Když se řekne balet, většina z nás si představí krásné a štíhlounké baletky, které s ladností a elegancí ztvárňují nějaké to klasické divadelní dílo. (tkbrno.cz)
Když se řekne balet, většina z nás si představí krásné a štíhlounké baletky, které s ladností a elegancí ztvárňují nějaké to klasické divadelní dílo. (tkbrno.cz)

Když se řekne balet, většina z nás si představí krásné a štíhlounké baletky, které s ladností a elegancí ztvárňují nějaké to klasické divadelní dílo. Labutí jezero, Louskáček, Pták Ohnivák nebo Romeo a Julie patří prostě ke klasice.

Málokdo však už ví, že balet má za sebou dlouhou a pohnutou historii. Pojďme nahlédnout pod pokličku historie moderního scénického tance s choreografií zvaného balet...

 

Kolébka baletu - Itálie

První zmínky o baletu můžeme hledat již v období renesance. Z Blízkého východu se do Evropy kromě záplavy zboží dostávalo také kulturní povědomí. Návrat k antice a oživení antického dramatu se začalo projevovat ve scénickém umění. Období renesance v Itálii přineslo řadu lidových slavností spojených s hudbou, zpěvem, poezií a tancem. Slavnosti byly obohacovány takzvanými Entremets, což byl jakýsi druh uměleckých programů.

Později vznikaly umělecké programy s dějem nazývané Ballets entrées, které se skládaly z akrobacie, pantomimy a zpěvu. Ač je jazykem baletu francouzština, slovo balet pochází z italštiny z výrazů balleta nebo ballato - což byl druh italských písní. Balet tedy pochází ze slova tančit. Z Itálie se balet rozšířil díky královně Kateřině Medicejské, která si pozvala na královský dvůr Belgiosa Baltazariniho, špičkového houslistu a choreografa, který zde aranžoval dvorní slavnosti. Díky tanečnímu dílu Ballet des Nymphes z roku 1573 došlo k povýšení baletu na uměleckou formu. Balet byl v té době považován za důležitou část dvorní etikety.

 

Zlatá éra za vlády Ludvíka XIV.

Milovník umění a tance Ludvík XIV. rozvíjel poselství italských oper s tanečními prvky, v nichž se projevuje tanec se specifickými kostýmy a výzdobou. V roce 1691 vzniká Acádemia Royale de Danse (Královská akademie tance) pod taktovkou hudebního skladatele Jean-Baptiste Lullyho, který složil první Comédii Ballet. Za zmínku stojí, že Ludvík XIV. si díky účinkování v baletu Le Ballet de la Nuit, kde ztvárňoval tanec Slunce, vysloužil přezdívku Král Slunce. Toto představení trvalo bezmála třináct hodin.

V 18. století se prudce rozvíjí technika baletu. Balet se stává plnoprávnou dramatickou formou. Asi největší vliv měl na další vývoj baletu Jean-Georges Noverr, který prosadil do baletu pantomimu a vylepšil jeho pohybovou stránku. Noverrovy Listy o tanci a baletu vdechly baletu pohybové, výtvarné a hudební složky, se kterými se v baletu setkáváme dodnes. Vznikají také první choreografie. Až do období baroka byl balet výsadou mužů, v roce 1681 se na divadelních prknech pařížské opery objevuje první žena.

 

Ruská škola

Devatenácté století znamená útlum baletu díky sociálním bojům ve společnosti. Balet se rozvíjí pouze v Rusku, Itálii a Francii. Ruská škola přináší renesanci baletu hlavně ve dvacátém století. Díky výborným profesionálním tanečníkům se balet vrací opět na výsluní. V Německu se rozvíjí také výrazový tanec. Sergej D´agilev zakládá Ballets Russes a začíná spolupracovat s Igorem Stravinským v legendární opeře Svěcení jara. V té době vznikají nejslavnější balety od Čajkovského, Offenbacha, Prokofjeva nebo Debussyho. Tehdy je poprvé k vidění špičkový tanec, který se stává pomyslným vrcholem ženského baletu. Celkově se projev tanečníků zjemňuje a to jak po stránce pohybové tak oděvní.

 

Balet dnes

Ve dvacátém století se někteří umělci začínají distancovat od klasického tance, mnozí z nich vůbec nechtějí používat stará pravidla klasického baletu. Přejí si větší volnost a touží vyjadřovat své emoce a pocity pohybem. Tak se začal formovat tzv. moderní tanec, který klasické umění vytlačoval ze scény.

Ztracenou slávu baletu obnovili legendární tanečníci, jako byl Václav Nižinskij nebo Michail Fokin. Dnes si většina z nás balet spojí s filmem Černá labuť, v němž za strhující herecký výkon v roli baleríny Niny získala Oscara Natalia Portmanová.

„Tanec je matkou všech umění. Hudba a poezie existují v čase. Malířství a architektura v prostoru. Ale tanec žije jen jedenkrát v čase a prostoru." Curt Sachs

 

- Classic Ballet - Say it Right -

Další videa o baletu

 

Článek byl aktualizován 11.8.2011

Související články:

Choreografka Vina Lee: Poznala jsem atmosféru svobody

Hvězdy Divine Performing Arts: Lily Wang

Šéf baletu chvalořečí soubor Shen Yun za vysoce profesionální úroveň

 

 


 

Marina Rzhannikova - Swan Lake Odette Variation

Svetlana Zakharova - Giselle Act 1

 

 

Související články:

Choreografka Vina Lee: Poznala jsem atmosféru svobody

Hvězdy Divine Performing Arts: Lily Wang

Šéf baletu chvalořečí soubor Shen Yun za vysoce profesionální úroveň