Davida Seidlera nelze nic vytknout. Skutečnými událostmi inspirovaný děj v atraktivním období dějin, jiskřivě vybroušené dialogy, bravurní psychologie postav - to vše staví pomyslnou laťku poměrně dost vysoko. Režisér Tom Hooper vybral ústřední postavy velmi dobře. Colin Firth jako koktající král v tandemu s neotřelým Geoffreyem Rushem sehrají vskutku jedinečný herecký koncert. Šedavé zdi Buckinghamského paláce nebo studený byt Lionela výtečně dokreslují tísnivou atmosféru blížící se války, ale i soukromé války krále Jiřího VI. uvnitř sebe samého.

Kostýmy a výprava - to vše s britskou precizností a typickým konzervatismem dokresluje mozaiku v podstatě obyčejného příběhu a představuje členy královské rodiny jako obyčejné lidi z masa a kostí. Snímek tak dokazuje, že není třeba oslnivých efektů k natočení skvělého příběhu. Zaujme také citlivá kamera Dannyho Cohena s řadou mikroskopických a drobných detailů, které ještě více podtrhují výjimečnost Královy řeči. Hudba po celou dobu filmu výtečně ilustruje dramatické okamžiky a Beethoven v závěru je skutečnou třešničkou na dortu.

Mínus? Snadná předvídatelnost

Co by se snímku dalo vytknout, je snadná předvídatelnost děje. S úplnou jistotou divák tuší, jak se celý příběh bude odvíjet. Ale protože tu nejde o napětí, ale o něco trochu jiného, není tento handicap nijak velkou chybou. Králova řeč odhaluje lidství v jeho nejzazší podobě. Vidět krále, jak používá některá „nekrálovská slova" by mnohý mravouk odsoudil, ale zde kupodivu tato pasáž patří k silným momentům filmu. Herecký souboj Colina Firtha a Geoffreye Rushe má silné oscarové ambice, nutno dodat, že po právu a zasloužené.

Premiéra: 10. března 2011, délka 118 minut * ČSFD * IMDB * WEB *