Elegance: Tradiční odívání Han se mimo jiné vyznačuje nádhernými hedvábnými šály. (Edward Dai/Epoch Times)
Elegance: Tradiční odívání Han se mimo jiné vyznačuje nádhernými hedvábnými šály. (Edward Dai/Epoch Times)

Mnoho velkolepých dynastií za sebou v průběhu pěti tisíc let dlouhé čínské historie zanechalo estetický odkaz v podobě krejčovského umění Han.

Odívání Han (také Han Couture) je pojmenované podle největší etnické skupiny v Číně. Odkazuje na styly ošacení děděné z prastarých dob až do závěru dynastie Ming v polovině 17. století.

Krejčovské umění Han v čínské kultuře hrálo významnou roli, protože se v něm odrážejí základní prvky každé dynastie.

Spletité peripetie čínské historie daly vzniknout složitým, do detailu propracovaným kostýmům. V průběhu vývoje do sebe krejčovské umění Han pojalo a začlenilo tradiční čínské hodnoty jako soucit, oddanost, slušnost, moudrost a bezúhonnost.

Každá význačná dynastie měla svůj vlastní pozoruhodný a jedinečný styl odívání, který se měnil a vytrácel podle toho, jak každá dynastie prosperovala nebo upadala. S nástupem nové dynastie se rozvíjela nová podoba kostýmů, jejich barevnost atd.

Oděvy každé dynastie vystihovaly podstatu dané společenské éry. V dynastiích Qin a Han bylo oblečení tradiční a konzervativní, zatímco v zámožné dynastii Tang opulentní, efektní až ohromující. Během dynastie Song byl styl oblékání intenzivní, ale jemný. Za dynastie Ming zase vyvážený a okázalý.

Krejčovské umění Han dosáhlo vrcholu v roce 618 n. l., za dynastie Tang, kdy se schopnosti čínských umělců rozvinuly do největší šíře. V oblastech politiky, ekonomie a kultury byla tato dynastie považována za velmi pokročilou až vrcholnou etapu čínské historie.

V období její vlády také bujela komunikace mezi různými národnostmi. Takzvaná Hedvábná cesta tehdy spojila Čínu s Indií, Vietnamem, Byzantskou říší a dalšími regiony.

Výsledkem bylo, že se za vlády dynastie Tang do krejčovského umění Han začlenily rysy mnoha dalších kultur. O kostýmech z tohoto období se říká, že jsou exotickými květinami historie. Tehdejší odívání mělo mnoho výrazných vzorů a přece si udrželo osobitý styl elegance, urozenosti a extravagance. Mezi mnoha typicky ženskými modely té doby nalézáme hluboce střižené pláště s vysokými opasky zdůrazňující štíhlost a eleganci. Manžety byly často volné a velké a opticky vytvářely dojem vyšší postavy.

„Muži v dynastii Tang si oblékali šaty s kulatým límcem, zatímco ženy nosily velmi elegantní košile s širokými manžetami,“ říká návrhářka Fan Hong. „Lidé nosili hedvábné šály a dlouhé košile. Pas dámské košile byl velmi vysoký, dlouhé a tenké šaty měly mnoho různých stylů. Látka, barva, techniky barvení a vyšívání, technické i umělecké rysy oděvů dosahovaly nebývalé úrovně.“

Pravý design Ming: Dlouhé splývavé rukávy byly jedním z nejvýjimečnějších prvků oblečení dynastie Ming. (Edward Dai/Epoch Times)
Pravý design Ming: Dlouhé splývavé rukávy byly jedním z nejvýjimečnějších prvků oblečení dynastie Ming. (Edward Dai/Epoch Times)

Paní Hong byla porotkyní v soutěži Han Couture, kterou uspořádala televize New Tang Dynasty v New Yorku. Hong vysvětluje, že lidé v prastaré Číně navrhovali šaty v souladu s harmonií, kterou nalézali v přírodě. Zároveň blížeji popisuje vytříbenou symboliku, kterou ukrývá jeden z modelů, vystavených na přehlídce.

„Tento oděv nazýváme shenyi. Například zkřížený límec představuje cesty na zemi, a velké kruhové rukávy představují okruhy nebeských cest. Na zadní straně je šev, který představuje člověka na střední cestě mezi nebem a zemí. Zavázaný opasek znamená, že my lidé jsme svázání se zákony nebes.“


Tkanina byla tehdy jemná a subtilní, s detailními dekoracemi a složitými vzory na vysoce kvalitním hedvábí. Jednotlivé vzory krejčovského umění Han byly proslulými a uznávanými uměleckými díly.

Kvalitní a praktické odívání činilo vystupování starověkých lidí nejen rezervovaným, důstojným a uhlazeným, ale také bezstarostným.

Velkolepý vnější vzhled kostýmů Han byl zásadně odvozen od hlubokého vnitřního významu v pozadí. Tradiční čínská kultura byla silně zasažena buddhismem a taoismem, a v důsledku toho čínští lidé věřili v ideu sjednocení těla a mysli.

Po násilném příchodu evropské komunistické ideologie do Číny a během Velké kulturní revoluce, kdy byly tradiční hodnoty odsuzované a pošlapávané, ryzí čínská kultura zpustla a s ní téměř zmizelo i pozoruhodné krejčovské umění staré Číny.

Nádherné kostýmy Han nejsou v čínské moderní společnosti populární, přesto jejich krása stále inspiruje ty, kteří si tradičních hodnot nepřestali vážit.

Doporučujeme:

Soubor Shen Yun - návrat prastaré čínské kultury