Vyprodané vystoupení newyorské umělecké společnosti Shen Yun Performing Arts v divadle Davida H. Kocha v Lincolnově centru. (Dai Bing/ Velká Epocha)
Vyprodané vystoupení newyorské umělecké společnosti Shen Yun Performing Arts v divadle Davida H. Kocha v Lincolnově centru. (Dai Bing/ Velká Epocha)

9. března se v Hong Kongu pravděpodobně udál mezník v historii hongkongského soudnictví. Po roce snah o zvrácení rozhodnutí hongkongského Imigračního oddělení, které zamezilo vstup šesti členům technického týmu souboru Shen Yun Performing Arts na půdu Hong Kongu, soud rozhodl ve prospěch obžaloby.

Podle předsedy sdružení Human Rights Monitor pana Chong Yiu Kwonga je rozhodnutí soudu povzbudivým krokem směrem k zajištění kulturní svobody a omezení moci Imigračního oddělení.

„Mám z rozhodnutí soudu radost... cítím, že soudní výrok je poměrně spravedlivý. Omezuje diskreční moc Imigračního oddělení," řekl Chong. „Po soudním výnosu už nemůže Imigrační oddělení jednat tak nezodpovědně a bezdůvodně zamítnout lidem vstup do Hong Kongu."

Pozadí případu

Pořadatel představení souboru Shen Yun Performing Arts v Hongkongu podal 20. dubna 2010 žalobu proti hongkongské vládě, která odmítla vydat vstupní vízum pro klíčové členy technického týmu uměleckého souboru Shen Yun Performing Arts. Ředitel Velké Epochy v Hongkongu pan Jian Hongzhang 20. dubna na tiskové konferenci uvedl, že vysvětlení úřadů, že šest členů technického týmu si má soubor nahradit místními pracovníky v Hongkongu, neobstojí. Domnívá se, že skutečným důvodem pro zamítnutí víz bylo podlehnutí a spolupráce hongkongské vlády s Komunistickou stranou Číny, která chtěla vystoupení souboru v Hong Kongu zamezit. Vystoupení Shen Yun muselo být následně zrušeno a žalobce se nyní snaží vyvodit odpovědnost a získat náhradu za finanční ztráty vzniklé v důsledku zrušení sedmi vyprodaných představení. Čtěte více...

Soud ruší rozhodnutí Imigračního oddělení

Soudní rozhodnutí o zrušení rozhodnutí Imigračního oddělení vydal soudce Andrew Cheung z Nejvyššího soudu na základě nedostatku náležitého odůvodnění vydaného rozhodnutí.

Žalobu podala kancelář Velké Epochy (The Epoch Times) v Hongkongu, která je jedním z místních pořadatelů vystoupení souboru Shen Yun, protože se domnívala, že odepření víz bylo nezákonné, a podala tedy u Nejvyššího soudu žalobu proti řediteli Imigračního oddělení.

Veřejnost sleduje soudní proces

Známý tchajwanský komentátor Paul Lin podpořil rozhodnutí Velké Epochy zažalovat vládní oddělení s tím, že incident bedlivě pozoroval. „Myslím, že je to skvělé," řekl. „Vnímám to tak, že zažalovat vládu Zvláštní správní oblasti Hongkongu je důležitým testem, abychom zjistili, zdali to s hongkongským právním systémem nejde z kopce. Je to také důležitý test pro politiku ‚Jedna země, dva systémy'."

Theresa Chu, advokátka v oblasti lidských práv na Tchai-wanu a výkonná ředitelka pobočky Právní nadace lidských práv práva v Asii, po incidentu obvinila hongkongské úřady ze spolupráce s Komunistickou stranou Číny, a tím sabotování základních lidských práv a svobod lidí v Hongkongu. Chu vyzvala lidi z Hong Kongu, aby se postavili na obranu budoucnosti Hongkongu. Naléhala také na hongkongský soudní systém, aby podpořil spravedlnost a správně věc posoudil.

Žalobci jsou spokojeni s výsledkem procesu

„Byli jsme šokováni rozhodnutím ředitele [Imigračního oddělení]. Zamítnutí vstupu do Hong Kongu klíčovým členům souboru jen několik dní před představením bylo jasně promyšleným činem, který měl poškodit představení," řekl předseda Epoch Group pan Kan.

„Vítáme rozhodnutí soudu a děkujeme veškeré spravedlivé pomoci z Hong Kongu a ze zámoří. Oceňujeme, že je soud schopen odstranit překážky."

