Redakce Epoch Times

18. 10. 2021

Většina lidí dárky miluje. S potěšením je přijímáme a s potěšením je také dáváme. Podle spotřebitelského průzkumu naprostá většina Čechů jistě aspoň někdy pořizuje dárky pro své blízké, kamarády a známé. Muži oproti ženám vynakládají mírně větší částky na dárky pro kolegy a kamarády, zatímco ženy více utrácejí za dárky pro své partnery.

Mezi muži je také větší část těch, kteří nedávají dárky nikdy nikomu. Tato a další zjištění vyplynula z výsledků spotřebitelského průzkumu, který zpracovala výzkumná agentura Evalytics. Na přelomu července a srpna 2021 se do něj zapojil vzorek 712 online respondentů ve věku 35 – 60 let.

Dárky podle přání nebo překvapení?

„Zákazníci u nás většinou pořizují víno jako dárek. Chtěli jsme tedy zmapovat, jak lidé o věnování a přijímání dárků uvažují v širším kontextu. Velmi zajímavé je například zjištění, že většina z nás, celých 70 %, se snaží vybírat dárky, u kterých předpokládáme, že si je obdarovaný přeje. Nicméně šance, že to bude trefa do černého, jsou téměř jak se říká fifty fifty. 51 % lidí sice ocení, dostanou-li to, co si přáli. Ale ještě větší podíl, 58 % respondentů potěší, když je dárek překvapí. To se nemusí vylučovat a také dárek, který si někdo přeje, je možné doplnit o prvek překvapení, jen to vyžaduje trochu kreativity a vtipu,“ vysvětluje Jan Pánek, zakladatel e-shopu vinozarchivu.cz, který je zadavatelem průzkumu.

květina
Ilustr. foto. (Jeremy Cai / Unsplash)

Z výsledků také vyplývá, že lidé, kteří nešetří na dárku pro partnera, nešetří ani na kamarádech a kolezích a naopak. S věkem roste i výše hodnoty daru, kterou jsou lidé ochotni zaplatit pro své přátele. Také podle odborníků na mezilidské vztahy se s věkem vyvíjejí naše preference a priority.

Vděk za zdraví a společné chvíle

„S přibývajícími léty a životními zkušenostmi se lidé radují z úplně obyčejných věcí, jsou vděční hlavně za zdraví, hezké vztahy a společné chvíle s rodinou. Chtějí-li své blízké potěšit dárkem, tak se zaměřují na něco kvalitního a společné zážitky. Dárek sám o sobě tak vyjadřuje přání posílit vztah s obdarovaným. Dávat si hodnotné dárky je obvyklé mezi partnery proto, že jde o vyjádření vzájemného ocenění za společné sdílení života a všeho, co s sebou nese. Menší pozornosti darované přátelům zase ukazují, že je počítáme mezi své blízké,“ vysvětluje terapeutka Jana Neuwerthová Šmýdová.

Nejčastěji si přejeme poukazy na nákup, dostáváme archivní víno z roku narození i náramkové hodinky

V uvažování o výběru dárku, ať již z pohledu dárce či obdarovaného, je dle výsledků průzkumu shoda – lidé si projektují vlastní přání do preferencí druhých.

víno
Víno jako dárek, ilustr. foto. (Mathilde Langevin / Unsplash)

„Pro dokreslení, z baterie příkladů dárků v hodnotě do 2 000 Kč, které obdarovaný hodnotí nejvstřícněji, vychází nejlépe různé poukazy, například na oblečení. Jako druhý nejoceňovanější dárek muži uvádí archivní víno z roku jejich narození, zatímco ženy uvádějí náramkové hodinky. Lidé, kteří by nejvíce ocenili certifikát o úhradě částky na dobročinné účely, jsou starší než ti, kteří by volili jinak,” doplňuje Pavel Mužík, hlavní analytik agentury Evalytics.

Nejzajímavější výsledky průzkumu:

Kolik z nás dárky kupuje?

  • Celá 4 % respondentů uvedla, že žádné dárky nekupují
  • 96 % lidí někdy kupuje dárky svým blízkým, kamarádům a známým

Jak dárky vybíráme?

