20130217 cinska kuchyne
Suan La Tchang 酸 辣 湯 (vepředu) neboli kyselá ostrá polévka je skvělým příkladem rovnováhy potravin a chutí. Tato polévka má jangové rysy s chutěmi ostrá, kyselá (ocet), slaná (celer) a mírně nasládlá. (Tanya Harrison/The Epoch Times)

Staří Číňané přikládali velkou důležitost výběru správného pokrmu a tomu, jak ho konzumovat.

Tělo přitom považovali za součást vesmíru, a proto při výběru toho, co se může a mělo by se jíst, záleží do velké míry na udržování rovnováhy mezi tělem a vesmírem.

Co se tedy v danou dobu konzumuje a jak se jídlo připravuje, je důležitou součástí čínské kultury. Historicky se výběr jídla úzce váže k lékařství, protože vše, co jednou vejde do lidského těla, ho může buď vyživovat anebo mu škodit. Raná písma čínské medicíny uvádějí stovky ingrediencí a popisují rozličné účinky, které mohou na lidské tělo mít.

Jednou z těchto knih je Kniha vnitřního lékařství Žlutého císaře (黄帝内经, Huáng Dì Nèi Jīng, čti Chuang-ti nej-ťing). Ta byla napsána v období dynastie Chan (206 př. n. l. - 220 n. l.) a je tedy víc než dva tisíce let stará. V této příručce se píše, že potraviny se liší svou povahou a vlastnostmi, a na základě toho kniha doporučuje, jaké druhy jídla by se měly konzumovat při různých zdravotních stavech, v různých ročních obdobích a za různého počasí.

Vaření které léčí

20130217 cinska kuchyne2a
Jangová strava, jako tyto dýně a papriky, se považují za „teplé“ a měly by se pokud možno jíst na podzim a v zimě. (Tanya Harrison/The Epoch Times)

Důležitou stránkou úpravy jídel v prastaré Číně byla rovnováha mezi energiemi jinu a jangu. Věří se, že když tělo ztratí rovnováhu, člověk onemocní. Aby se tomu zabránilo, je třeba jíst správné druhy stravy ve správnou dobu. Když nemoc udeří, lze jídlo použít k doplnění toho, co chybí a přivést ho zpět do rovnováhy.

K narušení vyváženosti dochází snadno při změně počasí. Proto by se v zimě měla jíst strava s vysokým obsahem jangových potravin, protože studené klima způsobuje nárůst jinu v těle. Naopak v létě by měl člověk jíst víc jinové stravy, protože tělo obsahuje příliš mnoho jangu. Mezi jinové potraviny patří melouny a okurky, které jsou studené a osvěžující. Jangová jídla jsou teplejší a často se považují za „horká“. Patří sem mimo jiné papriky, česnek a cibule.

Kromě rozdělení na jin a jang lze stravu dělit také podle chutí. Kyselá, sladká, hořká, ostrá a slaná tvoří pět hlavních chutí. Zdravý pokrm zahrnuje směsici jinových a jangových potravin a měl by také obsahovat každou z pěti chutí. V čínských restovaných jídlech se proto často setkáváme s kombinací sladkokyselé nebo ostré a slané.

Jelikož udržovat rovnováhu v těle je zásadní, člověk by neměl konzumovat příliš mnoho žádného typu stravy. Je třeba jíst trochu od všeho, protože tělo potřebuje umírněné dávky všech různých druhů potravin, aby si zachovalo zdraví. Nemoc je často vyvolána tím, že je v těle přespříliš jinu nebo jangu. Když jsou proto lidé nemocní, měli by jíst taková jídla, která doplní jin nebo jang, podle toho, co jim právě chybí.

Některé druhy chorob se považují za „studené“ a jsou vyvolány velkým množstvím jinu v těle. Takto postižený člověk by se měl zdržet konzumace jinových potravin, např. melounů. Na druhou stranu někdo, kdo dostal úžeh, by neměl jíst jangové potraviny jako česnek a cibuli.

Strava podle ročních období

20130217 cinska kuchyne3
Okurky, rajčata a melouny jsou jin neboli „studené“. Měly by se proto jíst v létě, aby snížily vyšší úroveň jangu z předchozího ročního období. (Tanya Harrison/The Epoch Times)

Příroda často produkuje správný druh stravy pro každé roční období, takže jíst sezónní potraviny je ten nejlepší a nejjednodušší návod. Existuje celá řada různých druhů stravy, proto zde uvádíme jen několik příkladů.

Na jaře život prochází růstem a obnovou. Proto by se mělo jíst více jangových potravin, aby to odpovídalo období růstu. Pro toto období je velmi vhodná čerstvá listová zelenina a výhonky. Jaro je zároveň čas pro zbavení se přebytečných kil a časem ukončení zimního spánku. Mělo by se jíst méně masa a více zeleniny. Rovněž je dobré jíst v této době kyselé šťávy ze švestek a různé octy.

V létě je stupeň jangu v těle hodně vysoký, takže je třeba tělo ochlazovat větším množstvím jinu. Rajčata a okurky v této době dozrávají a obsahují hodně jinu, takže se doporučuje jíst tento druh zeleniny.

Podzim je doba, kdy všechno začíná vadnout a odumírat a postupně přechází do zimního spánku. Jde o důležité přechodné období, kdy jin a jang v těle ustupují. Měla by se konzumovat teplá zelenina, jako dýně a tykve, které pomáhají tělo v tomto přechodném období udržovat v rovnováze.

Zima je období hibernace. V tomto čase je důležité v těle udržet jang a vyhnat z něj nadbytečný jin. V zimě je pro tělo dobré jíst horkou polévku s masem a kořenovou zeleninou.

Udržování rovnováhy

V čínské kuchyni se dívají na tělo jako na celek. Na všechno, co se jí, se pohlíží z hlediska léčivých vlastností. Z tohoto holistického pohledu je rovnováha velmi důležitá a člověk musí při udržování rovnováhy jinu a jangu dbát také na roční období. Nikdy bychom neměli chodit do extrémů anebo být v jídle vybíraví, protože to způsobí nevyváženost v toku energie v těle a následně povede k nemocem.

Příroda je inteligentní a dává nám v každém roční období to, co potřebujeme. Jíst sezónní stravu je tudíž dobrý způsob, jak si udržet zdraví a rovnováhu v těle.

 

 small United Kingdom Přeložil: Ondřej Horecký

 

Čtěte také:

Pět prvků – pohyby uvnitř galaxie a v mikrokosmu lidského těla

Jídelní hůlky – jednoduché, přesto funkční

Trvalé principy čínské medicíny

Čínská medicína: Neignorujte příznaky, mají nám říct, že něco není v pořádku

Pět prvků a lidské tělo

Příběhy z praxe čínské medicíny: Tisíckrát zčeřená ganlanská voda

Zásadné rozdiely medzi čínskou a západnou medicínou