Redakce Epoch Times

18. 10. 2021

Většina lidí dárky miluje. S potěšením je přijímáme a s potěšením je také dáváme. Podle spotřebitelského průzkumu naprostá většina Čechů jistě aspoň někdy pořizuje dárky pro své blízké, kamarády a známé. Muži oproti ženám vynakládají mírně větší částky na dárky pro kolegy a kamarády, zatímco ženy více utrácejí za dárky pro své partnery.

Mezi muži je také větší část těch, kteří nedávají dárky nikdy nikomu. Tato a další zjištění vyplynula z výsledků spotřebitelského průzkumu, který zpracovala výzkumná agentura Evalytics. Na přelomu července a srpna 2021 se do něj zapojil vzorek 712 online respondentů ve věku 35 – 60 let.

Dárky podle přání nebo překvapení?

„Zákazníci u nás většinou pořizují víno jako dárek. Chtěli jsme tedy zmapovat, jak lidé o věnování a přijímání dárků uvažují v širším kontextu. Velmi zajímavé je například zjištění, že většina z nás, celých 70 %, se snaží vybírat dárky, u kterých předpokládáme, že si je obdarovaný přeje. Nicméně šance, že to bude trefa do černého, jsou téměř jak se říká fifty fifty. 51 % lidí sice ocení, dostanou-li to, co si přáli. Ale ještě větší podíl, 58 % respondentů potěší, když je dárek překvapí. To se nemusí vylučovat a také dárek, který si někdo přeje, je možné doplnit o prvek překvapení, jen to vyžaduje trochu kreativity a vtipu,“ vysvětluje Jan Pánek, zakladatel e-shopu vinozarchivu.cz, který je zadavatelem průzkumu.

květina
Ilustr. foto. (Jeremy Cai / Unsplash)

Z výsledků také vyplývá, že lidé, kteří nešetří na dárku pro partnera, nešetří ani na kamarádech a kolezích a naopak. S věkem roste i výše hodnoty daru, kterou jsou lidé ochotni zaplatit pro své přátele. Také podle odborníků na mezilidské vztahy se s věkem vyvíjejí naše preference a priority.

Vděk za zdraví a společné chvíle

„S přibývajícími léty a životními zkušenostmi se lidé radují z úplně obyčejných věcí, jsou vděční hlavně za zdraví, hezké vztahy a společné chvíle s rodinou. Chtějí-li své blízké potěšit dárkem, tak se zaměřují na něco kvalitního a společné zážitky. Dárek sám o sobě tak vyjadřuje přání posílit vztah s obdarovaným. Dávat si hodnotné dárky je obvyklé mezi partnery proto, že jde o vyjádření vzájemného ocenění za společné sdílení života a všeho, co s sebou nese. Menší pozornosti darované přátelům zase ukazují, že je počítáme mezi své blízké,“ vysvětluje terapeutka Jana Neuwerthová Šmýdová.

Nejčastěji si přejeme poukazy na nákup, dostáváme archivní víno z roku narození i náramkové hodinky

V uvažování o výběru dárku, ať již z pohledu dárce či obdarovaného, je dle výsledků průzkumu shoda – lidé si projektují vlastní přání do preferencí druhých.

víno
Víno jako dárek, ilustr. foto. (Mathilde Langevin / Unsplash)

„Pro dokreslení, z baterie příkladů dárků v hodnotě do 2 000 Kč, které obdarovaný hodnotí nejvstřícněji, vychází nejlépe různé poukazy, například na oblečení. Jako druhý nejoceňovanější dárek muži uvádí archivní víno z roku jejich narození, zatímco ženy uvádějí náramkové hodinky. Lidé, kteří by nejvíce ocenili certifikát o úhradě částky na dobročinné účely, jsou starší než ti, kteří by volili jinak,” doplňuje Pavel Mužík, hlavní analytik agentury Evalytics.

Nejzajímavější výsledky průzkumu:

Kolik z nás dárky kupuje?

  • Celá 4 % respondentů uvedla, že žádné dárky nekupují
  • 96 % lidí někdy kupuje dárky svým blízkým, kamarádům a známým

Jak dárky vybíráme?

  • Pro 70 % lidí je důležité pořídit dárek, který si obdarovaný přeje
  • 66 % lidí někdy pořídilo stejný dárek, který se v minulosti osvědčil
  • Pro 45 % lidí je důležité pořídit praktický dárek
  • Pro 35 % lidí je důležité pořídit dárek, který je vtipný a pobaví
  • Pro 12 % lidí je důležité pořídit dárek, který je ručně vyrobený, případně aby darovali vlastnoruční výrobek
  • Pro 7 % lidí je důležité pořídit dárek, který by si přáli dostat také oni sami
  • Pro 6 % lidí je důležité pořídit dárek, který může sloužit jako investice (mince apod.)

Jaký dárek sami oceníme?

