Paní Frye pochází ze Spojených států, avšak nyní žije v Paříži. (Foto s laskavým svolením SOH Radio Network)
Paní Frye pochází ze Spojených států, avšak nyní žije v Paříži. (Foto s laskavým svolením SOH Radio Network)

PAŘÍŽ – Úspěšná choreografka Mia Frye je ve světě tance a hudby známou tváří. Vystupovala na mnoha scénách po celém světě a dobře se vyzná ve způsobech a vkusu publika po celém světě.
 
„Pařížané jsou často trochu chladní,“ vysvětluje o publiku francouzské metropole.
 
Avšak 25. dubna diváky v Palais de Congrès v Paříži tak uchvátilo mistrovské a velkolepé podání klasického čínského tance souborem Shen Yun, že na závěr neváhali povstat a aplaudovat, dokud se opona po neobvykle dlouhé prodlevě znovu neotevřela a oni tak mohli ještě jednou zamávat všem účinkujícím.

„Dnes jsme tu naopak měli koncertní síň plnou lidí, kteří tleskali vestoje a zjevně byli dojatí," říká paní Frye o publiku Shen Yun.

Paní Frye se narodila ve Spojených státech, avšak nyní žije v Paříži. Navštěvovala prestižní taneční školu Centre de Danse du Marais a o několik let později zde začala učit. Jejím oborem je jazz a hiphop a mnohokrát se objevila na televizních obrazovkách. Nejvíce ji proslavila její choreografie z roku 1996 k původně španělské písni Macarena.

„Dnes večer jsem byla velmi nadšená, opravdu dojatá, protože tohle bylo poprvé, kdy jsem mohla nalézt, jenom tak, všechny tyhle různé tance, ty tradiční, i kombinace tradičních a lidových. Zároveň jsou tyto tance zkombinované s klasickým čínským tancem," říká nadšeně paní Frey.

Zmiňuje také, že „za každou scénou, za každým výstupem je příběh, velmi silný, důležitý příběh. Věci, které se „nedají říct nebo možná ani předávat od vesnice k vesnici nebo mezi zeměmi. Avšak dnes večer to tam bylo".
 
„Jsme dojatí. Nesmírně nás dojala ta odvaha. Viděli jsme tu choreografii, jak se v každé scéně a v každém výstupu kouzelně prolínaly různé barvy, a pak najednou jakoby se zastavil čas a odehrává se něco velmi čistého."

A co to znamená pro špičkovou choreografku? „Každá scéna, každý výstup je svojí čirou podstatou, není to předvádění se, není to přehnané, není to přehnaně okázalé.
Spíše se ocitáte v něčem pravdivém, autentickém, něčem opravdovém a upřímném."

Speciálně si všimla, že když každý z tanečníků či zpěváků vystupuje, „cítíme jeho duši, duši tanečníka".

Naprosto jedinečný pocit

„Cítíme, že ten tanečník přichází s posláním, naplněn touhou předat poselství, které je otevřenými dveřmi, to znamená, že prostě otevírají dveře, skutečně s námi sdílí, činí nás součástí jejich tance, jejich lásky k tanci, jejich lásky k vystoupení, k této kultuře."

To, jak Shen Yun vykresluje bohatou čínskou kulturu, bylo pro umělkyni jako doušek čerstvého vzduchu a mohla tak nahlédnout do pět tisíc let staré historie Číny.

„Někdy jsme trochu ignorantští, někdy jsme trošku na straně "klišé", když přijde na Čínu. Neuvědomujeme si, zapomínáme, že je to tisíce let stará země," říká.

„Musíme je ctít a tohle je nepopiratelné."

Čím ještě Shen Yun vyniká, nebo čím je „mimořádný", jak říká paní Frye, je využití velkého orchestru a vlastních kompozicí, jež tance doprovázejí, a samozřejmě také strhujícími pěveckými výstupy.

„Kromě toho tam byl také pár uvaděčů, kteří měli tolik humoru, najednou mezi nimi začal přeskakovat sem a tam tenhle neobyčejný humor," popisuje.

„Skutečně si tedy myslím, že to bylo velmi krásné představení, plné obrazů, které si s sebou odneseme domů, je v tom pocit takové pozitivity a lehkosti."

Poté shrnula pocit, jenž sdílí mnoho diváků Shen Yun: „Vešli jsme do síně v neděli odpoledne s tíhou světa na bedrech a vyšli jsme z kongresového centra s pocitem lehkosti, beze všech starostí, lehcí jako peříčko."

Jako choreografce paní Frye imponovala jedinečnost tanců a všemožné doplňky při tanci používané, jako šátky či lampióny. Co bylo na tanečnících, krom zručnosti a flexibility, nejvíce patrné, byla, jak říká, elegance v jejich projevu.

„Všechna tahle disciplína, která jim umožňuje, aby byli všichni sjednocení, je tak mimořádná, chci říct, zvyšovali nebo snižovali počet lidí [ve formaci], ale pořád byli všichni sjednocení."

Více obrazně řečeno: „Jakoby květiny rozkvétaly ve hvězdy."

„ Bylo to tedy nesmírně krásné," dodává.

Řeč přišla i na pestré kostýmy tanečníků: „Naprosto skvělé bylo střídání kostýmů. Každá scéna, každý výstup měl nové kostýmy, novou hudbu, a my jsme si uvědomili, že nás to úplně pohltilo. Byl to ohromný požitek."

Paní Frye vysvětlila, že se na show přišla podívat s mladšími tanečníky, kteří se specializují na hiphop a breakdance. Po zhlédnutí představení jí řekli, že byli ohromení a ocenili také možnost přijít do kontaktu s klasickým čínským tancem a dozvědět se více o Číně.

„Opravdu musím říct, že jsem strávila úžasný večer," říká.

„Krásné na tom je, že jsme to objevili sami. Je to skvělé."

Ráda se od uvaděčů představení dozvěděla, že se Shen Yun za rok vrátí s úplně novým programem a prohlásila, že se těší, až novou show uvidí a odhalí nové obzory, protože představení „ostří vaši vnímavost".

„Jako choreografka se také musím zasytit a musím zažít jiné věci, ne pořád tytéž věci, které jsou v mé kultuře, ale věci v jiných kulturách, abych je strávila a vyjádřila je v mém pojetí," vysvětluje.

„A dnes večer mi to skutečně ukázalo, jak pohybovat rukama jinak, jak se oblékat jinak, a [co] dělat na zemi, vestoje a ve vzduchu."
 
Říká, že v jazzu a hiphopu je tanečník převážně v kontaktu se zemí a styl tance je velmi „agresivní". Avšak klasický čínský tanec prezentovaný souborem Shen Yun je „něco velmi čistého, velmi elegantního, velmi úhledného," vyjádřila se a dodala: „Vždycky je lepší být k sobě pravdivý, v naší hlavní podstatě, řekla bych, jednoduchosti, čistotě a především upřímnosti."

Shen Yun „nás odlehčil," říká.

„Došli jsme klidu!"
 
Shen Yun Performing Arts má nyní namířeno do britského Cardiffu, kde vystoupí dvakrát, 27. a 28. dubna. Poté se vydá do Louvain-La-Neuve v Belgii, kde uvede mezi 30. dubnem a 11. květnem celkem deset představení.

Article in English