20170924-ondrej-belfin
Ondřej Belfín. (prostredoskolaky.cz)
„Na střední můžeš objevit svůj talent. Nebo ho taky pohřbít na zbytek života,“ uvádějí organizátoři projektu Nejaktivnější středoškolák 2017.

Projekt Pro středoškoláky pořádal již třetí ročník soutěže, ve kterém ocenil studenty, kteří se ve svém volném čase věnují mimoškolním aktivitám. Z několika set přihlášených porota vybrala dvacet nejaktivnějších středoškoláků.

„Vzdělávání sebe sama je i o něčem jiném, než jen sedět ve škole,“ píše na stránkách projektu jedna z účastnic soutěže Mája Šafaříková, dnes již bývalá studentka gymnázia Opatov, která se v minulém ročníku dostala do výsledné dvacítky nejlepších.

Položili jsme výhercům soutěže tři otázky. Třetí z řady rozhovorů naleznete níže. Na otázky nyní odpovídá Ondřej Belfín, který více než 5 let ve spolupráci s odborníky nejen z českých univerzit zkoumá hlasovou aktivitu a variabilitu lejska malého.

Jaký je podle vás vztah mezi úrovní morálních hodnot společnosti a vzestupem či pádem ekonomiky? Myslíte si, že úroveň morálních hodnot ovlivňuje prosperitu, kriminalitu nebo jiné aspekty společnosti?

Dovolil bych si tvrdit, že ten vztah je velmi silný, dokonce možná víc než si uvědomujeme. Není náhodou, že mezi nejvyspělejšími státy světa najdeme často ve společnosti vysoký standart morálních hodnot, a stejně to platí i naopak. Rozhodně souhlasím s tím, že úroveň morálních hodnot odráží kriminalitu stejně jako prosperitu ve společnosti. Dále pak podle mě odráží i pohled na základní vzdělání, což je pro další růst ekonomiky a vývoje státu velmi významné.

Jakou roli podle vás hraje v životě člověka snaha o osobní růst, zlepšování se a vzdělávání? Je práce na sobě samém důležitá a má nějaký hlubší smysl?

Snaha o osobní růst, houževnatost nebo řekněme motivace člověka se zlepšovat v čemkoliv, co dělá, je podle mě nesmírně důležitá. Trochu s nadsázkou bych se nebál říct, že právě takové vlastnosti odlišují zajímavé osobnosti, které něco dokázaly, od zbytku populace. Už při pohledu na své vrstevníky můžu odhadnout, kdo to až kam dotáhne, a naopak kdo nikoliv a spokojí se pouze s tím, co dělat musí a nemá potřebu snažit se dále rozvíjet.

Noční tah lejsků černohlavých na Červenohorském sedle

Ondřej Belfín je více než 5 let ve spolupráci s odborníky nejen z českých univerzit. Zkoumá hlasovou aktivitu a variabilitu lejska malého. Na tento projekt získal v roce 2014 grant z Národního programu na ochranu biodiverzity.

Co byste v budoucnosti chtěli svojí prací společnosti přinést?

V první řadě bych rád pokračoval ve vědecké činnosti a pokusil se objevit něco významného a unikátního. Stále je co objevovat a dokud se budeme ptát, proč to tak funguje, jak to zlepšit, tak nás určitě čeká ještě lepší budoucnost plná senzačních objevů.

Na druhém místě bych rád přispěl ke zdokonalení vzdělávacího systému. Za těch osm let strávených na gymnáziu jsem se seznámil s mnoha nedostatky systému a rozhodně máme co zlepšovat. Ať už jde o samotný způsob výuky nebo podporu studentů v práci na různých mimoškolních projektech, které mně osobně přijdou mnohem významnější pro životní vzdělávání a získání praktických dovedností než samotné vzdělávání ve školních lavicích.

Děkujeme za rozhovor.


Čtěte také: 

„Je důležité za svými cíli jít i za cenu toho, že to bude náročné a váš žebříček hodnot se bude muset změnit,“ říká Daniel Bulatkin, středoškolák, 17 let

„Snaha o osobní růst má významně hlubší smysl, než jen pozitivní dopady na jednotlivce,“ říká Filip Novotný, středoškolák, 16let