Dělníci na lince v čínské firmě Shanghai Husi Food Co., součást americké korporace OSI Group, 20. července 2014. Šanghajské úřady závod uzavřely kvůli obviněním, že používá při výrobě prošlé maso. (STR/AFP/Getty Images)

Dva nedávné potravinové skandály opět připomněly Číňanům i světu neutěšenou situaci položek, které se dostávají na jejich jídelní stůl.

Velké americké potravinářské řetězce 20. července přiznaly, že jejich pobočky v Číně byly bez jejich vědomosti zásobovány zkaženým masem. Informovala o tom televize STV (Šanghajská televize). Kontraktorská firma Shanghai Husi Food záměrně míchala do produktů rychlého občerstvení prošlé a shnilé maso.

Reportéři STV se nechali zaměstnat v závodě na zpracování masa dodávající do společností McDonald’s, Yum! Brands, Papa John’s, Burger King a Starbucks a skrytou kamerou natáčeli dva měsíce tamní praktiky.

Dávno prošlé nebo zkažené maso se míchalo s čerstvým nebo se přelepovalo novými daty po vypršení lhůty pro užívání potraviny. Podle zprávy vypadalo některé maso zeleně a zapáchalo. Jeden z dělníků ještě žertoval: „Na prošlé maso se neumírá.“ Další ze zaměstnanců se svěřil, že přidávají do zakázky kolem pěti procent zkaženého masa.

Záběry rovněž ukazují, jak pracovník firmy sbírá maso spadlé na zem. Podle pravidel by mělo být uloženo bokem a označeno za nepoživatelné.

Odběratelé přitom provádí kontroly, ovšem závod je snadno oklame. Záběry reportérů ukazují, že když se v podniku objevili inspektoři McDonald’s na pravidelnou prohlídku, podřadné maso v modrých pytlích se odneslo pryč a přineslo se zpět po skončení kontroly. „Nenechají nás to tam přidávat. Kdyby to věděli, zruší všechny objednávky,“ uvedl jeden z pracovníků závodu.

Továrna si vedla dva záznamy, jeden pro vnitřní potřebu a druhý, falšovaný, který se ukazoval inspektorům, uvádí reportáž. Všechny americké společnosti s nepoctivou firmou údajně rozvázaly smlouvu a městské úřady celý provoz uzavřely a nařídily stažení všech produktů.

 

20140801 potr
Krabice džusu od firmy Huiyuan Juice na pultě supermarketu v Číně, 3. září 2008. Huiyuan Juice, Haisheng Juice a Andre Juice, tři největší výrobci džusu v Číně, používají podle novinářů na výrobu svých produktů shnilé ovoce. (Liu Jin/AFP/Getty Images)

Další případ, který byl v poslední době medializován, tentokrát významnějším listem 21st Century Business Herald, je používání hnijícího a zapáchajícího ovoce na výrobu džusů. Pojízdný prodejce ovoce v jednom městě se reportérovi svěřil, co se zkaženým ovocem na konci dne dělá: „Takové ovoce se nemůže prodávat lidem na jídlo, je pro firmy vyrábějící džusy.

Mezi společnostmi, které vykupují od malo i velkoprodejců podprůměrné ovoce, jsou i tři největší výrobci džusů, Huiyuan Juice, Haisheng Juice, a Andre Juice. Ti sídlí v důležitých pěstitelských oblastech země. Místní zemědělci tu mají nastaven jasný žebříček: dobré ovoce se prodává přímo konzumentům, to nižší kvality jde na zpracování do plechovek a to nejhorší, včetně hnijícího ovoce, se prodá džusovým firmám.

Po zveřejnění zprávy se společnosti vůči tvrzení médií ohradily, nicméně krajská potravinářská inspekce nařídila zastavit výrobu a zajistit nápravu, oznámila státní tisková agentura Sin-chua.

Haisheng Juice je významným světovým hráčem v produkci jablečného džusu. Až 95 procent své produkce podle svých internetových stránek vyváží do zámoří.

I když ČLR exportuje pouze to nejkvalitnější, co dokáže nabídnout, objevují se případy nevhodných čínských potravin i na západních trzích, včetně toho našeho. Podle ČTK byly v loňském roce tyto exportované potraviny na vrcholu žebříčku statistiky Evropského systému včasné výměny informací pro potraviny a krmiva (RASFF).


Odkazy na související články:

American Restaurants in China Supplied With Rotten Meat

China’s Biggest Juice Companies Are Found Using Rotten Fruit