Fanoušci počítačových her a odborníci z odvětví sledují soutěžní klání Epic Games Fortnite E3 Tournament na stadionu v Los Angeles, USA; 12. června 2018. (Christian Petersen/Getty Images)
Fanoušci počítačových her a odborníci z odvětví sledují soutěžní klání Epic Games Fortnite E3 Tournament na stadionu v Los Angeles, USA; 12. června 2018. (Christian Petersen/Getty Images)
Světová zdravotnická organizace 18. června prohlásila, že počítačoví hráči, kteří jsou charakterizováni „zhoršenou kontrolou nad hraním“ se nyní budou na základě poslední Mezinárodní klasifikace chorob označovat za osoby trpící duševní poruchou.

Nedávná úprava seznamu onemocnění uvádí náruživé hráčství za samostatnou poruchu, která si vyžádá „zvýšenou pozornost lékařských odborníků vůči rizikům rozvoje této poruchy“.

Počítačové hry představují obří trh. Jak uvádí  Entertainment Software Association, jen v USA vykázalo vloni toto odvětví rekordních 36 miliard dolarů tržeb, což je oproti roku 2016 nárůst o 18 procent. Podle zprávy existuje ve světě kolem 2,6 miliardy počítačových hráčů a i v příštích letech se očekává další růst.

Poslední hitovka „Fortnite“, která se chlubí 125 miliony hráčů, kteří spolu soupeří o to, kdo zůstane stát jako poslední, si podle Super Data Research vydělala jen v dubnu 296 milionů dolarů.
Nová klasifikace by mohla pomoci identifikovat ty, kdo jsou na počítačových hrách závislí, protože mladí gameři často pomoc sami nevyhledávají.

„Přicházíme do kontaktu s rodiči, které sužuje nejenom to, že vidí, jak jejich ratolest nedokončí školu, ale i to, že vidí, jak se jim rozpadá celá rodinná struktura,“ uvedla pro tiskovou agenturu AP doktorka Henrietta Bowden-Jonesová z britského Královského sdružení psychiatrů.

20180621 gameri2
Fanoušci počítačových her hrají na 24. veletrhu elektroniky v Los Angeles hru Fortnite, 13. června 2018. (Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)

Aby mohla být nemoc počítačových her diagnostikována, musí mít „dostatečnou závažnost“ a musí mít neblahý dopad na fungování osoby, ať už v rámci rodiny, komunity nebo v zaměstnání. Světová zdravotnická organizace uvádí, že porucha by měla být evidentní „alespoň 12 měsíců“.

Zařazení závislosti na počítačových hrách mezi duševní poruchy povede podle odborníků k sestavení léčebných postupů. „Z psychologického hlediska jsou počítačové hry stejné jako nefinanční druh hazardních her,“ prohlásil pro AP profesor Mark Griffiths z Nottingham Trent University ve Velké Británii.

Spojitost s reálným násilím

Nová klasifikace přichází uprostřed debat o spojitosti mezi střílením a videohrami. Někteří kritikové prohlašují, že počítačové hry vystavují děti násilí a souvisí s agresí a snižováním citlivosti.

Jedním z takových kritiků je i sám prezident Donald Trump, který věří, že počítačové hry vštěpují do mysli adolescentů násilné myšlenky. Trump se ostatně nedávno setkal s představiteli herního průmyslu, aby s nimi tento problém probral.

Jak uvádí server ProCon.org, víc než polovina z padesátky nejprodávanějších počítačových her obsahuje násilí. V USA se hrají počítačové hry pravidelně ve dvou ze tří domácností a věnuje se jim přibližně 97 procent dětí ve věku 12–17 let.

Přinejmenším 14 pachatelů, kteří při střelbě na školách zavraždili vícero osob, hrálo násilné počítačové hry. Přestože neexistuje žádný usvědčený zločinec, který by přiznal, že ho ke spáchání trestného činu vedlo hraní počítačových her, existuje víc než tisíc studií provedených v posledních třech desetiletích, které dokazují, že násilné počítačové hry souvisí s nárůstem agrese a vzteku.

Jako výsledek podobných studií se Americký svaz psychologů rozhodl vyzvat tvůrce počítačových her, aby navrhovali takové produkty, které by rodičům umožňovaly omezit množství násilného obsahu.


Líbil se vám tento článek? Podpořte nás prosím jeho sdílením na sociálních sítích.


Článek byl redakčně zkrácen. Přeložil O. H. Zdroj.