Nejlepší dobou pro spánek je podle čínské medicíny čas mezi 23. a první hodinou ranní. (Pixabay)
Nejlepší dobou pro spánek je podle čínské medicíny čas mezi 23. a první hodinou ranní. (Pixabay)
Pokud spíte každou noc sedm až devět hodin, záleží na tom, kdy jdete do postele? Podle čínské medicíny ano.

Tradiční čínská medicína již po tisíce let rozeznává denní biorytmus, který se točí kolem vnitřní energie čchi a orgánů v těle. Tok energie v organismu plyne v souladu s přírodou.

Co to znamená pro nás? Zůstáváme-li vzhůru dlouho do noci, nejenže bojujeme proti přírodnímu cyklu vlastního těla, ale také proti hybné síle přírody, přičemž obě stránky jsou velmi silně propojeny, vysvětluje Tsao-Lin Moyová, lékařka čínské medicíny z newyorského Manhattanu. Když jdeme pozdě do postele, vyčerpáváme své energetické zásoby.

„Když chodíme pozdě spát, jdeme proti pohybu Země. Lidé, kteří mají zaměstnání, kde pracují celou noc, mívají často celou řadu chorob,“ napsala nám v emailu doktorka Moyová.

Současný výzkum spánku také potvrzuje, že načasování je důležité. Noční směny vystavují lidi většímu riziku srdečních onemocnění, rakoviny prsu, problémům se zažíváním a komplikacím v průběhu těhotenství.

Výzkum na poli mikrobiomů ukázal, že naše střevní bakterie mají denní biorytmus, který se ponocováním rozhodí. Další výzkum zase dospěl k závěru, že chodit spát brzy je ku prospěchu našemu srdci.

Když tohle všechno víme, jaký je optimální čas jít spát? Do postele do deseti hodin, usnout do jedenácti, radí doktorka Moyová.

V čínské medicíně se považuje časové rozmezí mezi 23. hodinou do první hodiny ranní za nejjinovější období dne. Jin je jemná, vyživující a pasivní energie, kterou přiživuje tma a ticho. Samotný spánek je hodně jinová činnost, takže spát během tohoto jinového období pomáhá tělu k plnější regeneraci.

„V této době docílíme optimálního spánku. Protože jsme zajedno s rytmem Země, kvalita spánku je větší,“ uvedla Moyová.

Čchi a orgány

Z pohledu čínské medicíny cestuje energie čchi celým tělem v tzv. meridiánech neboli drahách energie. Jak se čchi v těle pohybuje, v různých časových úsecích dne se koncentruje v rozdílných orgánech.

Mezi 23.-1,00. hodinou se čchi nachází ve žlučníku a od jedné do třetí hodiny ranní jsou to játra. Je ideální, pokud můžete spát během těchto dvou časových úseků, protože tyto orgány se díky tomu mohou dobít a detoxifikovat, jak upozorňuje doktor čínské medicíny Ťing-tuan Jang.

„Tyto dva orgány jsou zásadními faktory pro zdravé fungování našeho organismu během dne. Nechat tento meridián odpočinout si a doplnit zásoby je obrovsky důležité pro zdravé žití,“ píše doktor Jang ve své knize Facing East: Ancient Health and Beauty Secrets for the Modern Age.  

Zároveň doporučuje zdřímnout si kolem oběda, v době mezi 11. a 13. hodinou. V tomto čase se čchi soustředí do srdce a spánek může tělu napomoct v zotavení se z denního stresu.

Máte-li problémy usnout, doktorka Moyová doporučuje přehodnotit množství světla v okolí. Často máme rozsvícena zbytečně silná světla, na ulicích jsou lampy a obrazovky elektronických zařízení nás neustále stimulují. Temný pokoj a trocha akupresury na dlaních, zápěstích a na hlavě rozhodně pomohou uvolnit od napětí.

Doktor Jang také doporučuje, abychom v zimě spali více a uchovali si tak energii a posilnili organismus. Dalšími triky pro dobrý spánek jsou koupel nohou v teplé vodě nebo meditace, obojí krátce předtím, než půjdete do postele.


Přeložil: Ondřej Horecký; zdroj: small United States