Kov nebo korek? Moderna nebo tradice? V tom se naši vinaři různí (Velká Epocha)
Někteří českomoravští vinaři plánují výrazně navýšit použití šroubovacích uzávěrů a přizpůsobit se tak rostoucímu světovému trendu. Tvrzení, že šroubovací závity jsou jen pro nekvalitní vína, je podle nich mýtus.

Ve Vinařství Zaječí, které ročně vyrobí kolem 3 milionů lahví, letos hodlají aplikovat šroubovací vršky u každé páté lahve a toto číslo každoročně navyšovat. „Technika šroubovacích uzávěrů se závity je v současné době nejlepším způsobem, jak udržet vysokou chuťovou kvalitu, svěžest a mládí vína,“ vysvětluje kroky společnosti její jednatel Ivo Kaňovský. 

Vinařství Zaječí se tak přidává k dalším českým společnostem, které této metody už využívají, například Nové vinařství z Měřína nebo Livi Dubňany. Šroubové uzávěry se v široké míře používají v Austrálii, na Novém Zélandu a tlačí se i do Evropy. "Vinařství, která tyto nové uzávěry používají, v Evropě přibývá," uvedl pro časopis Týden Jiří Sedla, předseda Svazu vinařů ČR.

Nicméně ne všechny firmy se nové módě přizpůsobují. Ve Znovíně šroubové uzávěry používají jen pro malé láhve dodávané ČSA, která se podávají v letadlech a podle ředitele společnosti, Pavla Vajčnera, firma šroubovací vršky zavádět neplánuje.

„Zatím neplánujeme nějaké rozšíření na přírodní vína nebo klasické vína, že bychom je dělali se šroubovým uzávěrem, protože vína chceme potencionálně archivovat a tato vína by měla přirozeně dozrávat přes korek.“

Podle Vajčnera stojí za trendem přechodu na nový způsob uzavírání lahví více důvodů: „Částečně je to cena a částečně říkají, že je to praktičnost (při otevírání) a pak je to moderní styl výroby vín takzvaných „sprinterů“, které jsou na krátké období a pod tím šroubovým uzávěrem tato vína více vydrží."

Vína tohoto druhu rychle dozrávají, přibližně do dvou let, tvrdí Vajčner a zdůrazňuje: „K udržení svěžesti ovocnosti, ne k archivaci, jsou dobrá vína se šroubem.“

Ani ve společnosti Vinné sklepy Valtice na zavedení „šroubů“ nepomýšlejí. „Zatím o tom neuvažujeme, spíše máme negativní reakce,“ sdělil Velké Epoše ředitel firmy Marek Šťastný. Podle něj jsou rozdíly mezi lidmi, kteří se o víno nějak zvlášť nezajímají, a těmi, kteří jsou s ním a tradicemi kolem více spjati.

U druhé skupiny spotřebitelů a výrobců je postoj ke kovovým uzávěrům vesměs odmítavý. Přesto Šťastný tuto metodu úplně nezavrhuje: „Pro ty jednoduché vína na rychlý konzum je to z hlediska funkčnosti ideální,“ avšak zároveň dodává, že „víno je kulturní nápoj a nebere se jako nějaká kořalka.“

Zdá se tedy, že až čas ukáže, na kterou stranu se čeští konzumenti přikloní, zda zůstanou věrni tradici, anebo půjdou za pohodlností a praktičností moderního přístupu.