  • Pro 70 % lidí je důležité pořídit dárek, který si obdarovaný přeje
  • 66 % lidí někdy pořídilo stejný dárek, který se v minulosti osvědčil
  • Pro 45 % lidí je důležité pořídit praktický dárek
  • Pro 35 % lidí je důležité pořídit dárek, který je vtipný a pobaví
  • Pro 12 % lidí je důležité pořídit dárek, který je ručně vyrobený, případně aby darovali vlastnoruční výrobek
  • Pro 7 % lidí je důležité pořídit dárek, který by si přáli dostat také oni sami
  • Pro 6 % lidí je důležité pořídit dárek, který může sloužit jako investice (mince apod.)

Jaký dárek sami oceníme?

  • 51 % lidí ocení dárek, který si přejí
  • 58 % lidí ocení dárek, který je překvapí
  • 42 % lidí ocení praktický dárek
  • 10 % lidí ocení dárek, který je investicí
  • 20 % lidí ocení zábavný a vtipný dárek
  • 20 % lidí ocení dárek, který je ručně vyrobený, případně vlastnoruční vyrobený darujícím
Náramkové hodinky
Náramkové hodinky jako častý dárek, ilustr. foto. (Jordan Nix / Unsplash)

Jaký dárek v hodnotě 2 000 Kč nás nejvíc potěší?

  • 50 % lidí potěší dárková poukázka (například na nákup oblečení)
  • 12 % lidí potěší adrenalinový zážitek
  • 10 % lidí potěší archivní víno z roku narození
  • 11 % lidí potěší náramkové hodinky
  • 9 % lidí potěší certifikát o úhradě částky na dobré účely
  • 8 % lidí potěší dárek vlastnoruční výroby

Kolik utratíme za partnery?

  • Největší část žen (75 %) utratí za jeden dárek pro partnera či partnerku do 5 000 Kč.
    Zbylých 25 % pak dokonce částku nad 5 000 Kč.
  • Největší část mužů (67 %) utratí za jeden dárek pro partnerku či partnera částku do 5 000 Kč.
    Zbylých 33 % pak dokonce částku nad 5 000 Kč.

Kolik utratíme za přátele?

  • Největší část žen (88 %) utratí za jeden dárek pro přítele do 1 000 Kč.
  • Největší část mužů (80 %) utratí za jeden dárek pro přítele částku do 1 000 Kč.
  • Největší část žen i mužů souhrnně (84 %) utratí za jeden dárek pro přítele částku do 1 000 Kč.

Kolik utratíme za kolegy ?

  • Největší část žen (86 %) utratí za jeden dárek pro kolegu do 500 Kč.
  • Největší část mužů (79 %) utratí za jeden dárek pro kolegu částku do 500 Kč.
  • Největší část žen i mužů souhrnně (82 %) utratí za jeden dárek pro kolegu částku do 500 Kč.

Podle TZ: agentura ADDICTS PUBLIC RELATIONS s.r.o.

Přečtěte si také

„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory
„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory

„Bylo dovezeno pět tisíc balení léčiva HUVEMEC z Bulharska. Nakonec se řeklo, že bude pouze pro nemocniční podání, což vlastně proti hlavnímu smyslu jeho fungovaní, protože působí nejlépe jako prevence a při časném podání, tak aby se nemoc nemohla rozvinout,“ vysvětluje doktorka Stehlíková...

Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí
Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí

Chuej Li nedávno vypovídala na půdě Poslanecké sněmovny o perzekuci, které její matka čelila v Číně a která dopadala i na ni, v době, kdy byla dítětem. V rozhovoru nám prozradila své pocity a více detailů.

Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga
Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga

Právník Robert Kotzian podrobil analýze fact-checking projektu Demagog.cz, který si měl „posvítit“ na výroky Aleny Schillerové ohledně migračního paktu. Míní, že i „strážci pravdy“ se mohou mýlit.

Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání
Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání

Proč by se nemělo říct nahlas, že hormonální formy antikoncepce, jako jsou pilulky, kožní náplasti, injekce, implantáty nebo nitroděložní tělíska, mívají často vedlejší účinky?

Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?
Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?

„To, že bobr vytváří mokřad, je třeba porovnávat s tím, jak stát realizuje zadržení vody v krajině. Je třeba vzít na zřetel, že sucho je velkou hrozbou pro naši krajinu. Přínos mokřadů je skutečně velký.“