Trabanty ve Zwickau, 23. srpna. (Matthias Rietschel/Getty Images

Tradičně největší sraz vozidel s typickým zápachem dvoutaktního motoru se jako každoročně konal v neděli 24. srpna ve východoněmeckém Zwickau. V tomto městě v bývalé NDR sjel z výrobní linky první model Trabantu roku 1957. Srazy majitelů těchto „trsátek“ se pravidelně konají do roku 1993.

Nejen  pro fanoušky značky trabant je to jedna z vrcholných událostí v Evropě, ale celkově pro milovníky starých aut – každoročně se tam sjíždí na 20 tisíc účastníků.

V totalitním Československu býval opravdu běžným a často viděným vozidlem pro celé rodiny. Pro mnohé občany to však bylo v té době jediné motorové vozítko, které si mohli dovolit pořídit.

„Co vznikne, když se nabourá trabant?“ zněly humorné hádanky na téma Trabant. Odpověď zněla: „Třicet tisíc trsátek na mandolínu.“ Což byla narážka na jeho bakelitovou karosérii.

Některé lidové fóry měly i fyzický charakter. Protože karoserie byla vyráběna z tzv. duroplastu, a tudíž vozidlo bylo lehké, dokázali 4 chlapi přenést zaparkované vozidlo a postavit je dveřmi ke zdi nebo mezi stromy, odkud pak řidič nemohl vyjet. Ke snadnému přenášení přispělo, že karoserie Trabantu se vyráběla ze směsi  pryskyřice a odpadu z bavlny, takže na opravu postačil kus textilu a epoxid.

Tráboš, bakeliťák, pryskyřičník, BMW pro chudé, Pomsta za Sudety – tak zněly přezdívky či „zkratky“ pro menší motorové vozítko, které tenkrát prskalo a uhánělo po socialistických komunikacích.

„Stejně jako třeba legendární brouk, měl by se i trabant dočkat svého znovuzrození. Mluví se o tom už od roku 2007, o dva roky později se dokonce ´new Trabi´ objevil i na autosalonu ve Frankfurtu. Stále se ale hledá investor. Pod kapotou by se měl objevit elektromotor a nový vůz by měl být schopen vyvinout rychlost až 130 km/h. Cena se ale odhaduje na půl milionu korun,“ dodává Miroslav Zimmer z České televize.