Záhada exoskeletonu: Badatelé zjistili, že vyhynutí trilobitů bylo způsobeno jejich neschopností vymanit se z jejich vlastní ochrany, kterou jim byla jejich ulita. (Flickr.com)
Záhada exoskeletonu: Badatelé zjistili, že vyhynutí trilobitů bylo způsobeno jejich neschopností vymanit se z jejich vlastní ochrany, kterou jim byla ulita. (Flickr.com)

Navzdory síle, se kterou byla v uplynulém století doktrína evoluce v současné biologii aplikována, nás fakta nutí pochybovat, že opravdovou hnací silou, stojící za původem druhů, je pouze přírodní výběr a změny čistě nahodilé.

Záhada levotočivých plžů a jiné rarity

Pro někoho je levotočivý mořský plž jednou z největších zvláštností, jakou nás příroda obdařila. Na rozdíl od svých výrazně běžnějších pravotočivých bratrů se u levotočivého plže vyskytuje malá mutace - spirála ulity je obrácená. Tato vlastnost znamená, že klepeta jeho největšího nepřítele kraba nejsou schopna prolomit ulitu plže, aby se krab mohl nasytit delikatesou uvnitř.

Podle pochopení zastánců evoluce by tato vlastnost obracené ulity měla vést k postupné dominanci levotočivého plže, zatímco faktor okolního prostředí (v tomto případě hladový krab) přirozeně vyhubí slabší variantu, což bude mít za následek úhyn slabšího pravotočivého druhu.

Ve skutečnosti ale tvoří levotočiví plži méně než pět procent z celkového počtu plžů. Toto číslo se v průběhu dlouhého časového úseku nezvýšilo a k evoluci do tohoto zdánlivě kýženého stavu nedošlo.

A teď zvažte trilobita - jednu z nejprominentnějších fosilií paleontologie. Tito mořští členovci začali vymírat ke konci geologického období permu, tj. asi před dvěma sty padesáti miliony let. Až donedávna bylo jejich relativně rychlé vyhynutí pro vědce záhadou. Nedávné výzkumy došly k závěru, že klíč k porozumění zániku trilobitu spočívá v jejich neschopnosti osvobodit se z jejich velké ulity, kterou shazovali pravidelně během růstu.

Ironií v tomto případě je, že exoskelet, který sloužil na ochranu těchto živočichů, se nakonec stal jejich vězením - jejich jediná úniková cesta se neotevřela. Ale konec trilobita, stejně jako u mnohých jiných prehistorických druhů, obestírá ještě jedna záhada: jak je možné, že ta samá vlastnost, která způsobila vyhynutí druhu, mu na začátku, když se poprvé objevil, umožnila rozšíření?

„Je těžší rozbít předsudek než atom."
- Albert Einstein

Domnělé motivy: nahodilá změna a přirozený výběr

Prozkoumejte některé z nejposlednějších pokroků v genetických výzkumech a setkáte se s obrovským množstvím „DNA braku", o kterém se vědci domnívali, že je jasným důkazem různých fází, kterými lidské bytosti na své cestě evolučním procesem prošly.

I ty nejsamozřejmější dedukce však mohou být nakonec vyvráceny ve světle důkladnějších studií. Domnělý důkaz, že všechny formy života na této planetě sdílejí stejný buněčný kód, již více není uznáván jako přesvědčivý argument, který by vysvětlil spojitost všech druhů z jediného zdroje. Je jednoduše nemožná nadále věřit, že molekula deoxyribonukleové kyseliny (DNA) vytryskla jakoby přes noc v jednom okamžiku ze země. To samo o sobě představuje dilema, se kterým věda stále ještě bojuje.

Navíc procesy nahodilých změn a přirozeného výběru (hnací síly evoluce) rovněž vykazují velký počet problémů, které věda není schopna jasně vysvětlit. Například, velká většina změn v historii organismu je neutrálního nebo negativního charakteru a jen u jedné z tisíce je možnost, že bude pro druh výhodou.

C. H. Waddington, profesor živočišné genetiky z University of Edinburgh, považoval teorii nahodilé adaptace prostřednictvím mutací za extremistický názor. Poznamenal, že mutace byly tak zřídkavým jevem, že se objevovaly maximálně u jednoho z milionu živočichů neboli jednou za milion životů.

K tomu si vezměte práci Jeffery H. Schwartze, profesora antropologie z pittsburghské univerzity, který potvrdil, že buňky vlastní armádu proteinů odolných vůči proměnám. Ve světle této informace působí celá „evoluční mašinérie", nezbytná k udržení teorie samotné, vysoce nepravděpodobně.

Takže pokud se u druhu skutečně objevila změna, mělo by k ní dojít spíš poměrně velkými kroky, než několika malými mutacemi. Tato myšlenka, jak se zdá, souhlasí s nedávnými výzkumy, které ukázaly, že aby u druhu došlo ke skutečné „adaptaci", musí jít o výsledek extrémní změny prostředí.

Navzdory statistické nepravděpodobnosti, pokud někdy v dějinách k této úspěšné změně druhu prostřednictvím mutace skutečně došlo, pak je pro nás ještě obtížnější vyjasnit, jak jen mohlo, znova a znova, dojít k této události tak hladce u milionů a milionů druhů, ať už živočichů ve vodě, na zemi nebo ve vzduchu nebo hmyzu, stromů, keřů, hlízovitých rostlin, vodních řas a dalších.

Article in English

Přečtěte si:

Evoluční teorie a genetický brak II.

Ukrajinští vědci nevěří v Darwinovu evoluční teorii