Dávejte si pozor na předváděcí prodejní akce, varuje ČOI před podvodníky. (coi.cz)
Dávejte si pozor na předváděcí prodejní akce, varuje ČOI před podvodníky. (coi.cz)

Výsledky kontrol České obchodní inspekce (ČOI) ve 3. čtvrtletí roku 2012 potvrdily, že předváděcí prodejní akce spolu s internetovými obchody a úvěrovými smlouvami patří k nejproblematičtějším oblastem prodeje v České republice.

Vše může začít pozvánkou ve vaší schránce, která nabízí nějaký pěkný celodenní výlet za  nízkou cenu, například okolo 100 Kč. Drobným písmem na pozvánce bývá napsáno, že součástí je i předváděcí akce s nějakým tématem. Především starší ročníky, které takové zájezdy nejvíce vyhledávají díky jejich nízké ceně, nakonec takový zážitek může stát i desetitisíce korun nebo je zadlužit, protože podvodné firmy nedůstojnými způsoby vnutí důchodcům cokoliv, a tímto nekalým způsobem na nich vydělávají peníze.

Řeč je o podvodných firmách, kterých je v České Republice podle ČOI poměrně velké množství. Prodávají předražená zboží pod palbou někdy až agresivních psychologických manévrů a lživých informací o nabízených produktech průměrné jakosti.

Jeden z tisíců případů se stal jednomu důchodci v Brně. Šestaosmdesátiletý důchodce si na předváděcí akci zakoupil hrnce za 30 000 korun. Žádné hrnce však nedostal. Prodejce tvrdí, že si je měl odvézt domů v autobuse a zbylé dárečky mu měly být doručeny následující týden. Ze smlouvy ale nebylo patrné, kde měly být hrnce předány. Když přijel kurýr s vysavačem, který měl důchodce dostat jako dárek, nepřevzal jej. Nyní chce firma po muži buď hrnce nebo 30 000 tisíc korun.

Prodejci jsou často i agresivní. Je známo několik případů napadení inspektorů z ČOI, kdy musely zasahovat policejní složky.

Tito agresivní a podvodní podnikatelé vždy volí osobitý přístup, například velmi strhující je přesvědčující příběh o jejich dědečkovi s cukrovkou. Dostal nové nádobí, ale nechtěl je, pak přišel o nohy a litoval, že kdyby používal to nové nádobí bez škodlivin, mohl být dnes jako rybička.

Prodávající opíjejí důchodce, aby je poté mohli lépe ovládat, a mladé lidi záměrně diskriminují. Důvodem je jejich „nízký věk“, kvůli kterému je nepustí na předváděcí akce, jak zjistila komise ČOI.

Nejlepší obranou je nezúčastňovat se podobných zájezdů. Bohužel nadále je starší občané vyhledávají, a podvodníci tak mohou vydělávat na lidské nevědomosti. I přes uložené pokuty od inspekcí za porušování zákona na předváděcích akcích se rozhodně tohoto byznysu nevzdávají. Obcházejí zákony a klamou veřejnost.

Jistou měrou pomohla v boji proti nim úprava zákona ve znění § 57 občanského zákoníku (s účinností od 14. 6. 2012). Tato úprava zabránila, aby byla dodavateli zneužívána výjimka, ve které spotřebitelé dříve nemohli odstoupit od smlouvy, protože si výslovně sjednali návštěvu dodavatele za účelem objednávky, kterou samozřejmě nevědomě podepsali. Protože 14denní lhůta o odstoupení ze smlouvy neplatila u prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání, důchodci nemohli zakoupené zboží vrátit. Dnes již lze od kupní smlouvy do 14 dní odstoupit bez udání důvodů a bez jakékoliv sankce. Po této úpravě zákona si však podvodné společnosti a jejich zástupci hledají nové formy poškozování spotřebitelských práv.

 

Čtěte také:

Péče o jakost pohonných hmot se zlepšuje. Zvýšení kontrol a pokut se setkává s výsledky

ČR: Vláda odsouhlasila pomoc zemědělcům

Čtení pomáhá nejen pobavit