lekari ve sluzbach farmaceutickych firem, vztah doktoru a farmaceutickych spolecnosti, klicovi vudci mineni, key opinion leaders, KOL
Lékaři, kteří přednáší ostatním lékařům, jsou dnes často placeni farmaceutickými společnostmi. (Ilustr. foto: Flickr.com/Taber Andrew Bain)

Pokud půjdete na jakýkoli vzdělávací zdravotnický mítink, obvykle tam naleznete někoho, kdo provádí prezentaci v PowerPointu, která podporuje přednosti některých léků nebo lékařského zařízení. Tyto prezentace jsou zpravidla pořádány lékaři, kteří jsou někdy označováni jako „klíčoví vůdci mínění[1]“ (KVM). Předpokládá se, že tito lékaři předávají svůj objektivní, nezávislý pohled na problematiku léků nebo lékařského zařízení, o kterých přednášejí. Ve skutečnosti, jak dlouholetá pracovnice farmaceutického průmyslu říká, že „klíčoví vůdci mínění“ jsou obvykle placeni farmaceutickými nebo zdravotnickými společnostmi a dali by se považovat jen za jakési obchodní zástupce.

Obchodní zástupci v přestrojení?

Sporná otázka ohledně KVM a původu jejich mezd se objevila v nedávném článku v British Medical Journal[2]. Kimberly Elliottová, která byla obchodní zástupkyní lékařské společnosti téměř 20 let, věnovala pozornost postupu při využívání KVM. Paní Elliottová popisuje, jak jsou lékaři nejprve osloveni farmaceutickou společností, kdy jsou dotázáni na jejich stanovisko a postoj k příslušným lékařským záležitostem a léčebným postupům. Ti, jejichž názory se shodují s vlastními cíli farmaceutických společností, jsou poté touto společností připraveni na budoucí zaměstnání.

Tento proces znamená, že farmaceutické společnosti pro tyto lékaře poskytují příležitosti, aby se mohli ukázat na zajímavých místech a zlepšit si pověst mezi svými kolegy. Firmy jim takto pomohou, aby se stali KVM, a oni zase na oplátku pomohu propagovat jejich výrobky. Diapozitivy, které jsou použity jako základ prezentace, často poskytne právě tato farmaceutická společnost. A tito lékaři jsou také zvyklí být za svoji práci dobře zaplaceni. Paní Elliottová, například, platila lékařům 2 500 dolarů za jedinou přednášku. Pokud lékař zvládne udělat více, než jednu přednášku za den, přijde si na pěkných pár tisíc dolarů.

Podle paní Elliottové: „Tito lidé dostávají zaplaceno hodně peněz za to, aby řekli, to co říkají. Neříkám, že jsou špatní, ale nijak se neliší od obchodních zástupců,“ dodává.

Peníze nejsou KVM vypláceny „pro nic za nic“: práce, kterou tito najatí pomocníci vykonávají, je sledována, a nevede-li k efektivnímu zvýšení prodeje, je spolupráce s nimi ukončena.

Jak si mohou lékaři zachovat svoji nezávislost

V článku British Medical Journal je Richardu Tinerovi z Asociace britského farmaceutického průmyslu položena otázka, jak si mohou lékaři placení farmaceutickými společnostmi zachovat svoji nezávislost. Tiner k tomu říká, že tito lékaři mohou volně mluvit o jiných lécích a že jejich prezentace jsou „často poměrně vyrovnané.“ Jeho návrh, jak vyléčit neduh těchto někdy velmi blízkých odborných a finančních vztahů mezi lékaři a farmaceutickými společnostmi, je transparentnost: kdykoliv tito lékaři o něčem mluví, měli by oznámit svůj případný střet zájmů.Články také citují vědce Harvardské university Davida Blumenthala, který věnuje této oblasti zvláštní pozornost a jehož stanovisko je, že placení lékařů farmaceutickými podniky za účelem podpory konkrétní zprávy nebo výrobku nemůže být v nejlepším zájmu veřejnosti, včetně pacientů. On a další vyzývají k omezení vlivu, který mají společnosti na lékaře a jejich vzdělávání.

Co tedy mohou lékaři udělat? Paní Elliottová lékařům, kteří se účastní prezentací KVM, radí: „Berte je s rezervou a udělejte si vlastní výzkum.“ Je však důležité mít na paměti, že zprávy šířené prostřednictvím KVM, se dostanou nejen mezi odbornou, ale i širokou veřejnost. To znamená, že nejen lékaři, ale také veřejnost si musí udělat svůj vlastní výzkum. Můj názor je, že internet nyní poskytuje jedinečnou příležitost, jak si lidé mohou zjistit nezávislé informace o lécích a léčebných postupech, a vyhnout se tak obvyklému slabikáři farmaceutických firem.

Reference:
[1]
Klíčoví vůdci mínění“ (angl. Key opinion leaders) - jsou lékaři, kteří mají vliv na kolegy v lékařské praxi.

[2] Moynihan R.: Klíčoví vůdci mínění: Nezávislý odborník a obchodní zástupce v přestrojení? British Medical Journal 2008; 336:1402-1403Dr.

John Briffa je londýnský lékař a autor se zájmem o výživu a přírodní medicínu.

Webové stránky Dr. Briffa