Snídaně s máslem Gran-Moravia. (Guideline)
Snídaně s máslem Gran-Moravia. (Guideline)

Odhaduje se, že máslo jako mléčný výrobek nás provází bezmála dva tisíce let. V minulých staletích bývalo synonymem pro bohatství a u některých národů fungovalo dokonce jako platidlo.

Čerstvé máslo, tradiční máslo nebo jen máslo – před Vánoci je tato nezbytná potravina snad nejčastější položka v nákupním seznamu. Máslo přežilo i období, kdy bylo v klatbě a z kuchyně ho vytlačila Rama a jiné snadno roztíratelné margaríny. V onom ne tak vzdáleném období bylo odsouzeno jako záludný zdroj nezdravého cholesterolu. Nějaký čas jsme se krmili tou snadno roztíratelnou hmotou.

Naštěstí se máslo vrátilo nazpět na náš stůl a bylo přehodnoceno jako prokazatelně zdravá a vícestranná potravina.

Více zajímavostí o másle

Jak si vybrat to dobré a opravdu čerstvé máslo? V supermarketech se jich nabízí více druhů různých značek. Jak má spotřebitel poznat, které je to nejlepší?

V první řadě by zákazník měl znát, co vlastně je ono čerstvé máslo. Pravidlem je, že máslo v obchodech označené jako čerstvé nesmí být prodáváno déle než 20 dnů od data výroby.

Sáhnete-li po kostce, na níž je uvedeno jen máslo, jedná se o máslo, které je starší více než 20 dnů, ale nebylo zmrazeno. V obchodech můžete narazit ještě na třetí kategorii, a tou je máslo stolní – skladuje se výrazně déle (nejdéle však 24 měsíců od data výroby) při teplotách minus 18 stupňů Celsia a nižších a prodává se rozmrazené.

Ve farmářských prodejnách můžete sehnat skutečně čerstvé máslo na váhu, anebo můžete zajít přímo k mlékárenskému výrobci, jako je například ten v Litoveli. Možná budete překvapeni, že vás vyjde levněji než to balené v supermarketech. Do prodejen se rozváží do několika hodin od výroby.    

Važme si másla 

Jako základní potravina by máslo rozhodně nemělo chybět v žádné domácnosti. Jeho využití je univerzální – kromě tradiční kombinace s čerstvým pečivem, kterou milují lidé napříč generacemi, je vhodné na dušení, pečení, a dokonce i na smažení (ačkoli to některé mýty vyvracejí).  

Problém je s teplotou, při níž se tuk začíná pálit. Ta je u másla příliš nízká, než aby bylo možné na něm cokoliv usmažit dozlatova. Řešením používaným šéfkuchaři je přepuštěné máslo, tedy máslo zbavené kaseinu a vody. Na takovém másle můžete smažit i při vyšších teplotách a výsledek bude zaručeně křupavý a šťavnatý. A přepuštěné máslo (označované i jako,,ghí") si navíc velice jednoduše můžete připravit i doma. 


Přínosy pro lidské tělo

Kromě toho je máslo bohaté na vitamin D, který příznivě působí na celistvost kostí a posiluje imunitní systém, obsahuje ale i další vitamíny rozpustné v tucích, A, E a K, které mají rovněž pozitivní vliv na imunitu a zdraví celkově. 

Máslu někdy škodí názor, že jeho konzumace vede ke zvýšení hladiny cholesterolu. Lidský organismus však tuto molekulu potřebuje v každém věku. Pokud ji nezíská ze stravy, jsou játra stimulována k tomu, aby vytvářela více endogenního cholesterolu, který si tělo přetváří na hormony důležité pro fungování celého organismu. 

„Nezbytné pro lidské zdraví je hlídat si optimální hladinu cholesterolu, protože s příliš vysokým anebo nízkým množstvím tělo degeneruje. Jedna porce másla, tedy 10 gramů, obsahuje 24 miligramů cholesterolu, což se rovná 8 % doporučené denní dávky exogenního cholesterolu, která činí 300 miligramů. Takže jako u spousty dalších věcí, i tady platí všeho s mírou,” říká Hana Borkovcová, výživová poradkyně programu Cambridge Weight Plan.

Co je dobré o másle vědět:

  • Obsahuje užitečný cholesterol.
  • Je zdrojem důležitých vitamínů.
  • Deset gramů másla obsahuje méně kalorií než stejné množství extra panenského olivového oleje. Toto množství másla obsahuje pouze 75 kalorií oproti 90 kaloriím v oleji.
  • V obci Máslovice, ležící 18 km severně od Prahy, můžete navštívit Muzeum másla, které je jediné svého druhu ve střední Evropě. 


Podle zdroje: www.guideline.cz 


Líbil se vám tento článek? Podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích.