Problémy se spánkem dnes dosahují epidemických proporcí. Tímto stresujícím stavem trpí ženy, muži a dokonce i děti.

Mnoho lidí je postiženo nespavostí, což vytváří špatnou náladu, deprese, únavu a úzkost. (Don Arnold/ Getty Images)
Mnoho lidí je postiženo nespavostí, což vytváří špatnou náladu, deprese, únavu a úzkost. Ilustrační foto - spísí muž, Austrálie. (Don Arnold/ Getty Images)

Dobrý noční odpočinek je základem všeho zdraví a pohody. Rostoucí počet důkazů svědčí o tom, že nedostatek spánku přispívá ke zhoršení fyzického, duševního, emocionálního i duchovního zdraví. Zdravý spánek společně se zdravými stravovacími návyky, štěstím ve vztazích, radostí z práce a cvičením je povinnou složkou našeho zdravotního režimu.

Někteří lidé usnou snadno a pak se vzbudí ve tři ráno, zatímco druhým trvá hodiny, než zadřímnou. Tyto dva případy se vyskytují nejčastěji. Cokoliv pod sedm hodin spánku se považuje za nedostatečné. I ti z nás, kdo dobře spí, možná nemají odpočinku dostatek.

Domnívám se, že většinu těchto potíží lze přikládat vině stresu a některým látkám, které konzumujeme. Takže co můžeme udělat, abychom snížili stupeň stresu, a kterých látek bychom se kvůli zdravého spánku měli vyvarovat?


Látky, kterých se vyvarovat

Káva, limonády a alkohol – tyto látky ovlivňují naši energii, ať už tím, že nás stimulují anebo utlumují. Zkuste pít vodu nebo bylinkové čaje, které přispívají k celkové pohodě a vytváří v těle, mysli i duši rovnováhu, spíš než divokou jízdu nahoru a dolů.

Cukr – účinkuje tak, že nám dodá příval energie, po kterém vzápětí následuje útlum a začarovaný kruh propadů a stoupání. V obchodech se zdravou výživou najdete spoustu zdravých pochoutek, které mlsouny uspokojí i bez toho, že by uškodily. Proč nezkusit třeba různé druhy ovoce namísto čokolády?


Stres

Kromě toho se potřebujeme vyhýbat stresu. Každý z nás slyšel a sám vyřknul tuto běžnou frázi: „Jsem tak vystresovaná/-ý!“ Slyšet či říkat takový výrok může být stresující samo o sobě.

Takže jak odstranit toxin stresu? Můžeme účinek stresu na náš život snížit děláním věcí, které stres uvolňují. Tady jsou některé z mých tipů:

1. Jemný druh jógy
2. Cvičení
3. Tanec
4. Hudba
5. Konverzace s pozitivně naladěnými lidmi
6. Psaní deníku
7. Kladná ujišťování
8. Relaxační bylinkové čaje, např. heřmánkový
9. Bachova květová terapie
10. Aromaterapie
11. Masáž
12. Pomáhání druhým
13. Akupunktura

Je důležité začít se vidět jako úžasná bytost, která si zaslouží přijímat ty nejlepší látky, a tím si udržovat zdraví. To zahrnuje i dobrý spánek. Jakmile budete zdravější, zlepší se i váš spánkový režim.


Tipy pro zlepšení spánku 

1. Udržujte pravidelný režim pro odchod do postele i pro vstávání.
2. Nejezte před spánkem těžká jídla.
3. Snažte se co nejvíce eliminovat z ložnice zvuk a světlo.
4. Než půjdete spát, dejte si uvolňující koupel.
5. Místo léků dostupných v lékárnách používejte přírodní produkty.
6. Udělejte si dechové cvičení a zaposlouchejte se do relaxační hudby.
7. Neposlouchejte před odchodem do postele zprávy.

Zasloužíte si každou noc se dobře vyspat, ale také si zasloužíte udržovat optimální zdraví, abyste mohli dobře spát. Ty dvě jdou ruku v ruce. S režimem dobrého spánku a dobrého zdraví začněte už dnes a chovejte se k sobě jako k té nejvzácnější bytosti na světě.


Valerie Bennisová je autorkou oceněné kolekce aromaterapeutických produktů s názvem Essence of Vali. Více na www.essenceofvali.com

 

small_United_Kingdom

 

Čtěte také:

Príčinou ospalosti nie je vždy len nedostatok spánku

Co radí čínská medicína na zdravý spánek

Brzy do postele, brzy z postele dělá zdravější děti

Seriál o nespavosti