Divergence. (lionsgate.com)
Režie: Neil Burger
Scénář: Evan Daugherty, Vanessa Taylor
Kamera: Alwin H. Küchler
Žánr: Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Romantický
Hrají: Shailene Woodley, Theo James, Kate Winslet, Ashley Judd, Zoe Krawitz, Jai Courtney

Divergence náleží k filmům zobrazujícím svět budoucnosti. V tomto nákresu lidské budoucnosti jsou lidé rozděleni na pět frakcí podle svých dobrých vlastností. Třebaže každá frakce vyznává jiné hodnoty, spolu dohromady vytvářejí harmonický celek. Hlavní hrdince Tris se však během takzvaného "testu" toho, kam člověk patří, stane zvláštní věc, nepodaří se jí do žádné škatulky zapadnout.

Podle zkušebního testu je tedy takzvaně divergentní: má předpoklady a talent pro více frakcí. Společenský systém jí vzápětí ukáže svou odvrácenou tvář a Tris zařadí jako nežádoucí element, který má být ze systému odstraněn.

Režisér Neil Burger (Všemocný, Iluzionista) ukázal, že se nebojí akce ani v případě fantasy snímku. Nad skoky do projíždějícího vlaku se vám zatají dech. Také hlavní hrdinové museli po fyzické stránce podat obtížné výkony. Na první pohled nemá jemná Tris atletické, pevně vyrýsované tělo (Shailene Woodley - Děti moje, Nebezpečný let), přesto se po duchovní stránce houževnatě snaží nalézt pravdu, což jí pomáhá vydržet náročné situace.

Režisér vsadil především na napínavý děj. Barvitý příběh podle úspěšného románu Veroniky Rothové byl zpracován poměrně slušně. Podíleli se na něm Vanessa Taylor (Hra o trůny, Alias) a Evan Daugherty (Sněhurka a lovec). Uvidíme, jestli se v budoucnu společně pustí do zfilmování dalších dvou dílů této obsáhlé knižní trilogie.

K důležité části práce grafiků se připojil rovněž kameraman Alwin H. Küchler (Matka, Krajina srdce, Důkaz). Detailně zachycuje charakteristickou atmosféru filmu.

Nejspíš se mnohým zajídá podobnost příběhů s filmy, jako je Hunger Games, Enderova hra nebo Matrix, kde se jedinečný člověk vymyká obvyklému chování v bezpečně uzavřené, nevědomé společnosti. Především toto nastolené téma hraje důležitou roli pro novou generaci dětí, jež se nespokojí s akčními snímky plnými ozbrojených rebelů či vrahů. Potřebují se ztotožnit s někým kladným, kdo zastává vyšší hodnoty než uspokojování vlastních potřeb.

20140513-divergent
Hlavní představitelka Tris (Shailene Woodley) se svým novým přítelem nehroženým Theo Jamesem. (divergentthemovie.com)

Taková by mohla být i Tris (Shailene Woodley), odvážná a hloubavě uvažující mladá žena. Když se blíží důležitý ceremoniál o zařazení mezi takzvané neohrožené, mírumilovné, odevzdané či sečtělé skupiny, vedené do jednotlivých sekcí zdánlivě dokonalého systému, dívka neprojde vstupním testem. Sama se přesto rozhodne být neohroženou, a s tím se pojí i nebezpečná výzva odhalení její pravého já.

Kdo by čekal love story s romantickými kulisami a jemnými sliby vyslovenými z krásných tváří zanícených herců, snímek by ho pravděpodobně zklamal. Režisér přetvořil námět knihy na příběh, jehož hlavním tématem se stává odvaha i přes nepřízeň osudu čelit zákeřným manipulacím společenské frakce a jejím vlivům na zbylou civilizaci lidských bytostí v již tak pokřiveném světě.

Na počátku mne film velice oslovil, zvláště zvládání těžkého a napínavého rozhodování v životě všestranně talentované hrdinky. Později se ze snímku vytratilo kouzlo a spadá do běžného, akčního klišé plného předvídatelných kousků. Nepatříte-li k milovníkům sci-fi nebo fantasy žánru, hrozí, že se po zhlédnutí brzy oklepete a nezbude prostor pro zapamatování si důležitého poselství, i kdyby pocházelo od samotné autorky trojdílného románu. Dobrodružné, milostné okamžiky jistě ocení spíše mladší publikum.

Premiéra: 1. května 2014; hodnocení: ČSFD, IMDB; Web1; Web2
20140513-divergent4
20140513-divergent5