20091006-ntdtv
New Tang Dynasty TV přináší nezávislé zpravodajství o Číně. (NTDTV)

10. května - Státem ovládaná telekomunikační společnost z Tchaj-wanu se rozhodla ukončit satelitní vysílání televizní stanice, která poskytuje nezávislé a necenzurované zprávy o Číně. Kritikové tvrdí, že toto rozhodnutí má za účel získat přízeň čínského režimu a představuje hrozbu pro demokracii Tchaj-wanu.

Tchajwanská společnost Chungwa (čti čungva, pozn. red.) Telecom oznámila 11. dubna televizi New Tang Dynasty Asia Pacific (NTD AP), že s ní od srpna ukončí smlouvu. NTD AP vysílá do Tchaj-wanu a Číny na satelitu ST-1 patřícímu Chungwa Telecom už od srpna 2007. NTD je mediálním partnerem Velké Epochy.

Důvod, kterým Chungwa Telecom svůj krok zdůvodnil, je ten, že na satelitu ST-2, který má ST-1 nahradit, není kvůli nedostatku kapacity pro NTD místo.

Informace zveřejněné telekomunikační společností na internetu jsou však v rozporu s tvrzením o snížené kapacitě. Firma tam tvrdí, že ST-2 nabídne výrazně větší kapacitu než satelit ST-1 s rozšířeným pokrytím služeb, větší vysílací silou, vyšší transpondérovou kapacitou a se zvýšeným rozsahem vln.

NTD AP již v souvislosti s případem podala stížnost k tchajwanské Státní komisi pro komunikace, která slíbila, že se bude kauzou zabývat.

Zprávy NTD o porušování lidských práv a korupci Komunistické strany Číny, jakož i pořady zaměřené na tradiční čínskou kulturu  přitahují miliony uživatelů satelitních talířů v celé jihovýchodní Číně. Zatímco všechna média v pevninské Číně jsou úzce kontrolována státem, NTD poskytuje necenzurovaný zdroj informací pro lidi, kteří v největší komunistické zemi žijí.

Tchajwanská vláda vlastní v Chungwa Telecom 35 procent akcií. Pět z devíti ředitelů jsou vládní činitelé. Od roku 2008, kdy se vlády ujal prezident Ma, rozšířil Tchaj-wan s čínským režimem obchodní i kulturní pouta.

Na podporu NTD AP vystoupili opoziční politici na ostrově i postavy v zahraničí. Americký kongresman Dana Rohrabacher napsal tchajwanskému prezidentovi Ma Ying-jeou, aby nezávislou televizi podpořil.

„Jestli Tchaj-wan nepodpoří zápas o svobodu myšlení v Číně, nevidím žádný důvod, proč by Amerika měla podporovat Tchaj-wan,“ napsal Rohrabacher státníkovi.

Yao Chia-Wen, člen tchajwanské Demokratické pokrokové strany, pro NTD AP prohlásil: „Tchaj-wan je demokratická společnost a vláda nemůže zasahovat do svobody tisku. Chungwa by neměla smlouvu ukončit kvůli politickým intervencím ani žádnému jinému zasahování.“

Společnost Chungwa se odmítla k celé kauze vyjádřit.

Article in English

 

Související články:

Soudní spor mezi společností Eutelsat a televizí NTDTV ve Francii

Evropský parlament požaduje obnovení vysílání nezávislé NTDTV do Číny