  • 51 % lidí ocení dárek, který si přejí
  • 58 % lidí ocení dárek, který je překvapí
  • 42 % lidí ocení praktický dárek
  • 10 % lidí ocení dárek, který je investicí
  • 20 % lidí ocení zábavný a vtipný dárek
  • 20 % lidí ocení dárek, který je ručně vyrobený, případně vlastnoruční vyrobený darujícím
Náramkové hodinky
Náramkové hodinky jako častý dárek, ilustr. foto. (Jordan Nix / Unsplash)

Jaký dárek v hodnotě 2 000 Kč nás nejvíc potěší?

  • 50 % lidí potěší dárková poukázka (například na nákup oblečení)
  • 12 % lidí potěší adrenalinový zážitek
  • 10 % lidí potěší archivní víno z roku narození
  • 11 % lidí potěší náramkové hodinky
  • 9 % lidí potěší certifikát o úhradě částky na dobré účely
  • 8 % lidí potěší dárek vlastnoruční výroby

Kolik utratíme za partnery?

  • Největší část žen (75 %) utratí za jeden dárek pro partnera či partnerku do 5 000 Kč.
    Zbylých 25 % pak dokonce částku nad 5 000 Kč.
  • Největší část mužů (67 %) utratí za jeden dárek pro partnerku či partnera částku do 5 000 Kč.
    Zbylých 33 % pak dokonce částku nad 5 000 Kč.

Kolik utratíme za přátele?

  • Největší část žen (88 %) utratí za jeden dárek pro přítele do 1 000 Kč.
  • Největší část mužů (80 %) utratí za jeden dárek pro přítele částku do 1 000 Kč.
  • Největší část žen i mužů souhrnně (84 %) utratí za jeden dárek pro přítele částku do 1 000 Kč.

Kolik utratíme za kolegy ?

  • Největší část žen (86 %) utratí za jeden dárek pro kolegu do 500 Kč.
  • Největší část mužů (79 %) utratí za jeden dárek pro kolegu částku do 500 Kč.
  • Největší část žen i mužů souhrnně (82 %) utratí za jeden dárek pro kolegu částku do 500 Kč.

Podle TZ: agentura ADDICTS PUBLIC RELATIONS s.r.o.

Přečtěte si také

Útok ISIS v New Orleans ukazuje, že vliv jeho propagandy trvá dál, říkají analytici

To, zda ISIS fyzicky existuje nebo ne, je pro islámské extremisty „irelevantní“, říká odbornice na boj proti terorismu. Proč je jeho ideologie stále atraktivní?

Sněmovna schválila růst platů vrcholných politiků pro letošek téměř o sedm procent

Do budoucna se mají podle přijatého pozměňovacího návrhu meziročně zvyšovat nejvýše o pět procent.

norsko krajina domy
Jak se miliardáři v Norsku stali ohroženým druhem

Kritici varovali, že norská daň z bohatství „vyvolá odliv kapitálu a ohrozí tvorbu pracovních míst“, a přesně to se také stalo. Norský novinář Rupert Neate poznamenal, že v roce 2022 opustilo Norsko více „superbohatých lidí“ než „během předchozích 13 let“.

Po rozhodnutí Nejvyššího soudu má čínská sociální síť TikTok v neděli v USA ukončit činnost

U amerických uživatelů populární služba by podle zákona měla v neděli ukončit činnost, pokud by ji čínská mateřská firma ByteDance do té doby neprodala.

Kyle Bass, zakladatel a investiční ředitel společnosti Hayman Capital Management a zakládající člen Výboru pro současné nebezpečí: Čína, ve Washingtonu, 26. září 2019. (Samira Bouaou / The Epoch Times)
Čínský trh s dluhopisy je známkou kolabující ekonomiky, říká Kyle Bass

Podle manažera hedgeového fondu se čínská ekonomika potýká také s problémy v bankovnictví a realitách.

Esenciální oleje pro zahřátí, lepší spánek a usnadnění trávení v zimě

Esenciální oleje jako zimní spojenci se snadno používají a nabízejí řadu výhod pro tělo i mysl. V zimě se lidé často cítí depresivně, když se dny zkracují a teplota klesá. Tehdy mohou esenciální oleje dělat zázraky. Wej Čchen-i, koordinátorka zdraví certifikované společností TÜV Rheinland, doporučuje esenciální oleje, které podporují spánek a teplo a zklidňují trávicí trakt. Tyto oleje pomáhají uvolnit […]

Česko vypustilo do vesmíru svou největší družici, sloužit bude obraně

Česko v úterý vypustilo do vesmíru zatím svou největší družici SATurnin-1. Sloužit má k obraně a bezpečnosti. Na rozdíl od jiných družic není závislá na zahraničních technologiích.

„Tohle je pro mě silný příběh,“ říká režisér Dan Svátek o osudech čínského obhájce Kao Č‘-šenga

V Senátu zazněl silný příběh renomovaného čínského právníka Kao Č‘-šenga, jenž upadl v nemilost komunistického režimu. Jak jej vnímají režisér Dan Svátek a senátorky Jitka Seitlová a Jaromíra Vítková?

National Geographic Society: Jak a kde vznikla tato nejvlivnější geografická společnost na světě?

Vznik National Geographic Society v roce 1888 spojil objevitele a vědce s cílem šířit geografické poznání a podporovat vědecké expedice.