Olga Lounová - ve volném čase se věnuje malým sourozencům, jízdě na koni a aktivní účasti na charitativních akcích. (olgalounova.cz)
Olga Lounová - ve volném čase se věnuje malým sourozencům, jízdě na koni a aktivní účasti na charitativních akcích. (olgalounova.cz)

Olga Lounová je  česká zpěvačka, herečka a moderátorka. V současné době vystupuje s kapelou a hraje v českých muzikálech a televizních seriálech. Hraje na klavír, kytaru a flétnu. Skládá hudbu i texty.

Olgu proslavila skladba nazvaná Láska v housce, kterou nazpívala s Xindlem X a jedna z  hlavních rolí, postava Patricie, v seriálu Ošklivka Katka.

Se skladbou K výškám v mezinárodní soutěži Amberstar posbírala veškerá ocenění včetně Grand ceny. Hereckého uplatnění se jí dostalo také v seriálu České televize Vyprávěj.

26. 4. 2011 vydala svou první studiovou desku Rotující nebe, na niž jsme zaměřili společný rozhovor.

Zaujala mne jedna z písní, kterou jsem zaslechl na slavnostním křtu desky v divadle Broadway, ale na novém albu se neobjevila - myslím tím Dady Dictator. Jak vlastně vznikla?

Tuhle píseň jsem měla hotovou už před Olympiádou v Pekingu v roce 2008. Psala jsem ji původně pro svoji kapelu Blind Angie a vznikala poměrně dlouho. Říkala jsem si před olympiádou v Pekingu, že není v pořádku, když se celý svět podílí a podporuje pořádání mírových her v největším totalitním státe světa. Chtěla jsem nějak vyjádřit svůj nesouhlas, a tak vznikla píseň Dady Dictator.

Při slavnostním křtu desky jste používali dosti bizarní kostýmy. Nebylo to pod úroveň?

Já tam vlastně kritizuji to, co dělám. Oblékli jsme se do latexových kostýmů a předváděli jsme šou, jako má třeba Lady Gaga, ale v podstatě si z toho děláme legraci.

Olga Lounová je česká zpěvačka, herečka a moderátorka. (olgalounova.cz)
Olga Lounová je česká zpěvačka, herečka a moderátorka. (olgalounova.cz)

Při písni Padám jste vytvořili vynikající vizuální efekty, které jsem vídal v představeních Laterny magiky. Pomáhal vám s nimi někdo z Laterny nebo jste se u nich pouze inspirovali?

Ne. Nepomáhal, ani jsme se u nich neinspirovali. Choreografka Majka Veselá dělá již řadu let s baletem mnoho alternativních představení. U mne záleží hlavně na tom, aby to nebylo jenom o dokonalém tanci, ale aby celá skupina tanečníků něco říkala. Při skladbě Halelujah od Varhana Orchestroviče Bauera ztvárňuje tak čtyři andělské postavy, které varují lidi před tím, jak špatně žijou, a končí to tak, že ti lidé je prostě zadupou. Je v tom poselství a to se mi líbilo. Líbilo se mi, jak Majka pracuje, a požádala ji o spolupráci.

Na co se ve svých skladbách tématicky zaměřujete?

V písničkách, i když občas zpívám o lásce, se spíše zabývám morálními hodnotami, společností a věcmi, které v dnešní době nejsou úplně v pořádku. V dnešní době se všichni bojí postavit za svůj vlastní názor, ale ve finále, anonymně na internetu, ho prezentují neustále. Je to těžká doba. Je těžké něco udělat, aniž byste byl středem obrovské kritiky, které se na vás snese. Musíte sebrat odvahu udělat něco jiného, než je tady tradičně zvykem.

Odkud čerpáte inspiraci?

Inspiraci hledám buďto v sobě nebo kolem sebe. Například píseň Zaklínadlo je skladba, která vznikla během deseti minut po velmi silných zážitcích. Bylo to po natáčení filmu Tacho, kdy jsme s Danem Landou často jezdili v autě extrémní rychlostí a byli jsme pořád na hraně nějaké životní bezpečnosti, a zároveň jsme vedli filosofické hovory o morálních věcech a o společnosti. Bylo toho hrozně moc a najednou to ze mě opadlo, přišla jsem domů, kde jsem vzala kytaru a napsala jsem tuhle písničku. Takhle vznikla jedna ze skladeb, která nejvíce určuje, kudy bych se chtěla ubírat, co jsem já.

Většinou jsou skladby mojí reakcí na něco konkrétního. Někdy mě něco trápí a promýšlím to velmi dlouho, například skladba Dady Dictator vznikala velmi dlouho.

Co považujete v šoubyznysu za iluzi a co za skutečnost?

Celý šoubyznys je iluze. Je to hra na ikony. Dříve mohli lidé obdivovat morální hrdiny a rytíře, kteří něco obětovali za vlast nebo svoji rodinu. V dnešní době v šoubyznysu není moc koho obdivovat. Skutečné je na tom to, když dokáže umělec vytvořit něco opravdového, něco ze sebe, je to tam a vy to vidíte - myslím tím pravé umění. V šoubyznysu umění většinou chybí. Šobyznys je o tom, jak vydělat peníze. Nejideálnější je, když děláte čisté umění, a to vás dokáže uživit, ale častěji jsou to kompromisy.

Řekněme si něco o jednotlivých písních vašeho nového alba. Jaké skladby jsou v Rotujícím nebi?

Je tam několik skladeb, které jsou osobní a intimní, je tam jedna skladba z období rozchodu v mém partnerském životě. Ostatní skladby jsou o tom, co se mne dotýká zvenčí a co vidím kolem sebe.

Inovace

Inovace je rádoby písnička, která napodobuje moderní diskotékové styly, ale jak už název napovídá, Inovace je o tom, že by se všechno mělo trošičku inovovat, přestat obdivovat sexualitu a nahotu ženského těla a zaměřit se na jiné věci.

Osoba blízká

Tuhle skladbu pro mě napsal Michal Hrůza. Potkala jsem se s ním pracovně při natáčení seriálu Vyprávěj, k němuž napsal úvodní píseň. Napsal také text skladby Voda živá pro Anetu Langerovou, která se mi moc líbila, tak jsem ho poprosila, jestli by mi něco nenapsal. Líbí se mi, že umí napsat jednoduchou pohodovou písničku, která posluchače nezatěžuje. Já posluchače zatěžuji stále, stále po něm něco chci nebo se mu snažím něco říci. Chtěla jsem mít v albu také odlehčené skladby, a tak mi Michal napsal krásnou skladbu Osoba blízká. Je taková čistá a nepřekombinovaná.

Gynekolog amatér

Je to samozřejmě kritika mužů, kteří zneužívají laciných triků jenom proto, aby si zvedli ego a udělali si zářezy, kolik žen svedli. Dělám si legraci z notorických holkařů.

Děkujeme za rozhovor

Související články:

Recenze: Rotující nebe - Olga Lounová pokřtila nové album