V Hong Kongu nejsou žádné specifické zákonné vízové dodatky pro hostující umělce nebo sportovní týmy. Takové skupiny musí používat pouze takzvaný GEP list (General Employment Policy). Opatření v zásadě požaduje, aby prokázali nezbytnost svojí práce a toho, že nemůže být provedena místními experty.

Zatímco ve většině případů takové osvědčení požadováno není, je obvykle výsledné rozhodnutí na řediteli Imigračního oddělení, jehož pravomoci zůstávají převážně bez námitek.

Poslední soudní výnos soudce Andrewa Cheunga otevřelo, podle odborného asistenta pana Yiu Minga z oddělení Žurnalistiky na hongkongské Baptistické univerzitě, prostor pro větší obezřetnost. „Myslím, že soudní rozhodnutí respektuje umělecké hodnoty a bude mít pozitivní dopad na kulturní výměnu v budoucnosti."

Andrew Cheung také dodal: „Rozhodnutí otevřelo prostor pro akademickou výměnu názorů a svobodu slova. Je to zkušební případ, na němž je vidět, zda je soud skutečně nezávislý."

Pozadí rozhodnutí Imigračního oddělení

Soubor Shen Yun byl založen v roce 2006 v New Yorku. Podle jeho zakladatelů je posláním souboru obnovit tradiční čínskou kulturu. Byl pozván, aby vystoupil na nejprestižnějších světových scénách v newyorském Lincolnově centru, Kenedyho centru ve Washingtonu nebo Palais des Congrès v Paříži.

Jednou z unikátních složek souboru je použití nejmodernější digitální projekce, často synchronizované s tanečníky a tanečnicemi.

Soudní dokumenty uvádějí, že bylo zamítnuto specielně šest žádostí o vízum, které patřily zaměstnancům zodpovědným právě za technickou podporu a asistenci v zákulisí, zvláště pak osvětlení, ozvučení a obsluhu projektorů.

Podle protokolu zaznamenaného na schůzi Imigračního oddělení uváděli audio-inženýři ze Shen Yun, že specialisté se znalostmi, zkušenostmi a schopnostmi požadovanými pro tuto práci nejsou v Hong Kongu snadno dostupní. Ředitel Imigračního však prosazoval postoj, že funkce žadatelů o vízum může být zastoupena místními audio-inženýry.

Tvrzení ředitele Imigračního vyvracel právník žadatelů Paul Harris argumentem: „Rozhodnutí odmítnout celý personal produkce... ignoruje jednoduchý fakt, že schopnost operovat s osvětlením a zvukovými efekty pozadí pro dění na pódiu není otázkou znalostí jak s nimi pracovat, ale vědět, kdy s nimi operovat." Podle Harrise není možné nahradit na poslední chvíli techniky, kteří se připravují na vystoupení několik měsíců, a musí znát přesné načasování celého představení a dokázat důvěrně a hladce spolupracovat se zbytkem souboru.

Podle Harrise šlo o záměrný krok, který měl zamezit souboru ve vystoupení na půdě Hong Kongu, a vyjít tak vstříc nátlaku čínské vlády, která se snaží zasahovat do vystoupení souboru i v jiných částech světa. Případy nátlaku čínské vlády na zrušení představení byly zaznamenány v Austrálii, Moldávii, Rumunsku, Indonésii a při dalších vystoupeních.

V Hong Kongu stále vládne zákon

Skupina Epoch Times plánuje Shen Yun pozvat do Hong Kongu ještě jednou, jakmile to okolnosti dovolí. Vláda se může proti rozhodnutí soudu odvolat do čtyř týdnů, což hongkongský předseda Demokratické strany Albert Ho považuje za nepravděpodobné. „Mohu vám říci, že se asi neodváží odvolat poté, co prošel soudním rozhodnutím."

Pan Ho věří, že soudní rozhodnutí vyztuží hongkongská měřítka. „V konečném součtu to znamená, že Hong Kong je stale místem, kde je vláda práva hluboce zakořeněnou tradicí, která neztratí svou funkci pod politickým tlakem tak snadno. To je také to, co je na Hong Kongu cenné," dodal Ho.

Soubor budete moci shlédnout i v ČR, a to 15. a 16. března v Janáčkově divadle v Brně. Pro více informací navštivte stránky Shen Yun Performing Arts nebo Pure Arts.cz.

 


Shen Yun Performing Arts - Brno 2011

 


Article in English