Většina lidí dárky miluje. S potěšením je přijímáme a s potěšením je také dáváme. Podle spotřebitelského průzkumu naprostá většina Čechů jistě aspoň někdy pořizuje dárky pro své blízké, kamarády a známé. Muži oproti ženám vynakládají mírně větší částky na dárky pro kolegy a kamarády, zatímco ženy více utrácejí za dárky pro své partnery.
Mezi muži je také větší část těch, kteří nedávají dárky nikdy nikomu. Tato a další zjištění vyplynula z výsledků spotřebitelského průzkumu, který zpracovala výzkumná agentura Evalytics. Na přelomu července a srpna 2021 se do něj zapojil vzorek 712 online respondentů ve věku 35 – 60 let.
Dárky podle přání nebo překvapení?
„Zákazníci u nás většinou pořizují víno jako dárek. Chtěli jsme tedy zmapovat, jak lidé o věnování a přijímání dárků uvažují v širším kontextu. Velmi zajímavé je například zjištění, že většina z nás, celých 70 %, se snaží vybírat dárky, u kterých předpokládáme, že si je obdarovaný přeje. Nicméně šance, že to bude trefa do černého, jsou téměř jak se říká fifty fifty. 51 % lidí sice ocení, dostanou-li to, co si přáli. Ale ještě větší podíl, 58 % respondentů potěší, když je dárek překvapí. To se nemusí vylučovat a také dárek, který si někdo přeje, je možné doplnit o prvek překvapení, jen to vyžaduje trochu kreativity a vtipu,“ vysvětluje Jan Pánek, zakladatel e-shopu vinozarchivu.cz, který je zadavatelem průzkumu.
Z výsledků také vyplývá, že lidé, kteří nešetří na dárku pro partnera, nešetří ani na kamarádech a kolezích a naopak. S věkem roste i výše hodnoty daru, kterou jsou lidé ochotni zaplatit pro své přátele. Také podle odborníků na mezilidské vztahy se s věkem vyvíjejí naše preference a priority.
Vděk za zdraví a společné chvíle
„S přibývajícími léty a životními zkušenostmi se lidé radují z úplně obyčejných věcí, jsou vděční hlavně za zdraví, hezké vztahy a společné chvíle s rodinou. Chtějí-li své blízké potěšit dárkem, tak se zaměřují na něco kvalitního a společné zážitky. Dárek sám o sobě tak vyjadřuje přání posílit vztah s obdarovaným. Dávat si hodnotné dárky je obvyklé mezi partnery proto, že jde o vyjádření vzájemného ocenění za společné sdílení života a všeho, co s sebou nese. Menší pozornosti darované přátelům zase ukazují, že je počítáme mezi své blízké,“ vysvětluje terapeutka Jana Neuwerthová Šmýdová.
Nejčastěji si přejeme poukazy na nákup, dostáváme archivní víno z roku narození i náramkové hodinky
V uvažování o výběru dárku, ať již z pohledu dárce či obdarovaného, je dle výsledků průzkumu shoda – lidé si projektují vlastní přání do preferencí druhých.
„Pro dokreslení, z baterie příkladů dárků v hodnotě do 2 000 Kč, které obdarovaný hodnotí nejvstřícněji, vychází nejlépe různé poukazy, například na oblečení. Jako druhý nejoceňovanější dárek muži uvádí archivní víno z roku jejich narození, zatímco ženy uvádějí náramkové hodinky. Lidé, kteří by nejvíce ocenili certifikát o úhradě částky na dobročinné účely, jsou starší než ti, kteří by volili jinak,” doplňuje Pavel Mužík, hlavní analytik agentury Evalytics.
Nejzajímavější výsledky průzkumu:
Kolik z nás dárky kupuje?
- Celá 4 % respondentů uvedla, že žádné dárky nekupují
- 96 % lidí někdy kupuje dárky svým blízkým, kamarádům a známým
Jak dárky vybíráme?
- Pro 70 % lidí je důležité pořídit dárek, který si obdarovaný přeje
- 66 % lidí někdy pořídilo stejný dárek, který se v minulosti osvědčil
- Pro 45 % lidí je důležité pořídit praktický dárek
- Pro 35 % lidí je důležité pořídit dárek, který je vtipný a pobaví
- Pro 12 % lidí je důležité pořídit dárek, který je ručně vyrobený, případně aby darovali vlastnoruční výrobek
- Pro 7 % lidí je důležité pořídit dárek, který by si přáli dostat také oni sami
- Pro 6 % lidí je důležité pořídit dárek, který může sloužit jako investice (mince apod.)
Jaký dárek sami oceníme?
- 51 % lidí ocení dárek, který si přejí
- 58 % lidí ocení dárek, který je překvapí
- 42 % lidí ocení praktický dárek
- 10 % lidí ocení dárek, který je investicí
- 20 % lidí ocení zábavný a vtipný dárek
- 20 % lidí ocení dárek, který je ručně vyrobený, případně vlastnoruční vyrobený darujícím
Jaký dárek v hodnotě 2 000 Kč nás nejvíc potěší?
- 50 % lidí potěší dárková poukázka (například na nákup oblečení)
- 12 % lidí potěší adrenalinový zážitek
- 10 % lidí potěší archivní víno z roku narození
- 11 % lidí potěší náramkové hodinky
- 9 % lidí potěší certifikát o úhradě částky na dobré účely
- 8 % lidí potěší dárek vlastnoruční výroby
Kolik utratíme za partnery?
- Největší část žen (75 %) utratí za jeden dárek pro partnera či partnerku do 5 000 Kč.
Zbylých 25 % pak dokonce částku nad 5 000 Kč. - Největší část mužů (67 %) utratí za jeden dárek pro partnerku či partnera částku do 5 000 Kč.
Zbylých 33 % pak dokonce částku nad 5 000 Kč.
Kolik utratíme za přátele?
- Největší část žen (88 %) utratí za jeden dárek pro přítele do 1 000 Kč.
- Největší část mužů (80 %) utratí za jeden dárek pro přítele částku do 1 000 Kč.
- Největší část žen i mužů souhrnně (84 %) utratí za jeden dárek pro přítele částku do 1 000 Kč.
Kolik utratíme za kolegy ?
- Největší část žen (86 %) utratí za jeden dárek pro kolegu do 500 Kč.
- Největší část mužů (79 %) utratí za jeden dárek pro kolegu částku do 500 Kč.
- Největší část žen i mužů souhrnně (82 %) utratí za jeden dárek pro kolegu částku do 500 Kč.
Podle TZ: agentura ADDICTS PUBLIC RELATIONS s.r.o.