Ústavní soud Slovenské republiky rozhodl ve prospěch návrhu veřejné ochránkyně práv Slovenské republiky a konstatoval, že významná část slovenského zákona o ochraně, podpoře a rozvoji veřejného zdraví není v souladu s ústavou Slovenské republiky, a stejně tak některá karanténní opatření.
Na základě nálezu Ústavního soudu Slovenské republiky (zdroj) z 31. prosince 2021 došlo k úpravě napadených článků příslušného zákona č. 355/2007. Soud konstatoval jejich nesoulad s ústavou Slovenské republiky (pdf) a Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv (pdf).
Na nález Ústavního soudu jako první upozornil Martin Hrnčiar na stránkách konzervativního deníku Postoj zde.
Nález je významný zejména kvůli tomu, že se o tento zákon opírají nejrůznější nařízení a rozhodnutí slovenských orgánů a úřadů po dobu pandemie covidu-19.
„Ústavní soud odebral možnost nařídit karanténu, karanténu osobám podezřelým z nákazy, protože jde o zásah do osobních svobod,“ komentoval nález Hrnčiar. „Zachoval možnost izolace v domácím zařízení, ale pouze pro osoby nemocné nebo podezřelé z nákazy.“
V praxi to podle Hrnčiara znamená, že ministerstvo, Státní zdravotní ústav ani hlavní hygienik nemohou občana poslat do izolace nebo karantény jen proto, že překročil hranice a není očkovaný.
„Neočkovaný neznamená nemocný, nakažlivý nebo podezřelý, i když se nás o tom někteří politici a média snaží denně přesvědčit,“ uvádí Hrnčiar.
Z nálezu Ústavního soudu tak můžeme dovozovat, že nařízení týkající se očkování a s ním spojená izolace byly po dobu tři čtvrtě roku nezákonné. Zdá se, že se jedná o závažnou skutečnost, přesto o nálezu média na Slovensku nikterak významně neinformovala.
Ústavní soud odebral ministerstvu a ÚVZ možnost vydávat další opatření, neboť podle soudu „zákon nemůže zmocnit výkonnou moc k vydání nižšího předpisu, který by určoval meze základních práv a svobod“.
„Ústava svěřuje pravomoc určovat meze základních práv a svobod (za účelem zachování podstaty ústavnosti těchto práv a svobod) pouze zákonodárci,“ uvedl soud, čímž konstatoval, že o takových nařízeních může rozhodovat výlučně parlament.
Do této doby vydávala příkazy ministerstvu zdravotnictví a hlavnímu hygienikovi k omezování ústavních práv a svobod slovenská vláda, a na základě nich vydávaly tyto úřady další nařízení, což byl dle Ústavního soudu nezákonný postup.
Úplné a aktuální znění zákona po změnách Ústavního soudu můžete nahlédnout zde.
Nález Ústavního soudu spustil diskusi nad provozem projektu eHranica provozovaného slovenským ministerstvem zdravotnictví.