Avatar. (bontonfilm.cz)

Žánr: akční, sci-fi
Scénář a režie: James Cameron
Hudba: James Horner
Hrají: Sam Worthington, Zoe Saldanaová, Sigourney Weaverová, Michelle Rodriguez, Stephen Lang, CCH Pounder, Giovanni Ribisi, Joel Moore, Peter Mensa, Amy Cloverová

Vzkaz od Jamese Camerona – duch prastaré kultury stále žije!

Není třeba představovat osobu Jamese Camerona, režiséra filmů Terminátor, Propast, Vetřelci nebo Titanic, který se po úspěchu Titaniku od filmařiny na dvanáct dlouhých let odmlčel a místo toho se věnoval své druhé vášni – objevným podmořským expedicím. “Nečekal jsem, že budu tak dlouho pryč,” říká režisér.

Film Avatar představuje Cameronův očekávaný režisérský návrat, do nějž se svým týmem podle jeho slov musel vložit více, než do předchozích projektů. “Prvních dvaašedesát dní v roce jsme točili nonstop šestnáct hodin denně, bez jediného dne volna, téměř bez přestávky. Bylo to sžírající,“ říká Cameron.

Námět i scénář nového příběhu se od ostatních Cameronových filmů značně liší, přesto však obsahuje některé prvky z jeho předchozích příběhů. Uvidíme roboty ovládané člověkem, které Cameron oživil ve snímku Vetřelci, a Sigourney Weaverovou v jedné z vedlejších rolí. Také se do příběhu vmísí prvky nadpřirozena a bytostí z jiného světa jako tomu bylo ve snímku Propast.

Princezna místního kmene obyvatel zvaných Navi. (bontonfilm.cz)
Princezna kmene obyvatel planety Pandora zvaných Navi. (bontonfilm.cz)

Film Avatar nás zavede na tajuplnou planetu, ve kterém se střetnou dvě naprosto odlišné civilizace. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo, kde žijí lidem podobní Na’viové v souladu s divukrásnou přírodou planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný pouze s vlastním zdrojem kyslíku nebo po vytvoření genetického dvojníka, Avatara, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní modrou kůži a dosahuje výšky tří metrů.

Uvidíme roboty ovládané člověkem, které Cameron oživil ve snímku Vetřelci, a také Sigourney Weaverovou v jedné z vedlejších rolí. (bontonfilm.cz)
Ve snímku uvidíme Sigourney Weaverovou v jedné z vedlejších rolí - jako doktorku Grace Augustinovou. (bontonfilm.cz)

Pro tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully (Sam Worthington), bývalý námořník, který při jedné z předešlých akcí přišel o cit v nohou. Byla to právě šance moci opět chodit, co přimělo Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil. Po přistání na Pandoře je vyslán na průzkumnou misi, při níž se ztratí ve vzdálené oblasti...

Cameron překvapuje

Místo hraného filmu se Cameron pustil do 3D animace: “Technologie 3D je právě probíhající revoluce a Avatar se jí přímo účastní,“ prohlašuje režisér, který se obával toho, že použitím masek by film spadl do třídy hollywoodských B filmů. Nejenom, že Cameron s Avatarem udělal velký skok vpřed, co se týče 3D animace, ale také umožnil divákům tajuplnou cestu do minulosti, ke vzdáleným kořenům civilizace našich předků, kteří čerpali moudrost a štěstí ze světa, ukrytého mimo dosah dnešní moderní vědy. Na Pandoře je vše živé a Na’viové se mohou se svým světem přirozeně dorozumívat a spojovat s jeho duchem.

Uvidíme roboty ovládané člověkem, které Cameron oživil ve snímku Vetřelci. (bontonfilm.cz)

3D kulisy a zajímavé výpravné prvky jako obří prastaré stromy tyčící se do stovek metrů pod nimiž žijí neznámá divoká zvířata, ptactvo a bujná vegetace přidávají snímku další kladné body za výpravu. Cameronovo poselství o ochraňování přírodních krás a bohatství ilustrují překrásné přírodní scenérie, které naleznete na Pandoře na každém kroku... dokud na planetu nedorazí lidé, kteří chtějí z místní země pouze těžit nerostné bohatství a proměnit je na tučné bankovní konto.

