20120719 pluto
Obrázek pořízený pomocí Hubbleova teleskopu ukazuje nově objevený měsíc planetky Pluto, P5. (NASA; ESA; M. Showalter, SETI)

Astronomové objevili nový měsíc trpasličí planety Pluto, dočasně pojmenovaný P5.

Za použití Hubbleova vesmírného teleskopu, spravovaného americkou vládní agenturou NASA, objevil tým vědců družici nerovnoměrného tvaru o poloměru 6 až 15 mil (odpovídá zhruba 10 až 24 km).

Vědci jsou „fascinováni, že taková malá planetka může mít tak komplexní sbírku oběžnic".

„Tyto měsíce vytvářejí několik úhledných oběžných drah podobně jako do sebe zapadají ruské bábušky," řekl vedoucí týmu Mark Showalter z institutu Hledání mimozemské inteligence (SETI).

Showalter říká, že tento nový objev svědčí o přítomnosti mnoha dosud neobjevených objektů v okolí Pluta.

Takové částice by mohly ohrozit robota agentury NASA, zvaného New Horizons, který je na cestě, jejímž účelem je studovat Pluto a jeho měsíce. Je navržen tak, aby se ke své destinaci dostal v roce 2014; tým studuje tuto oblast právě proto, aby poskytl bezpečnější dráhu pro toto kosmické plavidlo.

Charon, Plutův největší měsíc, byl objeven v roce 1978.

Pozorování z Hubbleova teleskopu odhalila další tři měsíce; Nix a Hydra byly objeveny v roce 2006 a P4 v roce 2011.

Pluto, dříve uznáván za devátou planetu sluneční soustavy, byl degradován do skupiny trpasličích planet v roce 2008.