Film Tlumočník. (Bioscop)
Film Tlumočník. (Bioscop)

„Je snazší být synem masového vraha než být synem jeho oběti?“

Žánr: Tragická road movie

Režie: Martin Šulík
Scénář: Martin Šulík, Marek Leščák
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Vladimír Godár

Hrají: Jiří Menzel, Petr Simonischek a další

Tragická road movie o svérázných starých pánech, kteří cestují napříč Slovenskem za poznáním vlastní minulosti, přitáhla do hlavních rolí českého režiséra a herce Jiřího Menzela a rakouského herce Petra Simonischeka.

Osmdesátiletý tlumočník Ali Ungár (Jiří Menzel) s knihou důstojníka SS, v níž popisuje své působení na Slovensku, odjíždí do Rakouska. Ali si uvědomí, že muž je pravděpodobně zodpovědný za popravu jeho rodičů. Místo vraha rodičů však najde jen jeho sedmdesátiletého syna. Bývalý učitel Georg (Petr Simonischek) má problémy s alkoholem a od otcovy minulosti se celý život distancoval. Tlumočníkova návštěva však vzbudí jeho zájem, a tak se rozhodne zjistit, kdo byl vlastně jeho otec. Společně se vydají na cestu po Slovensku, aby se pokusili najít svědky válečné tragédie.

Proč název Tlumočník? Scénárista a režisér Martin Šulík říká, že „je to profese, která se snaží o to, aby si lidé porozuměli a našli k sobě cestu. Podobně i ty hlavní postavy k sobě hledají cestu, až s nakonec spřátelí“.

20180302-film-tlumocnik-menzel-recenze2
Film Tlumočník. (Bioscop)

„Je snazší být synem masového vraha než být synem jeho oběti? Myslím si, že tato otázka, která ve filmu zaznívá, je velmi dobrá a může člověka přivést k hlubšímu přemýšlení,“ řekl  Petr Simonischek na tiskové konferenci v kavárně Lucerna.

„Když přišlo květnové povstání, najednou se vynořili Češi s loveckými puškami a chtěli si zastřílet na Němce. V ulici postavili tři barikády, tramvaje ležely přes koleje zasypané dlažebními kostkami. Pro mě to bylo eldorádo. A pořád jsem nic netušil. Maminka mi řekla, že zemřel Hitler, v novinách byl titulek: Hitler padl a já si ho představoval někde v zákopech, chudák, zastřelený v uniformě, a bylo mi ho líto. Nevěděl jsem, co je Hitler zač,“ vzpomíná na své dětství Jiří Menzel.


Hodnocení

Během snímku jsem trochu zneklidněl, protože tolik pozornosti je v naší kultuře věnováno období nacismu. Snad stokrát už běžely ve vysílání dokumentární pořady o druhé světové válce a celé téma je už jako tisíckrát prosátý písek. I když film Tlumočník je natočený na hodně osobní rovině, čímž přináší něco nového a zároveň je také reakcí na to, že se najde vždycky nějaký trouba, který by chtěl historii popírat nebo překrucovat. Filmoví tvůrci se nechali slyšet, že právě mladí lidé, kteří neznají historické souvislosti, mohou být snadněji ovlivňováni samozvanými přepisovateli historie.

Z profesionálního hlediska je snímek dobře odvedenou prací, jak po stránce herecké, tak režijní. Kamera i scénář fungují dobře a pohybují se na hodně osobní úrovni. Snímek tak působí realisticky a uvěřitelně. Samozřejmě jedná se o natáčení inspirované skutečnými událostmi za druhé světové války, které probíhaly na Slovensku a v Evropě, což samo o sobě dodává snímku významnost a hloubku.

Téma je významné nejenom pro naši evropskou oblast, ale i pro samotné tvůrce filmu. Sám Jiří Menzel strávil dětství ve válečné i poválečné Praze. Mě osobně poněkud zvedá ze židle určitá neschopnost naší kultury reagovat na současné události. Jako novinář pokrývající události z oblasti Číny často žasnu, jak se po padesáti letech od skončení druhé světové války věnuje televizní vysílání a kino zevrubnému pokrytí jejích událostí, zatímco u podobných zvěrstev, které se dějí v dnešní Číně, je pokrytí téměř nulové.

Pokud mám ale hodnotit snímek z hlediska kvality jako výrobku kinematografie, je to velice zdařilý projekt, který pobaví i poučí. Jenom pozor, tyhle filmové vlny jsou velice melancholické.

 
Hodnocení:


Líbil se vám tento článek? Podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích. 


Čtěte také: Jiří Menzel: „Hitler padl, a já si ho představoval někde v zákopech, zastřelený v uniformě, a bylo mi ho líto. Nevěděl jsem, co je Hitler zač“