Pamětníci možná ještě znají to žertovné heslo z doby socialismu: „DoDo“. Znamenalo „dodělej doma“. Domácí kutilství v době minulého režimu v Čechách vzkvétalo mimo jiné také proto, že obchody nabízely mnohdy nekvalitní výrobky, které zcela dobře neposloužily svému účelu. A tak nastoupila domácí dílna a šikovné ruce nebo „meloucháři“, kteří bývali pozváni, aby vhodně dokončili opravu, stavbu nebo různá udělátka v domácnosti či na zahradě.

Na přelomu zimy a jara i v novém státotvorném celku právě nyní Češi, převážně muži, tráví hodiny v obchodech, jako jsou různé hobby-markety, nebo i v malých obchůdcích s potřebami pro kutily. Nemohou se vynadívat – však oproti minulosti se v obchodech nachází nesčíslný výběr zboží.

Zahrada, kuchyně, železářství

Zahradní sortiment náleží do celoročně nejprodávanějšího zboží. Se svým prodejem zaujímá téměř třetinový podíl, jak uvádí TZ. V ročním úhrnu vévodil 29 procenty, od února do října. Nejvyšší zájem byl o toto zboží od dubna do července.

Mezi další velice oblíbené skupiny pak patří i zboží do kuchyně a oblast železářství.Nejstabilněji prodávaným sortimentem je pak zboží určené do koupelen a pro úklid.

Rovnoměrně v průběhu roku se prodává i sortiment pro zvířata. Data zároveň ukazují, že Češi za zboží v hobby-marketech nejvíce utrácí na přelomu jara a léta.

„Ukazuje se, že Češi jsou částečně stále národem chatařů, kde mimo jiné pečují o své zahrádky. Obliba tohoto sortimentu na přelomu jara a léta zapříčinila výrazný růst tržeb… Ještě zajímavější je pak skutečnost, že zájem o toto zboží vévodil sortimentu i mimo sezónu, například v únoru…,“ sdělil Roman Mazák, předseda Družstva CBA, pod které patří Kinekus v České republice.

Vytápění domu a v neposlední řadě – domácí mazlíčci

Do hospodyňkami oblíbeného sortimentu je zboží určené do kuchyní, a to v zimních měsících. Nejstabilněji prodávaným zbožím je sortiment určený pro koupelnu a úklid.

Částečně je to dáno tradičním předvánočním úklidem, dílem také skutečností, že určitou část tohoto sortimentu tvořily vánoční dárky, míní R. Mazák.

Nový koronavirus a nemoc COVID-19: Co o nich víme? (Epoch Times)

Z hlediska jednotlivých měsíců se na tržbách hobby-marketů nejvíce podílí květen, a to necelými 11 procenty.

Koupelna
Uklizená koupelna. (Chastity Cortijo / Unsplash)

Podle Mazáka je také zajímavostí vývoj prodeje u sortimentu určeného pro vytápění:

Téměř polovina zakoupeného sortimentu se vměstnala do období od října do prosince. Vůbec nejsilnější byl právě desátý měsíc, na něj připadlo skoro 19 procent všech prodejů v rámci roku.

V únorovém předjaří se hospodáři, kutilové i kutilky těší na jarní práce a činnosti. Často navštěvují bohatě zásobené obchody a očima vybírají potřebné věci.

Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k odběru Newsletteru. Jednou týdně vám tak budeme moci zasílat výběr těch NEJ zpráv.

Nezapomínají přitom na domácí mazlíčky, kteří také určitým podílem zvedají tržby ve zmíněných obchodech.