Avatar v sobě nese zajímavý příběh a skvělé animace. Děj má svižné tempo a některé scény způsobují mrazení v zádech. Jak se říká – James Cameron je zpátky. Animace postav Na’vianů působí opravdu přesvědčivě. Mimika tváří a výrazy očí jsou významným prvkem vytvářejícím charakter každého Pandořana. Kombinace herců s animací krajiny a Pandořanů na autentičnosti snímku neubrala, naopak se podařilo obojí vhodně skloubit v zajímavém kontrastu.

Akční scény gradují zejména na konci snímku, kde se střetnou obě civilizace v závěrečné řeži, která byla na animaci pravděpodobně nejnáročnější, ale i tak dopadla velmi dobře. Celý příběh má několik vrstev a od té nejpovrchnější akční stránky přes sci-fi si na své přijdou i milovníci přírody, tajemna a romantické duše. Je to nepochybně další z Cameronových snímků, které stojí za to vidět.

Námět

James Cameron pochází z kanadského města Ontario a jeho spojení s odkazem původních obyvatel amerického kontinentu je na jeho novém snímku více než patrné. Odkaz tradice a zvyků Indiánů, kteří žili v souladu s přírodou, vnímali její sílu a duchovní rozměr světa, je také základem kultury obyvatel Cameronovy vysněné planety Pandory.

I když se o tom Cameron otevřeně nezmiňuje, jeho nový snímek jako by z oka vypadl historickým událostem při objevení takzvaného "Nového světa" a kolonizování Ameriky. Původní obyvatelé byli bílou rasou napadeni a vytlačováni ze svého území zděděného po předcích. Mnoho jich padlo v ozbrojených střetech, a příběhy z těch dob jsou opředeny utrpením a zástupy padlých bojovníků na obou stranách.

Pokud si myslíte, že když jste viděli úvodní videoklip, víte o čem Avatar bude, budete překvapeni. Téměř tříhodinová stopáž obsahuje více, než by se na první pohled mohlo zdát...

Jake v těle svého Avatera se stále více sbližuje s místním obyvatelstvem. (bontonfilm.cz)
Jake žije v těle svého Avatara a stále více se sbližuje s místním obyvatelstvem. (bontonfilm.cz)

"Eiva" - duch planety Pandora

Podle současných vědců se rostliny mohou dorozumívat a mají mezi sebou rozprostřenou informační síť. Stejně tak ve světě zvířat nalezneme podobný nadpřirozený rozměr sdílení informací. V jediném skřeku velryb se podle vědců nachází více informací, než v Bibli. S takovým světem dokáží obyvatelé Pandory běžně komunikovat. Jejich život se odvíjí v souladu s přírodou a božstvem, které nazývají "Eiva". Podle Pandořanů Eiva prostupuje vše živé i neživé okolo nich.

Chraňte planetu

Cameronovo poselství o ochraně planety je další tématickou vrstvou snímku. Podle něj se toto poselství nachází pod povrchem příběhu a promlouvá k divákům na úrovni emocí. Avatar se vynořuje na poslední vlně filmů, které se snaží podpořit ochranu prostředí planety Země a ukázat lidem její bohatost a krásu. Kromě známého snímku Home od režiséra Yanna Arthuse-Bertranda se o podobnou věc chtěl pokusit na svém posledním turné také dnes již zesnulý král popu Michael Jackson ve své show nazvané This Is It.

Hudba Jamese Hornera

James Roy Horner je oceňovaný americký dirigent a skladatel orchestrální a filmové hudby. Proslul zejména integrací sborových a elektronických prvků a častým užíváním keltských hudebních motivů.

Za dobu svojí třicetileté kariéry složil hudbu pro několik nejslavnějších hollywoodských filmových hitů, jakými jsou například Titanic, který je dnes druhým nejprodávanějším filmovým soundtrackem všech dob. Mezi další Hornerovy úspěchy patří filmy Statečné srdce, Apollo 13, The Mask of Zorro a The Legend of Zorro. Horner získal za svoji práci řadu ocenění, včetně Zlatého globu a cenu Grammy.

Premiéra 17. prosince 2009, délka filmu 166 minut.

Hodnocení: Fotogalerie * ČSFD *IMDB *  Soundtrack
Stephen Lang jako plukovník Miles Quaritch. (bontonfilm.cz)