Výsledky výzkumu ukazují, že to, jak jste pro moskyty přitažliví, závisí na vašem jedinečném pachu neboli jinými slovy, na rozmanitosti vašich kožních mikrobů. (Muhammad Mahdi Karim)
Výsledky výzkumu ukazují, že to, jak jste pro moskyty přitažliví, závisí na vašem jedinečném pachu neboli jinými slovy, na rozmanitosti vašich kožních mikrobů. (Muhammad Mahdi Karim)

Podle nedávné studie zveřejněné na PLoS ONE je vlastně dobré mít na kůži víc typů bakterií, protože vás to může ušetřit od komářích štípanců.

Lidská kůže je domovem široké škály mikroorganismů, z nichž mnohé metabolizují složky v potu a vytvářejí z nich látky, které tvoří charakteristický tělesný pach jedince. Výsledky výzkumu ukazují, že to, jak jste pro moskyty přitažliví, závisí na vašem jedinečném pachu neboli jinými slovy, na rozmanitosti vašich kožních mikrobů. Zjištění by mohlo výrazně ovlivnit boj s malárií.

Niels Verhulst z Wageningenské univerzity v Nizozemí a jeho kolegové sesbírali pachy z chodidel skupiny mužských dobrovolníků a tyto odéry pak vystavili hmyzímu druhu Anopheles gambiae, hlavnímu původci malárie.

Vědci rovněž pěstovali bakterie vzorků z účastníků výzkumu a objevili, že osoby, které přitahovaly komáry nejvíc, měly větší dávky bakterií, ale nižší mikrobiologickou diverzitu. Ti, kteří upoutali moskyty méně, byli muži s vyšším množstvím bakterií druhu pseudomonas nebo variovorax nebo ti s vyšší mikrobiologickou rozmanitostí.

Tým výzkumníků proto předpokládá, že lidé s větším rozsahem mikrobů na sobě mají víc specifických druhů bakterií, které vyrábí sloučeniny, jež nějakým způsobem ovlivňují to, jak je jejich kůže pro tohoto afrického komára přitažlivá.

„Objevení spojení mezi kožní mikrobiologickou populací a přitažlivostí pro moskyty může vést k vývoji nových látek na přilákání komárů a k novým metodám na ochranu proti přenašečům malárie a jiných nakažlivých nemocí," napsali autoři studie.

Čtěte také:

V Kongu vypukla epidemie nemoci způsobené moskyty

Africký zápisník - Život uprostřed přírody