Jack Ma, donedávna nejbohatší Číňan, zmizel z očí veřejnosti minulý rok na podzim. Jeho internetová společnost Alibaba Group Holding Ltd. byla od té doby pečlivě sledována regulačními orgány a vládou v Pekingu. Podle čínských odborníků chce prezident Si Ťin-pching oslabit politické síly stojící za Jackem Ma.

V posledních několika dnech vycházely o Alibabě v čínských režimem ovládaných médiích opakovaně negativní články. 16. března 2021 Financial Times informovaly, že z čínských obchodů s aplikacemi byl odstraněn UC prohlížeč mobilního telefonu skupiny Alibaba Group Holding. Oficiálním důvodem bylo údajně to, že „obsahuje reklamy na lékařské výrobky od pochybných společností“.

O den dříve, 15. března 2021, se objevil jiný článek, a to v americkém listu The Wall Street Journal, který uvádí, že Komunistická strana Číny byla „šokována“ velikostí podílu společnosti Alibaba v mediálních organizacích. Obává se, že vliv korporace by mohl zpochybnit propagandistické úsilí čínského režimu. Vyvíjí proto tlak na Alibabu, aby v Hongkongu prodala list „South China Morning Post“ a snížila podíl akcií ve společnosti Sina Weibo, čínské sociální platformě.


O čtyři dny dříve, 11. března 2021, noviny zveřejnily další zprávu o tom, že podle zasvěcených osob by čínský režim mohl uvalit na Alibabu „rekordní pokutu“ ve výši přibližně 10 miliard dolarů. Důvodem má být údajně obvinění z „monopolu“.

Si Ťin-pching: „Média musí nést příjmení strany“

Již v roce 2016 Si Ťin-pching zdůraznil, že čínská „média musí nést příjmení strany“. Tím je řečeno, že strana musí mít kontrolu nad médii. Jack Ma však už nějakou dobu disponuje 8 miliardami dolarů v mediálních aktivech.

Mediální impérium Alibaba zahrnuje televizi, noviny, webové stránky, sociální média, filmy a reklamu. Skupina provozuje společné podniky s čínskými státními médii, jako je tisková agentura Sin-chua nebo s místními novinovými skupinami.

V roce 2015 Jack Ma utratil 200 milionů amerických dolarů (USD) na získání 100 procent akcií anglických novin South China Morning Post provozovaných v Hongkongu.

Alibaba vlastní také 37 % China Business News, jedné z nejvlivnějších zpravodajských organizací v pevninské Číně. Dále vlastní přibližně 30 % akcií Weibo, jejichž tržní hodnota je více než 3,5 miliardy USD.


Knižní tip Epoch Times
Doporučujeme Vám knihu, která odhaluje jak se vliv komunismu rozšířil po celém světě a skrytě či pod různými maskami  působí proti celému lidstvu. Knižní vydání či e-book můžete zakoupit v našem E-shopu.


Alibaba Group Holding Ltd. vlastní také 6,7% podíl ve společnosti Bilibili, webové stránce pro sdílení videí, která je populární mezi mladými Číňany, s tržní hodnotou téměř 2,6 miliardy USD. Dále 5 % Mango Super Media s tržní hodnotou přibližně 800 milionů USD a 5,3 % Focus Media s tržní hodnotou téměř 1,2 miliardy USD.

Vůdce komunistické strany Si Ťin-pching se pokouší rozbít Alibabův mediální průmysl, aby eliminoval své politické oponenty stojící za Jackem Ma.

Regulace proti politickým oponentům?

Pekingský ekonom, jehož jméno nebylo zveřejněno, řekl v rozhovoru pro rádio Voice of America, že bitva mezi komunistickou stranou a technologickým gigantem není ničím jiným než soubojem mezi akcionáři.

V článku The Wall Street Journal, který byl zveřejněn 16. února 2021, autor odhaluje vztah mezi společnostmi Alibaba a Boyu Capital, která patří rodině čínského exprezidenta Ťiang Ce-mina. Ťiang Ce-min je bývalým generálním tajemníkem Komunistické strany Číny a zároveň politickým odpůrcem současného prezidenta Si Ťin-pchinga.

Ťiang Ce-min stál u zrodu masivní represivní kampaně proti příznivcům meditační praxe Falun Gong. Represe, které vedl takzvaný Úřad 610 založený Ťiang Ce-minem, přinesly tisíce obětí na životech a uvrhly miliony lidí do pracovních táborů a vězeňských zařízení. Ťiang Ce-min také figuruje ve vyšetřovací zprávě nevládní organizace WOIPFG jako iniciátor, který vydal pokyn nemocnicím Lidové osvobozenecké armády, aby využily vězněné následovníky Falun Gongu jako nedobrovolné dárce k orgánovým transplantacím.

List Wall Street Journal také analyzoval důvody stojící za pozastavením platformy společnosti FinTech Ant Group, kterou založil Jack Ma. Platforma měla být zprovozněna v listopadu loňského roku. Mezi investory v pozadí společnosti figurují: Alvin Ťiang, vnuk bývalého vůdce komunistické strany a Li Po-tchan, zeť Ťia Čching-lina, bývalého člena Stálého výboru politbyra, nejvyššího orgánu komunistické strany.

Si Ťin-pching se údajně zaměřuje na členy takzvané Prince’s Party, kteří jsou jeho potenciálními politickými nepřáteli. To je také důvodem toho, že se snaží snížit finanční kapitál těchto politických oponentů.

(Článek byl zpracován s použitím reportáží čínské redakce deníku Epoch Times)

Z původního článku německé redakce deníku The Epoch Times přeložila G. K.