20130117coffee
Káva povzbudí a zahřeje. (Getty Images)

Ohledně trhu teplých nápojů převládá v Čechách jednoznačně káva. Podle ročního výzkumu, který vedla společnost GfK na českém trhu, v nákupních košících převládá káva a čaje. Vypadá to, že 93 procent českých domácností nakupuje kávu i čaje, přičemž směrodatným údajem je nejen počet kupujících, ale hlavně intenzita kalorické spotřeby nápoje, kterou společnost přepočítává na množství vypitých šálků. Každá česká domácnost tak spotřebovala 900 šálků kávy, přičemž spotřeba čaje vychází na 500 šálků. Jakkoliv jsou oba nápoje intenzivně popíjeny, káva dvakrát převyšuje oblíbenost čajů.

„Intenzitu spotřeby čaje v domácnostech ovlivňuje jednoznačně sezónnost. Zatímco v případě čaje můžeme sledovat, že nejsilnějším obdobím jsou z pochopitelných důvodů chladnější měsíce v roce, káva tímto "handicapem" netrpí. Kupující kávy si dopřejí svůj oblíbený nápoj celoročně," sděluje Richard Piluša, Client Service Team Leader spotřebitelského panelu GfK v České republice.

Dlužno k tomu však podotknout, že do spotřeby „čaje“ byly započítány všechny druhy čajů, které se na trhu prodávají. Co se týče pravého čaje z listů čajovníku, jeho spotřeba tvoří pouze třetinu z veškerých teplých nápojů, jakými jsou ovocné i bylinkové čaje. Avšak z pohledu nakoupeného množství se v šálcích pořadí mění a černé čaje s takřka 250 šálky na domácnost v průměru obsadí nejvyšší příčku.

„Zatímco se v České republice nejvíce pije černý čaj, na Slovensku se vypije více čaje ovocného, který je z pohledu nakoupeného množství u našich východních sousedů na prvním místě,“ dodává Piluša z GfK.

Při kávě můžeme konstatovat, že jako její oblíbená forma převládá káva instantní.
„České domácnosti si v daném období nakoupily v průměru více než 650 šálků instantní kávy. Mletá a zrnková káva skončila podle nakoupeného objemu na druhém místě s téměř 400 šálky, kávové speciality a směsi se nacházejí na třetím místě s více než 100 šálky na domácnost. Velmi podobnou situaci můžeme sledovat i na Slovensku,“ dodává podle GfK Richard Piluša.

Data pocházejí z panelového průzkumu GfK Consumer Panel Services, který v České a Slovenské republice jako jediný sleduje trh konzistentním způsobem ve všech nákupních místech a sleduje celý nákupní košík veškerého rychloobrátkového zboží. Sledování proběhlo od září 2011 do srpna 2012.

Podle zdroje: www.gfk.com