Národní Rada pro bezpečnost přepravy USA (The National Transportation Safety Board) reagovala  na vyšetřování nehody, která se stala v březnu 2018, kdy částečně automatizovaný systém řízení společnosti Tesla nasměroval SUV do betonové bariéry na kalifornské dálnici a způsobil smrt řidiče vozidla. V reakci na to poskytla rada nová doporučení, aby se v budoucnu zabránilo  nehodám částečně automatizovaných vozidel. 

Softwarový inženýr společnosti Apple, Huang, řídil svůj model Tesly na silnici v Silicon Valley, když v rychlosti 113 km/h narazil do bariéry. Celkově se tak od roku 2016 v USA jednalo již o třetí smrtelnou nehodu vozidla s autopilotem Tesly. 

Rada uvedla, že nedokáže přesně určit, proč vůz směřoval do bariéry, ale pravděpodobně to byla kombinace vybledlých jízdních pruhů, jasného slunečního svitu, které ovlivnily kamery, a příliš malá vzdálenost protijedoucího vozidla. Rada také uvedla, že řidič by pravděpodobně žil, kdyby byl mantinel bezpečnostní bariéry opraven. 

Systém Tesly pro vyhýbání se nárazům dle zjištění rovněž neupozornil řidiče na překážku a jeho automatické nouzové brzdění se neaktivovalo. Podle záznamů ze systému Huang v době nehody nedržel ruce na volantu a dle záznamu z jeho iPhonu hrál hru na svém smartphonu. Mezi doporučeními je tak i pobídka technologickým společnostem, aby navrhovaly chytré telefony a jiná elektronická zařízení tak, aby nefungovaly v dosahu řidiče, s výjimkou nouzových situací.

Národní Rada pro bezpečnost přepravy USA vyjadřuje nespokojenost s tím, že její doporučení nejsou federální agenturou pro bezpečnost silnic, ale i samotnou společností Tesla, stále dostatečně akceptována.

Tesla uvádí, že autopilot je určen k asistenci řidiče a že řidiči musí být vždy připraveni zasáhnout, a doporučuje řidičům, aby drželi ruce na volantu a dávali pozor. Autopilot zaznamenává tlak, který řidič vyvíjí na volant, a případně vydá vizuální a zvuková varování. Řidiči však uvádějí, že se mohou přidržování volantu po delší dobu vyhnout. 

„Při jízdě v domnělém režimu „autopilota“ nemůžete číst knihu, sledovat film nebo televizní show, nemůžete textovat či hrát videohry,“ řekl předseda rady pro bezpečnost Robert Sumwalt.

Autopilot je navržen tak, aby udržoval vozidlo v jízdním pruhu a udržoval bezpečnou vzdálenost od vozidel před ním. Se souhlasem řidiče může měnit jízdní pruhy. Existují však obavy týkající bezpečnosti systémů, které mohou vykonávat jízdní úkoly při delších úsecích jízdy s malým nebo žádným zásahem člověka. 

Nový koronavirus a nemoc COVID-19: Co o nich víme? (Epoch Times)

Podle Ensara Becica, odborníka na bezpečnost silničního provozu a automatizace rady pro bezpečnost, nejsou pro sledování pozornosti řidiče například stále dostatečné systémy pro monitorování točivého momentu volantu.

tesla elon musk
Elon Musk na tiskové konferenci v Pekingu, 2015. (VCG / VCG via Getty Images)

Autopilot se stává nedílnou součástí cestního provozu

CEO společnosti Tesla, Elon Musk, oznámil letos 10. března na Twitteru, že Tesla vyrobila 1 000 000 vozidel. Hodnota akcií Tesly aktuálně dosahuje 50-procentního zhodnocení za poslední rok. A to i navzdory velice negativním zprávám z čínského automobilového trhu, který zaznamenal propad prodejů za únor 2020 o více než 80 procent kvůli šířícímu se wuchanskému viru, COVID-19.

Automobily Tesla jsou dalece nejrozšířenější, co se týče technologie autopilota. Ostatní výrobci však rovněž nasazují technologii autopilota do nových modelů svých aut. Příkladem může být vůz Audi A8, model 2019, který obsahuje technologii Audi’s Traffic Jam Pilot, která je schopna řídit vůz i bez pozornosti vodiče. Audi se však rozhodlo, že tuto technologii zatím ponechá neaktivní, „dokud pro ni nebudou vhodné podmínky”.

Čtěte také:

Tesla představila koncept nejrychlejšího sériově vyráběného vozu pro rok 2020

Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k odběru Newsletteru. Jednou týdně vám tak budeme moci zasílat výběr těch NEJ zpráv.