Před pandemií COVID-19 popularita pěší turistiky mezi dospělými i dětmi klesala. Během pandemie však její obliba stoupla, protože na stezky vyráží stále více lidí. Pěší turistika je skvělým způsobem, jak poznat přírodu a těm, kteří se jí věnují, přináší řadu výhod pro fyzické i duševní zdraví.

Pěší turistika se v mnoha ohledech liší od běžné procházky po okolí. Na rozdíl od chodníku je terén na mnoha turistických trasách nerovný nebo kamenitý. Obvykle také dochází k určité změně nadmořské výšky, protože stezka se klikatí do kopců nebo s kopců. Lidé také obvykle nosí jinou obuv – například turistické boty – která může být těžší, než na jakou jsou zvyklí.

Tyto rozdíly v terénu a obuvi znamenají, že při pěší turistice dochází k vyššímu energetickému výdeji – a ke spalování více kalorií – než při chůzi po rovině. Ke stabilizaci na nerovném terénu musíme také používat další svalstvo – svaly, které při chůzi po rovném terénu běžně nepoužíváme.


Zatímco při svižné chůzi rychlostí kolem 5 kilometrů za hodinu se spotřebuje až čtyřikrát více energie než při sezení a odpočinku, při pěší turistice po polích a kopcích se spotřebuje více než pětkrát tolik energie. To znamená, že můžete dosáhnout doporučovaných 150 minut středně intenzivní až intenzivní fyzické aktivity, aniž byste museli běhat nebo chodit do posilovny.

Výhody dostatečného pohybu jsou jasné: zlepšuje fyzické zdraví, kvalitu spánku i zvládání stresu. Snižuje také pravděpodobnost vzniku některých chronických onemocnění, jako je demence, cukrovka 2. typu, kardiovaskulární onemocnění, deprese a některé druhy rakoviny. Některé studie naznačují, že u starších dospělých může pěší turistika zlepšit vysoký tlak.

Pěší turistika je prospěšná i pro osoby s již existujícími zdravotními potížemi. Výzkumy ukazují, že pěší turistika vede k úbytku hmotnosti a zlepšuje kardiovaskulární zdraví u dospělých s předdiabetem, čímž pravděpodobně snižuje riziko onemocnění cukrovkou 2. typu. Bylo také prokázáno, že zlepšuje další aspekty zdraví, včetně svalové síly, rovnováhy a flexibility u starších dospělých s obezitou. Dokonce i ti, kteří trpí problémy s rovnováhou nebo klouby, mohou při túrách používat trekingové hole, které snižují zatížení nohou.

Oblíbená forma pěší turistiky zvaná nordic walking, při níž si účastníci pomáhají trekingovými holemi, zapojuje horní část těla a zvyšuje intenzitu kroku. Výzkumy ukazují, že tato forma pěší turistiky zvyšuje kardiovaskulární zdraví, úbytek váhy a svalovou sílu jak u lidí bez jakýchkoli předchozích zdravotních potíží, tak i u lidí s chronickými onemocněními, jako je Parkinsonova choroba.

Dalším zdravotním přínosem pěší turistiky je, že je označována za „ekologickou“ formu pohybu. Tím se dostáváme k dalšímu přínosu pro naše zdraví při turistice v lůně přírody. Výzkumy ukazují, že „eko cvičení“ snižuje krevní tlak a zvyšuje duševní pohodu tím, že zlepšuje náladu a snižuje depresi ve větší míře, než to dokáže cvičení v uzavřených prostorech.


Knižní tip Epoch Times
Devět komentářů ke komunistické straně mapuje děsivou historii Komunistické strany Číny. Iniciovala hnutí, díky kterému vystoupilo ze „strany“ a jejích přidružených organizací již přes 300 milionů Číňanů. Zakoupíte na našem E-shopu.


Tento výzkum ukazuje, že zdravotníci by měli vždy, když je to možné, doporučovat pacientům pěší turistiku jako levný způsob zlepšování zdraví. Ve Velké Británii dokonce probíhá pilotní iniciativa ministerstva zdravotnictví, jejímž cílem je posoudit zdravotní dopady „zelených předpisů“, kdy jsou pacientům předepisovány aktivity na čerstvém vzduchu, jako je pěší turistika nebo zahradničení, aby se jim zlepšilo duševní i fyzické zdraví.

Vyrazte do přírody

I když jste možná nikdy předtím nechodili na túry, začít je snadné. Do telefonu si můžete stáhnout spoustu aplikací, které vám pomohou s navigací a vyhledáváním tras. Obvykle spolupracují s GPS a snadno se jimi řídí i ti, kteří mají špatný orientační smysl.

Pokud chcete začít s pěší turistikou, můžete také vyzkoušet výzvu 1 000 mil. Ta vybízí lidi, aby za rok ušli 1 000 mil. To pomohlo mnoha lidem – včetně mých vlastních rodičů, aby byli aktivnější, a to zejména během covidového období.

Pokud máte mladou rodinu nebo si prostě chcete turistiku zpestřit – interaktivnějším způsobem, jak se dostat do přírody, je geocaching. Při něm se po trase GPS dostanete na místo, kde někdo ukryl kešku – krabičku nebo nějakou drobnost. Pomocí aplikace můžete také zaznamenat, co jste našli. Geocaching je celosvětový fenomén, takže se dá provozovat téměř kdekoli na světě.

Pěší turistika je skvělý způsob, jak si aktivně zlepšit duševní i fyzické zdraví. A vzhledem k tomu, že mnozí z nás budou letos pravděpodobně ještě trávit dovolenou poblíž svého bydliště, může to být skvělý způsob, jak se dostat z domu a prozkoumat nová místa.

Lindsay Bottomsová je lektorkou fyziologie cvičení a zdraví na Univerzitě Hertfordshire ve Velké Británii. Tento článek byl poprvé publikován na portále The Conversation.

Přeloženo z článku newyorské redakce deníku The Epoch Times.