20131024-kniha
Ročenka Taneční aktuality.cz.

České dámy z tanečního světa, které provozují webové stránky Taneční aktuality přinášejí poohlédnutí za uplynulou taneční sezónou 2012 - 2013. Prostřednictvím vlastních článků a střídmého fotografického doprovodu mapují především taneční události v pražské a brněnské metropoli.

„Rekordní množství publikovaných textů na našich webových stránkách v průběhu minulé sezóny ukazuje rozmanitost českého tanečního dění a dokládá vervu českých choreografů získávat své diváky," uvádí šéfredaktorka Tanečních aktualit Lucie Burešová.

Letošní již šestá ročenka přináší jakýsi literární devítistránkový bonus, v podobě studie významné taneční historičky a teoretičky profesorky Heleny Kazárové o Vývoji choreografického myšlení. Pomůže čtenářům krátce nahlédnout do historie tvorby tanečních představení a uměleckých přístupů choreografů.

„Občanské sdružení Teneční aktuality založily před lety tři studentky taneční vědy, protože jediný tištěný časopis, který taneční kritiky publikoval, Taneční listy, byl krátce po roce 2000 zrušen. Čtvrtletník Taneční zóna se specializuje prakticky jen na současný tanec, ale chtělo to platformu, kde by se dala pěstovat kritika všech žánrů," říká redaktorka Lucie Kocourková.

Ročenka je ukázkou publicistické produkce, ale na serveru tanecniaktuality.cz můžeme nalézt také zpravodajství a informační servis z českého tanečního světa.

Hodnocení

Co v ročence naleznete a co tam naopak chybí? Pro mě je rozhodující otázkou, co v ročence vlastně hledám a co bych od ní očekával.

Rád bych v ročence našel zejména přehledně uspořádané články, v nichž se budu moci dobře a rychle orientovat. Dozvěděl se především o smyslu jednotlivých představení a to, jak se podařilo autorům jejich záměr vyjádřit a tanečníkům a hudebníkům celé dílo realizovat.

V každé recenzi hledám odpovědi na otázky, jaký je vnitřní význam představení a jeho nosná myšlenka, jak myšlenku ztvárňuje choreograf, jakou formu přebírá vizuální stránka představení, jak představení uvedli tanečníci do života, jaký byl celkový dojem a účinek vystoupení a dopad na diváka.

Řada recenzí v ročence moje očekávání splnila, část z nich však nikoliv. Chvíli mi trvalo než jsem se na „vlnu" tanečních recenzí naladil, ale po čase jsem se už v textech pohyboval celkem bez problémů. Samozřejmě nebylo v mých silách pročíst celou ročenku a věnoval jsem se pouze náhodně vybraným článkům.

Je zajímavé nalézt na jednom místě recenze a kritiky tanečních vystoupení z různých odvětví. Díky ročence jsem získal větší a detailnější přehled o různých tématech, přístupech, choreografiích a tanečních vystoupeních.

Plusy

Zaujalo mě zajímavé grafické zpracování obalu ročenky. Hold skládám redakci za schopnost pokrývat tak velké množství tanečních představení a za celou přípravu ročenky. Je zajímavé nalézt na jednom místě recenze tanečních vystoupení z různých odvětví. Díky ročence jsem získal větší a detailnější přehled o různých tématech, přístupech, choreografiích a tanečních vystoupeních.

Snažení sdružení Taneční aktuality je pro svět českého tance nepochybně přínosné. Dobrý potenciál cítím v rozhovorech s tanečními osobnostmi, které mohou objasňovat řadu věcí díky dobře kladeným otázkám reportéra a také inspirovat a poučit mladé tanečníky. Ročenka může být zdrojem inspirace a orientačním bodem pro profesionály z oblasti tance, ale i fanoušky nebo zvědavé laiky.

Při čtení ročenky jsem měl pocit, že jsem se dostal do divadelně akademického světa, což způsobila částečná strohost textů, použití akademického jazyka a vyhýbání se subjektivnímu hodnocení představení. Je to způsob, jak se vyhýbat bulvarizaci a udržovat žánr kritiky, ale dělá z recenzí představení pro laika spíše studijní materiál, který bude muset chvíli pročítat, aby se v něm vyznal. Díky tomu mají ale články větší hodnotu, byť jsou potom náročnějším čtením. Je také třeba zmínit fakt, že se autoři snaží především o divadelní kritiku určenou pro tanečníky, choreografy a tvůrce, což se liší od recenzí určených spíše pro diváky a laickou veřejnost.

Kladně na mě zapůsobily například tyto recenze: Slavné hity v Ústí nad Labem (Lucie Dercséniová), Arkham Khan a jeho návrat ke kořenům: DESH (Kristina Durczaková), Plovárna - nový cirkus ryze domácí provenience (Radim Vizváry), Valentýn má co říci (Kateřina Votočková) a další.

Mínusy

Prvním úskalím, na které jsem při pročítání textů narazil, byl nejednotný koncept nebo struktura jednotlivých recenzí, neboť každá autorka (autorů je v knize jako šafránu) píše vlastním stylem. Neuspokojily mě recenze, které se pohybují spíše na povrchu, ty které odhalují význam jednotlivých tanců a představení a jdou přímo ke kořenům, mi vyhovují asi nejvíce.

Absence jednotné struktury článků mě nutila pročítat se zpravidla celým textem, abych nakonec v některých případech vůbec nenašel, co hledám. Jako někdo, kdo má pro studium literatury pouze omezený čas, bych ocenil rozdělení textu podnadpisy a dělení do menších odstavců podle jejich vnitřního smyslu. A samozřejmě pokud možno jednotnou strukturu předkládaných recenzí. Velká část recenzí v ročence tyto kvality má, ale redakce by mohla pro přehlednost razit společný koncept, byl by to velký bonus pro čtenáře a posun směrem k větší čtivosti, přehlednosti textů.

Bohužel zůstává někdy význam recenzovaných představení autorem buď zcela nebo částečně neodhalen nebo nepochopen. Někdy z popisu jednotlivých scén a tanců lze částečně skrytý význam vydedukovat, někdy jsem se musel spokojit jen s popisem povrchové formy představení bez nároku na zjištění, proč se vlastně tanečníci na scéně pohybovali. Někdy se v recenzích otevírají otázky, které mě zaujaly, ale končí nezodpovězené, což je škoda. Někdy je věnována významu a smyslu představení pouze jediná věta, což moji zvědavost také neuspokojuje.

Rezervy jsem nalezl například v těchto recenzích: Claudio Stellato a Lia Haraki (Kristina Durczaková), Palle Granhoj opět v Ponci - Aline Not Alone (Marcela Benoniová), Karine Ponties a její belgický soubor Dame de Pic (Marcela Benoniová) a v některých dalších.

Děkuji sdružení Taneční aktuality za poskytnutí ročenky k recenzi.

Seznam prodejních míst ročenky nebo on-line objednávku naleznete zde - cena 169,- Kč.

Článek byl aktualizován 28.10.2013