Známý český baletní mistr Vlastimil Harapes. (Michal Kos/Epoch Times)
Vlastimil Harapes, známý český baletní mistr, se zúčastnil loňského představení newyorského uměleckého souboru Shen Yun Performing Arts v pražském Kongresovém centru.

Soubor založili v roce 2006 čínští umělci, kteří měli společnou myšlenku - obnovit kulturu pěti tisíc let čínské civilizace, kterou vytvářelo dvacet čínských dynastií, ale za vlády komunismu byla v Číně téměř zničena.

V představení Shen Yun zažijete světovou špičku klasického tance, jedinečný orchestr spojující Východ  a Západ a okouzlující animovanou projekci na pozadí. Pomocí univerzálního jazyka hudby a tance splétá Shen Yun nádhernou mozaiku nebeských říší, pradávných legend i moderních příběhů o odvaze na cestě pěti tisíci lety čínské kultury.

Abychom čtenářům představili ojedinělý umělecký projekt a jeho pozadí, využili jsme možnosti a položili mistru Harapesovi několik otázek.

Jak hodnotíte projekt Shen Yun, kterým se snaží čínští umělci obnovit prastarou kulturu svojí země, v níž kvůli represím čínského režimu nemohou vystupovat?

Je krásné, že sáhli ke kořenům čínské kultury a že to dělají na vysoké profesionální úrovni. Hlavně ty ženské tance mají velký půvab, kostýmy působí úplně jinak, než jsme zvyklí, má to určitě ojedinělou atmosféru.

Jakou má podle Vás představení hodnotu pro českého diváka?

Myslím, že hodnotu má každé představení, ale toto obzvláště, protože je ojedinělé. Čínský soubor sem nejezdí často a hlavně na té úrovni, kterou oni mají. Je to vzácné vidět v této podobě. Jak už jsem uvedl, určitě v lidech zanechá nádherný, vysoce estetický dojem, a to je pro dnešní dobu, ale i pro každou dobu, velmi důležité.

Myslím, že hodnotu má každé představení, ale toto obzvláště, protože je ojedinělé.

Jak je podle vás představení pro českého diváka srozumitelné?

Na tom velmi záleží a podle mne je velice srozumitelné. Laterna magika[1] už je všude tak známá, že se používá [propojení multimediální projekce s příběhem odehrávajícím se na pódiu]zcela běžně - k dokreslení atmosféry, aby obraz korespondoval s hudbou a s tím, co se děje na jevišti. Je to velká výhoda, je to pak jako film, jako živé, nejsou to kulisy malované, je to jiný druh divadla a myslím, že si to vzájemně rozumí a pomáhá právě té srozumitelnosti.

Jak hodnotíte technickou a uměleckou úroveň celého představení?

Je to na vysoce profesionální úrovni. Nedokázal bych vytknout, že by tam něco mělo být jinak. To už je věc vkusu. Mně se líbila ženská složka a tance o ženské jemnosti více, než mužská bojovnost. Zvláště podání ženské křehkosti, takové čistoty, byly až jako křišťály, jak se mi líbily ve svém projevu. 

Je to na vysoce profesionální úrovni. Nedokázal bych vytknout, že by tam něco mělo být jinak.
Hodnoty, o kterých soubor Shen Yun hovoří, se dotýkají buddhistického soucitu se všemi vnímajícími bytostmi nebo taoistické pravdivosti, prostupují celým představením. Jaký význam podle vás má tyto hodnoty ve společnosti dnes zdůrazňovat?

Na to se ani nemusíte ptát. Je všeobecně nezbytné to neustále připomínat. Kdyby se to dalo zjednodušit na „co nechceš sám, nečiň druhým“, kdyby jenom toho se lidé drželi... Ty principy jsou nezbytné k zachovávání etiky a jak by se lidé měli k sobě chovat. Navíc taková ta asijská pokora k životu, k přírodě - bez toho to nejde.

Bohužel se setkávám s lidmi, kteří jsou například hluboce věřící a vůbec nevědí, co to pokora je. Tak si říkám, proč vůbec chodí do nějakých svatyň, když nepochopili ten princip – proč?

Proč jste na představení Shen Yun přišel a co jste si z něho odnesl?

Zajímalo mě proto, že představení vzniklo v Americe. Spousta lidí nevěděla... přijel soubor z lidové Číny, a tím to končí. [Soubor Shen Yun tvoří nezávisle na současném čínském režimu]. Je smutné, když se do umění dostává politický element. To by nemělo být a nemá. My jsme to tady zažili dříve, vy jste už jiná generace. Za socialismu neustále někdo říkal, co je dobré a co je špatné, a co se má a co se nemá. Myslím, že každý by si měl vybrat.

To je hlavní smysl divadla, vytvořit iluzi, dostat se do úplně jiných dimenzí - a to se právě souboru [Shen Yun] daří.

Hlavně to vidět a zažít. Znám jednu poučku: „Není třeba pěstovat mnohoučenost, ale přemýšlivost“. Samozřejmě, když vidíte takovéhle představení, nutí vás to k přemýšlení a toho není nikdy dost. Tu inspiraci jsem si odnesl a mám obrazy z toho v živé paměti.

Když jdu na nějaké představení, ať je to činohra, opera, balet, muzikál, cokoliv, když se mi to představení nelíbí, říkám tomu: „Zázrak se nekonal“. Podle mne každé představení má být takový malý zázrak. Člověk by měl být okouzlen nebo zasažen. To neznamená, že z tragédie jsem rozradostněný, ale naopak mne to zaujme, takže to zanechá ve mně nějakou stopu. Takový malý zázrak způsobí, že zapomenu, že jsem v divadle, a v tom momentě nevnímám svoje problémy, nechám se unést. To je hlavní smysl divadla, vytvořit iluzi, dostat se do úplně jiných dimenzí - a to se právě souboru [Shen Yun] daří.

Děkujeme za rozhovor.

Rozhovor s Vlastimilem Harapesem o představení Shen Yun

Upoutávka pro světové turné Shen Yun v roce 2014


[1] Laterna magika je české divadlo, které používá multimediální projekci, pomocí které probíhá příběh na plátně i na jevišti. Podobný systém používá také soubor Shen Yun.


Newyorský soubor Shen Yun Performing Arts má čtyři společnosti, které souběžně cestují po celém světě. Pro více informací navštivte stránky ShenYunPerformingArts.org

The Epoch Times považuje Shen Yun Performing Arts za významnou kulturní událost současnosti. Přinášíme reportáže reakcí diváků tohoto představení již od začátku působení Shen Yun v roce 2006.

Čtěte také:
Jitka Hosprová – Shen Yun připomíná prastaré hodnoty a principy, které stále existují, jenom na ně zapomínáme

Reakce českých osobností na představení Shen Yun

Karel Janeček - Shen Yun je jedním z těch extrémně pozitivních příkladů. Pro každého člověka něco přináší

Pavel Šafr - základní hodnota svobodného uměleckého projevu Shen Yun je obrovská