James Scott, odborník na kybernetickou bezpečnost a informační válku, New York, 4. duben 2018. (Benjamin Chasteen / The Epoch Times)
James Scott, odborník na kybernetickou bezpečnost a informační válku, New York, 4. duben 2018. (Benjamin Chasteen / The Epoch Times)

Rozhovor s Jamesem Scottem o vlivových operacích a psychologické válce


Média už nejsou izolována v rámci jedné země nebo regionu. Člověk v Íránu může zveřejnit video, které zhlédne celý svět, a dokonce i ledabylý komentář na Twitteru se může rozšířit mezi obrovským počtem lidí.


Dosah a síla médií nezůstala bez povšimnutí. Hlavní hráči včetně vlád, tajných služeb, velkých podnikatelů a zájmových skupin používají taktiky psychologické války, aby zformovali myšlenky a koncepty na vytvoření kontrolovaného, kolektivního vnímání skrze média.

Abychom lépe pochopili tuto situaci a metody, které jsou ve hře, vyzpovídal jsem Jamesa Scotta,  odborníka na kybernetickou bezpečnost a informační válku, jenž na toto téma poskytuje rady kongresům a zpravodajským službám. Pomohl také založit institut zabývající se kybernetickými vlivovými operacemi (Institute for Critical Infrastructure Technology’s Center for Cyber Influence Operations Studies).

Psychologická válka se zaměřuje na změny ve způsobu, jakým lidé vnímají informace. Takové změny lze udělat prostřednictvím mnoha metod. Jednou z nich je např. vytvoření falešných závěrů z jinak pravdivé informace za použití obrazových materiálů, čímž se uměle vytvoří určité vnímaní problematiky. Dalším je třeba použití různých forem zpráv či propagandy k vytvoření „zbytkové emoční paměti“ související s danou problematiku.

Dle Scotta se operace psychologické války většiny hlavních mocností přesouvají do digitálního prostředí, nicméně USA jsou podle něj v tomto trendu pozadu.

„Dochází to všem kromě nás,“ říká.

Dynamika loajality se v dnešní společnosti změnila. Scott popisuje stav moderní společnosti jako místa „digitálních kmenů“ vedených „náčelníky“ různých ideologických tendencí.

„Je to třeba YouTube kanál anebo někdo na Twitteru, koho sledujete. Anebo je to hashtag, o který máte zájem. Není to Senát,“ říká Scott. „Myslím, že Kongres USA si teď uvědomuje, jak je bezvýznamný. Policejní složky si začínají uvědomovat, jak málo kontroly mají.“

Jak je uprostřed toho všeho podkopávaná loajalita, zahraniční síly a zájmové skupiny protlačující různé agendy přilévají olej do ohně. Mnoho skupin vede ideologické války.

Většina těchto aktivit je napojena na komunistická hnutí a studentské radikály, kteří vytvořili rozličné nátlakové skupiny, protlačující určitá témata, jež se nyní šíří ve společnosti.

Ve vietnamské válce Vietkong prohlásil, že vede dvě války: válku kulek a válku slov. A podle svých slov vítězstvím války slov vyhráli válku skutečnou.

Naproti tomu Sovětský svaz prosazoval různé taktiky ideologické podvratné činnosti, jejichž cílem bylo destabilizovat společnost útoky na veřejné vnímání všech institucí, na kterých společnost funguje, a infiltrováním se do těchto institucí s cílem destabilizovat je zevnitř a podporovat tuto agendu.

Stejné taktiky používá dodnes Komunistická strana Číny. Nedávno se dostal na veřejnost dokument vydaný pro čínská média od jejich cenzurního orgánu – Státního úřadu pro tisk, publikace, rádio, film a televizi. Detailně popisoval interní pravidla, jak mohou a nemohou být zobrazovány čínské historické osobnosti a které informace se mohou a nemohou uvádět.

Standardy jsou vytvořeny tak, aby udržovaly iluzi vytvářenou čínským režimem prostřednictvím různých hnutí, jako byla kulturní revoluce, jež zničila čínskou historii a kulturu a tím upevnila komunistický systém, který je momentálně při moci.

Všechny takovéto systémy jsou řízeny jednoduchým principem, že když se pozmění interpretace historie, pozmění se i výklad toho, jaké mají lidé hodnoty. Ti, kteří mají režimem úspěšně „vymytý mozek“, mohou být zmobilizováni k tomu, aby udržovali ve strachu širokou veřejnost, propagovali myšlenky režimu o společnosti a zničili ji zevnitř.

Dle Scotta hraje v současných hnutích psychologické války důležitou roli tzv. memetika. Její koncept spočívá ve způsobu, jakým může být nějaká představa uvedena do společnosti, jak se taková představa může během času měnit a jaký bude mít nakonec vliv na kulturu.

„Pokud máte kontrolu nad memem, máte ji i nad představou. Když máte kontrolu nad představou, kontrolujete systém přesvědčení. Když kontrolujete systém přesvědčení, máte kontrolu nad výkladem skutečnosti. Když máte kontrolu nad výkladem skutečnosti, ovládáte populaci,“ uvedl Scott.

„V současnosti už to není jen komunistická revoluce,“ říká Scott a dodává, že v dnešním světě si tyto podvratné taktiky od komunistických hnutí „adoptovaly“ pro své účely i velké korporace, reklamní agentury a různé zájmové skupiny.

I reklamní prostor je dle něj „založen na propagandě a psychologické válce“. Tyto taktiky vycházejí z prací Edwarda Bernayse, jehož kniha „Propaganda“ z roku 1928 zformulovala koncept toho, že veřejnost je jen o něco málo více než iracionální masa s instinktem stáda, a nastínila taktiky, které stále uplatňují reklamní média a vlády.

Scott k tomu podotýká, že Bernays přinesl myšlenku „spotřebitelského fetišismu“ a „použil propagandu, aby z psychologie udělal zbraň namířenou proti jedinci“.

Při pohledu na celkovou situaci ve světě, kdy se všemožné hybné síly snaží pozměnit vnímání veřejnosti, touhy a psychologii pro své vlastní účely, Scott poznamenává: „Je depresivní o tom přemýšlet, ale pokuste se být pozitivní.“

Dodává však, že zároveň vnímá vzestup jakéhosi lehkého prozření, kdy lidé začínají rozpoznávat různé triky tendenční politiky, falešných mediálních zpráv a manipulaci různých zájmových skupin.

„Myslím, že pokud jde o myšlení, zažíváme určité období renesance,“ říká.

Scott přirovnává vývoj tohoto posunu k tomu, co se děje na poli technologického rozvoje, kde pokračuje expanze automatizace, a technologie začínají nahrazovat dělníky. Pokud tato tendence bude pokračovat, domnívá se, že to povede svět do ještě většího rozdělení mezi bohatými a chudými.

„To stejné se teď bude dít na poli psychologie,“ tvrdí Scott.

„Budou lidé s aktivním přístupem k tomu, aby nepodlehli normalizaci abnormálního a iluzornímu výkladu skutečnosti. A na druhé straně budou lidé, kteří si těch věcí prostě nejsou vědomi, a ti zůstanou pozadu.“

Druhý díl: Vyvolávání chaosu jako prostředek ideologické podvratné činnosti

Líbil se vám tento článek? Podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích. Zdroj.

Čtěte také:

Skrytá válka o vaši mysl
20180525-reklam2
Klikněte pro zvětšení nebo stažení v PDF. (The Epoch Times)