Bývalý ředitel Národního divadla, Ondřej Černý na představení Shen Yun v pražském Kongresovém centru. (Televize NTD)
Bývalý ředitel Národního divadla, Ondřej Černý na představení Shen Yun v pražském Kongresovém centru. (Televize NTD)

Newyorský umělecký soubor Shen Yun Performing Arts, který si klade za cíl obnovit hluboký odkaz pěti tisíc let původní tradiční čínské kultury, vystoupil 2. a 3. dubna v  Kongresovém centru Praha.

Soubor založili čínští umělci v New Yorku, kde mohou svobodně tvořit nezávisle na čínském režimu. Soubor Shen Yun si vytvářel umělecké renomé po dobu posledních šesti let, kdy sklízel ovace na jevištích prestižních divadelních scén ve Spojených státech, Evropě, Asii a Austrálii. Jádrem jeho vystoupení je klasický čínský tanec, jenž se vyvíjel a tříbil do současné podoby po tisíce let a jehož prvky později převzala řada jiných uměleckých směrů.

Jedním z návštěvníků představení Shen Yun v Kongresovém centru Praha byl i bývalý ředitel Národního divadla, Ondřej Černý. Ten vyzdvihl zejména techniku a pohybovou stránku tanečních vystoupení.

„Myslím, že pro českého diváka je skutečně jedinečná možnost vidět klasický čínský tanec v tak krásné a bravurní podobě. Musím říci, že ty skokové variace jsou absolutně jedinečné a nezažil jsem nic podobného. A ta lehkost, se kterou je vše předvedeno,“ chválí Ondřej Černý vystoupení Shen Yun.

Soubor Shen Yun přináší na jeviště celou velkou školu klasického čínského tance, která obsahuje například také prvky akrobacie nebo etnické tance. „Je vždy velice dobré vidět tradiční čínské hodnoty ztvárněné v umělecké podobě klasického tance i těch tanců etnických. To mě velmi potěšilo,“ řekl Černý a dodal, že mistrovství klasického čínského tance je pro něj jako divadelníka velkou inspirací a pro českého diváka velkým zážitkem.

Klasický čínský tanec má tisíciletou historii a vedle baletu patří k jedněm z nejnáročnějších tanečních forem na světě. Právě newyorský soubor Shen Yun Performing Arts představuje absolutní špičku klasického čínského tance. Co jej však odlišuje od jiných souborů, je poslání, kterým má podle jejich webových stránek být „obnovení tradiční čínské kultury a jejích hodnot“.

Ondřeje Černého potěšil také další výrazný rys souboru Shen Yun a tím je obří plátno umístěné za tanečníky, na které se digitálně promítají multimediální pohyblivé kulisy. „Speciálně mě potěšilo použití principu laterny magiky, který vznikl v České republice. Poprvé byl předveden v roce 1958 v Bruselu a tady jsme ho mohli zaznamenat - ten přechod filmového obrazu na jeviště a zpět v takové krystalicky čisté podobě. Takže to jsem měl velkou radost,“ prohlásil divadelník.

Vystoupení souboru mu však nepřineslo jen potěšení, ale také inspiraci. „Pro nás je to exotika, to samozřejmě, kterou nemůžeme prožít v tom pravém slova smyslu, ale můžeme se tou exotikou inspirovat a inspirovat se vlastně i tím duchovním pohledem na svět. Je neobyčejně zajímavé to nějakým způsobem reflektovat a samozřejmě si z toho každý něco odnese,“ podotkl na závěr Černý.

 

Čtěte také:

Je to jedinečné představení, nesmírně kultivovaná záležitost, říká Daniel Herman

O Shen Yun v Praze s Jitkou Hosprovou: Bylo to impozantní představení, říká přední česká violistka

Bylo to vzrušující, úžasné, neuvěřitelné a odvážné, říká členka představenstva o Shen Yun

Shen Yun v Praze zazářil a české osobnosti nešetřily chválou

Baletní mistr Vlastimil Harapes: Shen Yun je opravdu mimořádný zážitek!

Shen Yun obdivován v Praze i druhý večer. Svět ducha pozvedá hlavu, říká ředitel ÚSTRu

Profesionální tanečnice o tanečnících Shen Yun: „Oni doslova létají“