20120317_goldman
Ústředí Goldman Sachs v New Yorku. (Wikimedia Commons/Quantumquark)

 

Jeden z manažerů finanční skupiny Goldman Sachs ve středu opustil společnost, ovšem neodpustil si poslat do nejčtenějších amerických novin, The New York Times, článek, ve kterém vyjadřuje své znechucení nad „jedovatou a ničivou kulturou“ firmy. Jeho kritika se dočkala celosvětového ohlasu.

Greg Smith byl výkonným ředitelem londýnské pobočky a měl na starost obchody s finančními deriváty. Ve firmě, jak píše, pracoval plných 12 let. Nyní se ovšem rozhodl odejít, protože se nedovedl smířit se zkaženou morálkou ve společnosti, vědomým okrádáním klientů a nenasytností bankéřů.

Je mi zle z toho, jak bezohledně lidé mluví o okrádání svých klientů. Za uplynulých 12 měsíců jsem viděl, jak pět různých manažerů hovoří o svých klientech jako o blbcích,“ napsal Smith.

Za zkaženou firemní kulturu ohrožující samotnou její existenci Smith viní dvě osoby v čele firmy – Lloyda Blankfeina a Gary Cohna. Podle něj Goldman Sachs často upřednostňuje vlastní zájmy před zájmy svých klientů a prodává jim nevýhodné produkty, kterých se chce zbavit nebo na nich rychle vydělat. Nejčastější otázka zaměstnanců je, kolik se na klientech vydělalo, píše Smith.

Vyřaďte morálně zkažené lidi, bez ohledu na to, kolik peněz pro firmu vydělávají. A zase napravte kulturu, aby tu lidé pracovali ze správných důvodů. Lidé, co jim jde jen o peníze, tuto firmu ani důvěru jejích klientů už dlouho neudrží,“ nabízí dnes už bývalý manažer řešení.

Nevídaný krok

To, že finančníci z Wall Street přecházejí z firmy do firmy, je častým jevem, avšak zřídkakdy se stane, aby došlo k rozchodu za takového povyku. Špinavé prádlo zpravidla zůstává v oboru. Smith vše změnil, tedy aspoň na chvilku a možná, že jeho kolegové z brandže si každý našli moment, aby trochu zapřemýšleli o možných dopadech či nápravě.

Akcie Goldman Sachs na newyorské burze spadly v reakci na Smithovu kritiku o tři procenta. Společnost vydala prohlášení, ve kterém se vůči nařčení ohradila tvrdíc, že firma bude úspěšná, jen když je úspěšný i klient. Jisté je, že to negativně ovlivnilo pověst společnosti, která teď bude mít co dělat, aby uspokojila dotazy rozzlobených klientů.

 

small_United_Kingdom