Naučí se studenti čtením na elektronických zařízeních tolik, jako když čtou z tištěných materiálů?
Jak rodičům, tak učitelům leží v hlavě otázka, zda počítačové přístroje vzdělávání zlepšují nebo naopak zhoršují. Oblíbenost e-knih, online výuky a volných vzdělávacích zdrojů je na vzestupu a odborníci se proto snaží vyhodnotit, jestli se studentům lépe učí z papíru nebo z obrazovky.
Odpověď na tuto otázku však není tak jednoduchá a vyžaduje zvážení vícero faktorů.
Čtení tištěných versus digitálních materiálů
Ve svém výzkumu jsem porovnávala způsoby, jakými čteme tištěné a elektronické materiály. Mezi lety 2013 a 2015 jsem shromáždila data od 429 univerzitních studentů z pěti zemí (USA, Japonsko, Německo, Slovinsko a Indie).
Dotazovaní studenti napsali, že tištěné materiály jsou esteticky příjemnější. Uváděli věci, jako „Mám rád vůni papíru“ nebo že čtení z papíru je „skutečné čtení“. Tištěné texty jim navíc dávaly lepší pocit toho, kde se v knize nacházejí.
Papír byl navíc pro studenty příjemnější pro oči a snižoval pravděpodobnost dělání vícero věcí zároveň (multitasking). Téměř polovina účastníků průzkumu si stěžovalo na unavené oči ze čtení z obrazovky a 67 procent uvedlo, že je u nich při digitálním čtení větší pravděpodobnost multitaskingu.
Na druhou stranu dotazovaní chválili elektronické čtečky u několika bodů, například schopnosti číst v noci, snadnost vyhledávání, šetření papíru a dokonce možnost multitaskingu.
Měření efektivity učení
Několik vědců se pokusilo měřit kvalitu učení tím, že lidi vybídli k přečtení určité části textu, a pak testovali jejich pochopení. Většina studií přišla k závěru, že výsledky jsou velmi podobné u obou formátů – papíru i počítače.
Měření efektivity učení
Několik vědců se pokusilo měřit kvalitu učení tím, že lidi vybídli k přečtení určité části textu, a pak testovali jejich pochopení. Většina studií přišla k závěru, že výsledky jsou velmi podobné u obou formátů – papíru i počítače.
Jenže problém je v tom, že tento způsob učení textu a následné zodpovídání otázek se používá standardně a pramálo vypovídá o hloubce pochopení.
Někteří vědci proto začínají pokládat vytříbenější otázky včetně jednoho vědce, který dotazované požádal, aby si nejdříve přečetli příběh a pak ho převyprávěli ve správně posloupnosti. Odpověď? Čtení z papíru přineslo lepší výsledky.
Jedna studie hodnotila, jak si lidé vedou, když nejsou podrobeni tak přísným pokusným podmínkám. Vědci zjistili, že účastníci věnovali čtení z digitálních přístrojů méně času, a pak si vedli hůře v následných testech.
Toto zjištění není vlastně nic překvapivého, uvážíme-li, kolik z nás má tendenci text na obrazovce prolétnout rychle a zběžně. Jeden student v mé studii to okomentoval: „Číst stejný počet stránek na papíře trvá déle než z digitálního zařízení.“
Když jsem se pro svou studii dotazovala studentů, který formát jim přináší lepší soustředěnost, 92 procent odpovědělo, že tištěný. 86 procent upřednostňovalo čtení z papíru u akademických textů a účastníci také uváděli, že pokud jsou akademické materiály v tištěné podobě, existuje větší pravděpodobnost, že si je přečtou znovu.
Jeden student například napsal: „Snadněji se na to soustředím“ a další uvedl: „Zdá se mi, že tomu víc rozumím.“
Naopak u elektronických čteček studenti uváděli „nebezpečí vyrušení“ a „špatnou soustředěnost“.
Samozřejmě, vnímání studentů není to samé jako měření učebních výsledků, přesto lze vypozorovat určitou situaci: Tištěný formát je vhodnější pro serióznější práci.
Kritika myšlení
Na druhou stranu nemůžeme ignorovat další faktory, které ovlivňují rozhodování studentů, jaký formát učení si pro studium zvolí.
Kritika myšlení
Na druhou stranu nemůžeme ignorovat další faktory, které ovlivňují rozhodování studentů, jaký formát učení si pro studium zvolí.
Jedním z důležitých faktorů je praktičnost. Víc než 40 dotazovaných v mé studii ji zmínilo jako výhodu čtení z obrazovky. Další proměnnou jsou peníze. Studenti jsou si dobře vědomi rozdílů v cenách za tištěné a digitální verze studijních materiálů.
Také nesmíme zapomínat na rostoucí trend, kdy univerzity přizpůsobují studijní plány světu digitálních technologií, kde se preferuje zběžné čtení a funkce „najít“ místo pomalého a pečlivého čtení.
Profesoři nyní nahrazují studijní úkoly vyžadující čtení dlouhých a složitých textu za kratší a jasnější verze, čímž se víc přibližují trendům v ne-akademickém prostředí. Svět dnes preferuje zestručněné a kratší texty, které jsou pro lidi stravitelnější.
Já jsem však toho názoru, že ačkoliv krátké a výstižné texty mohou být vhodnější pro digitální užití, nejde o takové studování, které by rozvíjelo kritické myšlení, o němž stále hovoříme jako o typickém přívlastku univerzitního vzdělávání.
Naomi Baronová je výkonnou ředitelkou Centra pro výuku, výzkum a učení při Americké univerzitě. Tento článek byl jako první publikován na portálu The Conversation.